Studiedag

Den 2023-10-30, kl 21:34:02
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Så idag var det studiedag, så det blev film och lego på förmiddagen och Leos lekland efter lunch. Otroligt mycket spring, klättring och lek. Sen en halvtimme väntan på maten (pommes och nuggets, hur svårt kan det vara?). Och sen rutschkanor om och om och om igen. Lillen tyckte det var super!

4 månader --> 3,5 år

Den 2023-10-30, kl 11:45:02
Filed in Våra Fotografier, Våran vardag | Kommentarer: 0
Det har ju faktiskt hänt någonting på denna tid. Lillskiten börjar bli stor

Ullared

Den 2023-10-30, kl 06:27:57
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Igår var det Ullared hela dagen. Vi tyckte ändå att vi lyckades komma igenom de första avdelningarna hyffsat snabbt, men det var nog också för att man vet exakt vart allt man behöver står. De andra avdelningarna är ju mer leta. Jag fick handlat en julby, ny mössa och vantar, en jättefin ljusstake och vinterskor, badrumsmatta och lite extrakläder till lillen.

Disneyfilmer

Den 2023-10-29, kl 06:35:04
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Vi har kommit in i en period med disneyfilmer, så vi har sett alltifrån Modig till zootropolis. Mycket bättre än att titta på bilar på Youtube.Sen får man ju oftast inte se hela filmen på en kväll utan dela upp den på två, men det gör ju absolut ingenting. Matteo kurar ihop sig i mitt knä och så kan jag berätta i filmen om det är någonting som är läskigt eller svårt att förstå. Tror att Daniel också uppskattar filmerna,  det är bara all sång han har svårt för emellanåt

Bus och lek

Den 2023-10-29, kl 06:19:12
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Vi besökte Maria, Christian och Victoria igår. Barnen lekte med varandra och sprang omkring. Dom gick till jobbet tillsammans (stängde in sig i tvättstugan) och vi hörde hur dom pratade och konverserade med varandra. Hur gulligt var inte det? Vi spanade även in halloweendekorationerna på deras tomt. Mycket spännande tyckte Matteo

Kräks mamma?

Den 2023-10-27, kl 19:41:34
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
"För att få ostbågar så krävs det att du plockar upp dina bilar och lägger i den blå lådan"
" Kräks mamma?" Fick jag som svar tillbaka av en storögd liten
"Nej, nej. Krävs..."
"kräks, kräks, kräks" fortsatte det, tills han kom på att han var bajsnödig.

Tillslut lyckades då alla bilar hamna i den blå lådan genom en gemensam insats, för tydligen är det ju det absolut svåraste och tråkigaste man kan göra, och det är ju absolut omöjligt att göra det ensam..

Höstbilder

Den 2023-10-23, kl 09:57:44
Filed in Skeas Skrutt Matteo, Våra Fotografier, Våran vardag | Kommentarer: 0
Dags för årets höstbilder

Helgens

Den 2023-10-23, kl 09:11:49
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Lördag tog vi en aväng till Ongo, köpte en ljusslinga till Matteo som han kan ha i bilen nu när det börjar bli mörkt. Han fick välja och det blev spökljusslinga. Sen fick han kolla på leksaker, bara kolla och önska sig av tomten. Det gick ändå rätt så bra och han accepterade att vi inte skulle köpa nått

Sen blev det en slö dag med tvättande och titta på Disneyfilm och vi såg Brave. På kvällen så skulle Daniel titta på fotboll så jag o Matteo promenerade över till Charlie o Klas. Där bjöds det på drinkar, vin och hemmagjorda köttbullar. Vi byggde lego och tittade på radiostyrda bilar. Matteo var väldigt nöjd och ville aldrig gå hem

Söndag så blev det en liten bilutflykt och promenad i Hindås.

