Mata kissekatter

Den 2019-09-29, kl 11:54:00
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Nu när Becca har varit borta så har jag ju varit och tittat till och matat hennes katter. Kan säga att dom börjar bli lite desperata efter kärlek just nu, så det är tur att hon kommer hem imorgon

Bilpromenad

Den 2019-09-29, kl 11:52:57
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Vi tog och rastade bilen igår och hittade då naturområdet Näsbokrok. Ett mysigt område vid havet med en liten slinga vi kunde promenera

Unbelievable

Den 2019-09-29, kl 09:18:00
Filed in Skeas Film & TV-serie tips, Våran vardag | Kommentarer: 0
En riktigt bra "based on a true story" Netflixserie som handlar om sökandet efter en serievåldtäktsman och hur offrena behandlas av rättsväsendet

Greta

Den 2019-09-26, kl 17:38:00
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 1
Jag kan inte förstå allt hat mot henne, hon är en sån inspiration! Tänk att man kan få folk från hela världen att engegera sig i det man tror på. Jag står definitivt på hennes sida. Heja Greta!

Veckans

Den 2019-09-26, kl 17:34:48
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
* Becca och Naomi har dragit till Grekland, Thessaloniki för att vara mer exakt. Så där kommer dom chilla i en lägenhet i värmen i några dagar till. Nej jag är inte avundsjuk eller bitter.

*Jag har börjat gå till en fysioterapeut på Timeas jobb. Han hjälper mig att utreda min ischas samt smärtan jag har mellan skulderbladen nu. Så jag har fått lite övningar och fått till mig att jag måste variera min arbetsställning mycket mer, 20 minuter åt gången får jag vara i samma ställning och sedan måste jag byta. Sen måste jag även ändra mina rutiner innan jag går och lägger mig, vilket oftast är att ligga i sängen eller soffan några timmar och titta på serier. Tydligen är det inte bra för kroppen att inte göra någonting hela dagarna. Knepigt det där, vad ska man då göra?

* Idag ska jag dock och dansa, vi började ju Streetjazz, och idag får jag gå själv eftersom syrran övergett mig för Grekland. Jag vill ju ha med någon som suger lika mycket på det som jag! Well, det är roligt att dansa i alla fall och bra för kroppen. Så det kommer nog gå bra!

* En annan nyhet är att jag ska till Stockholm på söndag för jag ska på ett Microsoft event på måndag och sedan ska jag köra hem en företagsbil från stockholmskontoret på tisdag. Så två nätter på hotell, kanske man ska försöka sig på att gymma lite istället för att ligga på rummet? Sen bor jag precis bredvid Mall of Scandinavia, så dit måste man ju också gå en sväng!

* Jag har sålt min gamla Samsung S7, la ut på facebook och fick hur många svar som helst, sålde till ett par som körde långt för att köpa den för 1500.. fick en tanke på att jag lagt ut den för billigt med tanke på alla 30 svar.

Har också kollat på glasögon, och hittat dessa två som både jag, Becca och Naomi tyckte om. Mina vanliga glasögon börjar bli så fula i plasten så det är dags att kasta ut dom.

När man vinner ett pris

Den 2019-09-20, kl 21:10:25
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Jag, Becca och Naomi körde musikquiz på Singsing i veckan. Vi vann ett pris i form av nötter till bordet. Kan ju meddela att det inte var för att vi var duktiga utan för att vi totalsög. Vi kom helt enkelt sist med våra 9 poäng. Men roligt hade vi, och en väldigt spännande vietnamesiskbuffe åt vi också

Kroatien

Den 2019-09-19, kl 08:38:00
Filed in Våra Resor, Våran vardag | Kommentarer: 0
Så vad tycker jag om Kroatien då?
Det är ju väldigt fint med sitt kristallklara vatten och gamla delar. Dock vet jag att Kroatien är väldigt populärt så jag hade absolut inte rest dit under turistsäsongen. Nu för tiden är det svårt att hitta områden i Kroatien som inte är så anpassat för turister, men Komiza på ön Vis var i alla fall fortfarande väldigt mysigt och inte så exploaterat.

Sen märkte vi att vi kom i slutet på turistsäsongen, nu var kroaterna trötta på turisterna och bara ville att det skulle vara över. Restaurangpersonal, personal i butiker och matvaruhandeln, ja nästintill de flesta vi stötte på var inte alls särskilt trevliga. I Trogir var det väl lite bättre än på Hvar och Vis. Men det var i alla fall väldigt tråkigt, det här med serviceanda, det fanns inte riktigt.

Priserna var rätt så höga också, nästintill svenska priser, vilket gjorde att resan blev oerhört dyr när man äter lunch och middag ute. Det är ju inte bara Kroatien som blivit dyrare utan svenska kronan är ju väldigt svag också, vilket var en bidragande orsak

Vädret var ju också super nu när vi var där, runt 30 grader och sol nästintill alla 10 dagarna. Så det var helt perfekt och som sagt, jag rekommenderar att åka i slutet av augusti/början på september då turisterna har börjat lämna landet. Med tanke också på att det är rätt så trånga gator man ska vandra genom så lär det ju vara galet trångt när det är som flest turister där.

Bäst på resan?
Boendena.
- I Hvar hade vi en lägenhet med terass och havsutsikt i utkanten av centrum, där fanns det tvättmaskin och möjlighet till att låna badskor och annat bra att ha!
- I Komiza hade vi ett nytt modern hus med egen pool
- På Trogir en splitterny lägenhet med bubbelpool på taket

Det var ju lite dyrare men det var klart värt det! Vi vart riktigt nöjda på alla boendena

Sämst på resan?
Sjösjukan. Ja, väljer man att ge sig ut i ö världen så är det ju inte så bra om man lätt blir sjösjuk, för det är mycket båt man åker. Men jag klarade mig hyffsat bra i alla fall, och det gick mycket bättre att åka mindre båtar där man kunde sitta utomhus istället för de stora katamaranerna

Tips till andra som reser
- Vissa bankomater tar ut en avgift när man hämtar ut pengar, se upp för dessa och ta ut lite mer när du stöter på en sådan för det går alltid mer pengar än man tänkt sig
- Kontantbetalning typ överallt, vi lyckades bara betala med kort i matbutiker
- Större matbutiker är svåra att hitta när man är ute i ö-värden, och de mindre butikerna har väl inte så bra sortiment heller, så förvänta dig inte samma utbud som hemma på lokala Ica...
- Dricks skall lämnas såklart, så det är bra att ha mindre sedlar och mynt i plånboken
- Kranvattnet gick att dricka på de flesta ställena vi var på! Det var ett par ställen de hade satt upp skyltar som varnade för att dricka vattnet, men det var väldigt få ställen.
- De flesta offentliga toaletterna (restauranger, butiker etc.) saknar lås, samt att dörren går utåt. Så man får kissa snabbt medan man håller fast i handtaget.
- Maten som finns på de flesta restaurangerna är oftast ungefär likadan, men tycker man om fisk så blir man inte besviken i alla fall, det serveras verkligen överallt!

Trogir i Kroatien

Den 2019-09-18, kl 08:19:21
Filed in Våra Resor, Våran vardag | Kommentarer: 0
Torsdageftermiddag kom vi tillslut fram till lägenheten i Trogir. Denna lägenhet var en lyxig variant som var rätt så nybyggd med väldigt fint och fräscht. Sen att vi hade tillgång till bubbelpoolen på taket gjorde ju inte saken sämre. Det var nämligen bara de två översta lägenheterna som hade det.

Efter rekommendationer av vår värd så promenerade vi in till centrum för middag, eftersom det inte fanns någon bra restaurang i närheten. Hon rekommenderade att vi tog "genvägen", vilket självklart var en väg rakt över berget med en ofantlig backe... Så tillslut tog vi oss in till centrum och det var hur mysigt som helst, och med en massa yachtar liggandes längst med hamnen. Vem har råd med dom egentligen? Vi googlade på en, den kostade 2,5 miljon i veckan att hyra.. och då tillkom omkostnader. WTF?!