Belgrad

Den 2023-10-22, kl 15:41:28
Filed in Våra Resor, Våran vardag | Kommentarer: 0
Istället för presenter på födelsedagen till varandra så köpte vi flygbiljetter med wizz air till Belgrad för 600kr var. Billigt var det, men då får man ju samtidigt räkna med lite jobbiga flygtider. Så fredagskväll begav vi oss till flygplatsen för att ta flyget som skulle gå 22.45, en timme efter beräknad avgångstid lyckades vi tillslut ta oss iväg efter att Landvetter personal krånglat av och på personer som behövde assistans. Oerhört frustrerande när man ser planet stå där och långsamt lyckas dom med hjälp av en container med lyftkran hjälpa personerna ur och i planet. Men tillslut så lyfter vi

När vi kommer fram till Belgrads flygplats så är det långa långa korridorer som ska passeras, en passkontrollen och lite fler korridorer innan vi kommer ut och letar upp vår chaufför. Han var lite sen så vi hann ju bli oroliga, nu när klockan var 2 på natten. Men tillslut dök han upp och vi fick åka i typ 140 till hotellet. Sen var det ju bara att sova.

Lördag var det dags att ge sig ut på stan. Vädret var fint och det skulle bli över 25 grader denna dag. Jag hade laddat ner google maps offlinekarta för Belgrad eftersom de inte är med i EU och så började vi vandra mot fortet. Självklart åt helt fel håll, men tillslut så närmade vi oss.

Vi kollade in turistshopparna efter fina kylskåpsmagneter och ungefär nu blev jag riktigt bajsnödig. Jag frågade den lila tanten efter en toalett och hon pekade på ett hus längre bort. Efter en lång kö, och en massa barn som skulle tvätta händerna och blockerade  ingången så insåg jag att det saknades toalettpapper. Det fanns inte ens en hållare för det. Så i panik fick vi börja gå snabbt tillbaka till centrum och in på första bästa köpcentrum, som tack och lov hade toalettpapper! Sen kunde vi börja sightseeing på riktigt. Först upp till fortet och spana in både pansarvagnar, vapen och utsikt.

Sedan strosade vi genom stan på huvudgatan Kneza Mihaila och gick vidare bort till den botaniska trädgården "Jevremovac", som kostade pengar och var pytteliten med mycket folk. Ganska bortkastat tyckte vi nog båda två.

Vi gick till bohemiska området Skadarlija och tog en drink i solen, innan vi spatserade tillbaka till hotellet och tog en paus i sängen.

Sen var det ut igen, dels för att Leta upp någon turistbåt på donau/sava och dels för att äta middag. Det visade sig att alla turistbåtar precis avgått när vi kom ner till floden. Så istället blev det en promenad längs med vattnet och en middag på en dyr restaurang. Med 26 grader i luften så blev det en sallad och lite vin, en promenad förbi parlamentet och några second hand butiker och sen tillbaka till rummet för att bubbla. Men tji fick vi, vattnet var kokande varmt och efter nästan en timme så fick vi tillslut ösa i kallvatten med sophinken för att det skulle bli badvänligt. Men tillslut fick vi oss ett litet bad innan det var dags att sova

Söndag blev vi upphämtade strax innan 8, för nu hade vi bokat en utflykt via getyourguide.se. Vi färdades i över 1,5h upp i bergen för att komma till en utsiktsplats över ett naturreservat och med utsikt över till Bosnien. Chauffören körde som en galning och fick sladd i en kurva, men inte verkade han nämnbart bekymrad utav det utan körde vidare.  Vädret var inte på vår sida och både regnmoln och dis följde oss upp för berget, men när vi tillslut kom upp så började det tillslut att lätta. Här i bergen så är de flesta jordbrukare och det vanligaste de odlar är tydligen hallon som de tillverkar olika typer av saft, sylt och marmelader och säljer till förbipasserande

Vi passerade sedan landmärket  huset på Drina

Efter en kort paus så fortsatte färden vidare över bergen, och nu skulle vi till Trästaden. Det var tydligen en känd regissör som byggt upp den för en av hans filmer och sen har den agerat som turistattraktion sen dess. Regissören bor fortsatt kvar i den lilla staden och den har faktiskt det mesta som kan behövas, biosalong, sportarena, restauranger, pub, kyrka och övernattningsmöjligheter. Den fortsätter vara väldigt populärt besöksmål året runt eftersom den ligger så nära naturområden där det även finns skidmöjligheter på vinterhalvåret.