När vi kom tillbaka till lägenheten igen så tänkte vi bubbla lite, men hade inte ställt upp temperaturen på bubbelbadet tillräckligt så det var lite för kallt för min smak. Vi upptäckte också att vi bodde precis där planen går ner innan landning. Så flygplanen passerade verkligen nära när man satt där på taket

Fredag tog vi båten in till Trogir. Det gick nämligen en liten kommersiell båt som kostade strax över 20 lappen som tog en hela vägen in till centrum. Så det var ju perfekt! Dock gick den endast en gång i timman, så det gällde att tajma den. Så vi strosade i de fina gränderna, beställde in lite dricka på mysiga uteserveringar och strosade vidare på den lokala marknaden. Jag och Daniel tänkte även köpa varsitt paraply då det varnades om regn på radion, så vi promenerade bort till köpcentret vi sett tidigare. Kan säga att det var inte ett livat köpcentrum. De flesta butikerna verkade ha stängt ner så det var inte alls mycket att kolla i. Men paraplyn köpte vi i alla fall.

Vi tog även båten ut till Okrug som låg en promenadsträcka från lägenheten. Där var den populära badstranden med uteserveringar och annat gott!

På kvällen blev det ut i Trogir och äta igen och sedan hem och bubbla, denna gång med varmt vatten!

Lördag tog vi oss in till centrum för att äta frukost på en restaurang som fått bra recensioner på tripadvisor. Så det blev en liten frukostbuffé som dom serverade åt oss. Sedan valde jag och Daniel att hoppa på båten till Split för att ta en liten sightseeing där. Split var verkligen mycket mer modern än de andra ställena vi varit på under denna vistelse. Självklart fanns det en väldigt fin och gammal del där också, men här fanns det en modern del, vilket vi inte sett tidigare.

Vi gick in på det konstigaste vi kunde hitta = Froggyland. En gubbe som i början av 1900 talet fångade in och stoppade upp över 500 grodor, han har sedan satt dom i mänskliga positioner där de är cirkusakrobater och skolelever och allt möjligt. Väldigt absurt måste jag säga

När vi sedan kom tillbaka till lägenheten så blev det middag och skålande för vår sista kväll på denna resa och lite bubblande på takterassen igen..

Söndag så var det dags att skiljas åt, Charlie och Klas skulle vidare till en camping och bo i en husvagnsstuga de sista dagarna medan vi strosade runt i Trogir, kollade på fortet och tog en lång promenad tillbaka till lägenheten där taxin skulle hämta oss. Sen var det bara att bege sig till hemåt och hem kom vi tillslut, efter alla passkontroller och lite väntande på väskorna. Så hälsade Totte oss välkomna hem strax innan 00.

Helgnöje med familj

Den 2019-09-15, kl 18:54:00
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Pappa o Eva kom på besök i helgen, de ska nämligen köra ner till Tyskland och Frankrike på en vinroadtrip. Så de körde på Kielfärjan idag, så det var en snabbvisit. Men vi har hunnit strosa genom Haga och ätit fika och promenerat runt stan. Becca har fått hjälp med diskmaskinen och det har inhandlats lite verktyg.

Vi har även lagat mat och druckit gott vin, och idag har vi gått en sväng förbi världskulturmuseet och Universeum.

Vis i Kroatien

Den 2019-09-14, kl 16:02:00
Filed in Våra Resor, Våran vardag | Kommentarer: 0
Måndag var det dags att ta en liten båt till Vis, en mysig snabbare båt som endast avgick vissa dagar klockan 9. Så det var bara att stiga upp i tid och bege sig ner till hamnen. Själva båtfärden gick jättebra, passade på att lyssna på poddar och så tog den väl strax över en timma

Väl framme blev det taxi till staden Komiza. Som ligger på andra sidan ön, vilket tog ungefär 15 min. Så Vis är ju ingen stor ö, och själva staden Komiza är mindre och lugnare än Vis. Här hade vi bokat ett helt hus med pool. Huset var verkligen jättefint, med stort kök, uteplats och kändes väldigt nybyggt. Lite ofärdigt på vissa ställen då det hängde ut sladdar på alla möjliga ställen. Men fint var det ändå! Så när vi väl kommit fram så blev det en promenad ner till centrum, huset låg självklart längst upp i en backe (igen) och var väl nästan det huset som låg längst bort från centrum, men nerför tog det bara några minter att gå.

Utsikt från uteplatsen

Vi spanade in centrum, åt frukost och handlade mat. Kan meddela att centrum var väldigt litet och kompakt, med smala gränder, små butiker och en väldigt fin liten hamnpromenad. Mataffärerna var riktigt små och litet utbud, så när vi försökte handla utefter en inköpslista så fick vi besöka nästan alla butiker för att checka av listan.

Badstranden i centrala Komiza

Denna dagen skulle vi passa på att utnyttja köket och laga mat, eller rättare sagt Klas lagade en riktigt god pasta! Så där satt vi hela kvällen, åt mat, spelade kort och bara myste

Tisdag bestämde vi oss för att bestiga berget bredvid oss, samt leta efter den stackars åsnan som sorgset ropat ut sina sorger. Hittade honom instängd i ett litet skjul uppe på berget, vi visste dock att han fick mat då en gubbe passerade oss med hö tre gånger per dag och sedan gick upp på berget. Men ändå, stackars åsna!

Idag tog vi oss även ut på en liten vinprovning på en gård utanför staden "Rokis", vi fick en liten rundtur i deras bryggeri och sedan fick vi prova deras 4 viner. Servitören som berättade om vinerna hade passion, men gjorde det väldigt klart för oss att druvan och växten inte nått sin bästa fas än, det skulle nämligen ta 10 år innan den blir bra och nu hade det bara gått 5.. Så vinet var bra enligt honom, men skulle bli mycket bättre. Och vad ska jag säga om vinerna, vin smakar vin, bara mer eller mindre sötma och alkoholsmak. Så dom var väl okej.
Vi fick sedan in "peka" som vi beställt sedan tidigare. En rätt som kokas i lerkärl i flera timmar. De hade missuppfattat våran beställning som var 1kg kött, och istället gjort för 4 personer = 2kg så det blev dubbla priset. Men gott var det och dom fixade gratis skjuts till oss till och från gården i alla fall.

Kärlen värms upp över elden och sedan ligger köttet och gottar till sig i den varma lergrytan med aska på

Pekagryta på kalv

Onsdag hängde vi främst vid huset, för både Daniel och Klas åkte på en förkylning, och vädret var ju ändå riktigt bra. Så vi badade, solade, läste böcker och bara hängde egentligen hela dagen.

På kvällen fick Klas välja mat eftersom han fyllde år, så det blev lite blandade goa rätter! Dock så var korven något konstigt med, den smakade ölkorv till en början men sedan helt plötsligt så fick man en bit som var helt gräslig!

Men träffade på en cool katt i stan

Torsdag var det dags att lämna det fina huset, dock var det väldigt dåligt med båtar från Vis till Split denna dagen, så man kunde välja mellan 07 & 15.30, men värden för huset var snäll och lät oss stanna till 14 i huset, så vi kunde fortsätta hänga där tills taxin kom och hämtade oss. Vi tog oss då till andra sidan ön, Vis och passade på att äta och kolla runt i några gränder innan vi hoppade på den 2,5h långa färjan över till fastlandet... fortsättning följer

Spatserar i Vis gränder

Hvar i Kroatien

Den 2019-09-10, kl 21:47:00
Filed in Våra Resor, Våran vardag | Kommentarer: 0
Torsdagen hoppade vi på Norweigan och flög ner till Kroatien, och gick igenom passkontroller. Både på Landvetter så var man tvungen att scanna in passet vid incheckning, igenom passkontroll innan gate, kolla passet vid gaten och sedan passkontroll väl nere i Kroatien (samma på hemvägen också...)

Väl framme i Split så hade vi en förbokad taxi som tog oss direkt till hamnen där vi skulle med en Katamaran vidare till ön Hvar. Rekommenderas att förboka taxin då det blir mycket billigare, samt att boka båten i förväg då den kan bli full & det gör man exempelvis här. Jag blev lite sjösjuk på båten men eftersom den bara tog strax över en timma så överlevde jag i alla fall!