Vi provade nu klassisk Serbisk mat, vilket inte var en höjdare. Rätt torrt faktiskt. Vi lunchade tillsammans med en av våra reskamrater, Linda från Österrike. Så fick vi även ta del av hennes liv som ensamresande tjej som reser runt hela världen och jobbar som sömmerska.

Vi fortsatte sedan färden till ett gammalt tåg. Ett tågspår som idag bara används för turister, vi stannade på utsiktsplatser och skramlade runt i 1,5h timme genom tunnlar och landskap.

Sen var det dags att hoppa in I minibussen igen och åka de 3h tillbaka till hotellet. En riktig heldagsutflykt. Vi avslutade kvällen med en riktigt god pasta och gick tillbaka och bubblade på rummet.

Måndag och sista dagen så var planerna tempel, shopping och museum. Så vi började med en promenad mot Sava Templet, en väldigt stor och pampig kyrka. Men på vägen passerade vi också lite annat bös.

Vi fortsatte sedan promenaden vidare till Tesla museet, som var väldigt rekommenderat på TripAdvisor. Serberna är väldigt stolt över Tesla, inte bilen utan han som uppfann växelströmmen. Så vi fick veta om hans livshistoria, se lite uppfinningar och även se hur några av maskinerna fungerade.

Därefter tog vi oss tillbaka till stan och skulle shoppa, men det visade sig att det endast fanns märkeskläder på shoppingcentret i stan. Klockan var nu knepigt mycket, för lite för att inte göra någonting men för mycket för att ge sig iväg och göra något större. Så vi gick tillbaka till hotellkorridoren där vi hade tillgång till wifi och försökte googla oss till alternativ. Vi bestämde oss för illusionsmuseet men hittade shopping på vägen. Så vi hann aldrig fram till museet innan det var dags att äta middag och åka till flygplatsen.

Lite reflektioner som vi samlade på oss under resan

* Dom är helt galna i trafiken och kör gärna 140 på 50 vägar, ligger i röven på bilen framför och gör onödiga och riskfulla omkörningar
* Längs vägarna såg man väldigt mycket reklam samt serbiska flaggor
* Vi stötte bara på sedlar och inga mynt alls under resan
* Lokala maten saknade sås
* Det var billigt att både äta och dricka trots att svenska kronan står lågt
* Det finns inte många hotellrum att hyra utan det är främst lägenheter
* Huvudgatan och gatorna bredvid är bilfria vilket gjorde det väldigt mysigt
* Det är en barnvänlig stad med många lekplatser, ett tivoli, zoo och dinosauriepark
* Alla verkar äga en hund, och det finns inget koppeltvång. Så väldigt många hundar springer omkring lösa överallt, så man ska inte vara hundrädd

Här såg vi ägaren säga åt hunden att stanna utanför medan hon gick in och handlade. Så den satte sig snällt och väntade

Ingen norrlandsjul

Den 2023-10-22, kl 08:00:52
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Plötsligt släpptes julbiljetterna för tåget och det visade sig att bara för vår lilla familj skulle det bli 8000:- tur och retur. Alldeles för mycket pengar! Hur kan tåget blivit så dyrt? Så mamma försökte boka tågbiljetter ner istället, dock med djurkupe för att ta med hundarna, men nej. Det verkar tagit slut. Så det var ju tråkigt. Så denna jul blir helgöteborsk istället.

Apropå jul, så är det ju snart dags att julpynta!. Nästa söndag ska jag o Becca till Ullared och spana in jultorget, köpa bra att ha grejer och självklart en massa Matteokläder och skor. Inköpslistan börjar bli lång.