När vi tillslut kom fram till lägenheten så mötte värden oss där, denna bokades via airbnb, en liten lägenhet med två sovrum, balkong och ett kompakt kök. Men det passade oss perfekt, vi var ute efter en balkong med havsutsikt & det fick vi. Nackdelen var dock att den var placerad högt uppe på ett berg, så det blev lite kämpigt under vistelsen när man väl skulle dit. Men det var ändå överkomligt!
Trappan ner från lägenheten

Vi passade på att promenera längs havspromenaden, vilket var riktigt mysigt och in till centrala Hvar. Där provade vi en restaurang som vår värd hade rekommenderat, och jag provade en kroatisk fiskrätt "gregada" som visade sig vara en fisk badandes i vatten och potatis. Lite underligt men gott var det!

Fredag så promenerade vi ner till stan centrum en sväng och strosade runt bland kullerstensgatorna

Vi tog också en taxi upp till fortet. Självklart hade vi kunnat gå dit, men vart inte så sugna i 30 grader värme att bestiga ett berg. Vi strosade runt där ett tag och tog en drink innan det var dags för middag. När vi väl skulle ner så började vi promenera men kom fram till att det var längre att gå än vi trodde. Så vi lyckades få tag på en taxi som passerade, som körde oss gratis ner till lägenheten igen. Mycket snällt, men det låg nog ändå påväg mot hans mål

Middagen blev på restaurangen precis nedanför lägenheten, och kan säga att det var så gott att vi åt där en kväll till sen!

Lördag hade vi hyrt en liten motorbåt som vi (Charlie & Klas) turades om att köra runt. Vi stannade till på Milini Beach, som var oerhört fint. Så där spenderade vi större tiden av dagen. Jag hoppade till och med i och badade i havet tillsammans med dom andra, och låg sedan i skuggan och lyssnade på poddar. Daniel råkade även dyka med sin iphone här, och var väl i havet runt 45 minuter. Som tur var så överlevde den och fick sedan duscha av sig lite saltvatten när vi kom tillbaka igen..

Vi hyrde också en baldahin med egen badstege, så det var riktigt lyxigt

Lunchen blev en grillad fisk, med huggtänder! Daniel kom också på att han nu tappat bort mobiltelefonen. Visade sig att han hade tappat den inne på toalettgolvet, och den låg snällt kvar och väntade där

Tog även en promenad över ön till andra sidan för att se den stranden. Det var också fint och med möjlighet att hyra kanoter och dylikt. Men det var mycket mer människor och liv så vi gick snabbt tillbaka till lugnet på Milini

Kvällen spenderades igen på samma restaurang, nu blev det buffelmozarella, foccacia (eller som jag kallar det, pizzabröd) och sallad

Söndag var sista heldagen i Hvar så vi passade på att strosa lite mer i gränderna, bada i havet och sedan köra en avslutningsmiddag på en restaurang som fått riktigt bra recensioner på Tripadvisor. Så det positiva var att de hade bra mat, det negativa var väl att Daniel inte fick beställa köttet well-done så han fick ta kyckling istället.

Vi passade även på att boka båtbiljetterna till vis inför måndagen (som vi blev rekommenderade av turistbyrån på ön). Man kunde ta en taxibåt som kostade 500 euro, eller den reguljära färjan men den åkte bara vissa dagar. Så istället fanns en mindre båt för strax över hundralappen var. Så det var ju bra! Fortsättning följer...

Sista timmarna innan hemfärd

Den 2019-09-08, kl 16:02:00
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Man kan inte säga annat än att Kroatien har levererat!

Det är så fint här

Den 2019-09-02, kl 02:52:00
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Vattnet är helt klart och turkost

Provar mat

Den 2019-09-02, kl 02:48:02
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 1
När man ändå äter på restaurang nu varje dag så har jag ju passat på att testa olika typer av fisk. Så jag har ätit Gregada, vilket var en hel fisk i vattenbad med potatis. Grillad hel fisk, en gryta med marulk, tonfisksallad där tunna bitar av tonfisken endast var tillagad med syrorna från blodapelsin.

Dock när maten har huggtänder så blir man ju lite skeptisk. Det är ju sådana fiskar som denna som gör att jag inte badar i havet...