Ingen norrlandsjul

Den 2023-10-22, kl 08:00:45

Lilleskrutt

Den 2023-10-09, kl 17:28:45
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Har ju självklart ätit sandkakor på förskolan förra veckan och blivit dålig I magen. Så eftersom han fortsatt igår var lite lös i magen så vabbade jag idag. Men eftersom han plötsligt blev bra idag så blev det en cykeltur till Frölunda Torg för att handla ny psoriasiskräm till mig och Locobase och hydrokortison till honom. Vi åt lite mat på McDonalds och handlade tavelupphängare på Clas Ohlsson innan vi cyklade hem igen. Självklart blev det lekpaus på positivparkens lekplats åt båda hållen. Så det var ändå ett par timmar som försvann. När vi kom hem igen så påbörjade vi vinterstädning på balkongen. Vintern närmar sig ju faktiskt ganska snabbt nu och det är väl bara att inse att balkongsäsongen är över för den här gången

Halloween på Liseberg

Den 2023-10-08, kl 17:02:11
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Denna helgen var premiären för åters halloween på Liseberg och vad passar då bättre än att ta det en solig söndag vid öppning. Jo, denna söndagen var det till och med lite folk. Så vi köpte ett litet duo åkpass till lillen, så kunde vi bytas av att åka med honom. Och åka fick han kan man lungt säga, han åkte och åkte hela dagen. Vi stannade till och lyssnade på monstren som gömde sig i buskarna på vissa ställen, vilket var läskigt. Men han skötte det ändå bra. Avslutade också besöket med att vinna en marabou, det är nog första gången jag vinner faktiskt  Så nu har vi choklad för resten av året

Lärjeleden

Den 2023-10-08, kl 09:06:05
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
En väldigt fin promenadsträcka som börjar vid lärjeåns trädgårdar. Där tror jag visserligen att vi gick åt hel håll, för när vi tillslut kom ut på en gångväg så var  vi inte alls där vi trodde vi skulle vara. Då hade vi också hunnit gå I flera lerpölar och Matteo hade hunnit ofrivilligt lerbada och byta kläder. Men tillslut hittade vi in på rätt led och lyckades vandra hela leden. Passade på att äta några sura äpplen påvägen

Spa och promenad

Den 2023-10-05, kl 19:39:48
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Igår efter jobbet hade vi bokat in Hagabadet spa och träning för förra årets friskvårdsbidrag. Vi var med på ett danspass som var helt okej, men väldigt trångt i det lilla rummet. Sen badade vi i en av varmvattenpoolerna och tog ett kort fotbad. Fick sen cykla hem i regnet som grädden på moset.

Idag så strålade solen, så när det blev lunch så passade jag på att ta en promenad. Alltid bra att röra på sig och komma hemifrån när man jobbar, det har så lätt att bli alldeles för intensivt utan pauser annars.

Plötsligt hände det

Den 2023-10-02, kl 22:02:35
Filed in Våra Fotografier, Våran vardag | Kommentarer: 0
Dom blev förlovade tillslut!

Helghittepå

Den 2023-10-02, kl 21:42:11
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
En rätt så lugn helg med lite cykelutflykt, en sväng förbi Frölunda Torg och matlagning. Nya outfiten jag köpte var otroligt söt och provades såklart Nya skorna var också på och blinkade

Jag har även prova dom nya stryka-på lapparna jag köpt. Lillen fick välja och blev överlycklig över sina nya raketbyxor. Nu hoppas jag bara att det sitter kvar en stund också.

Vi såg också filmen Bolt, jag som ändå var rätt övertygad om att jag sett den tidigare blev rätt så osäker nu. Jag kände faktiskt endast igen slutet, så jag har nog bara hoppat in i den någon gång. Vi ska ju snart säga upp Disney Plus, så nu gäller det att passa på att kolla på det som man missat.

Söndag blev det lyxbrunch på Ethels cafe och en massa massa prat, det har ju en tendens att bli det när man är ett gäng tanter som träffas efter ett långt uppehåll. Vi får hoppas det inte blir lika länge tills nästa gång. Brunchen vart vi då väldigt överraskade av, för 200kr var fick vi ordentligt med mat och en nutellakaka till efterrätt!

Dagen till ära så hade jag ju faktiskt klätt upp mig lite. Becca brukar alltid vara piffad när vi träffas, så nu jäklar tänkte jag och blingade upp mig