Hvar i Kroatien

Torsdagen hoppade vi på Norweigan och flög ner till Kroatien, och gick igenom passkontroller. Både på Landvetter så var man tvungen att scanna in passet vid incheckning, igenom passkontroll innan gate, kolla passet vid gaten och sedan passkontroll väl nere i Kroatien (samma på hemvägen också...)

Väl framme i Split så hade vi en förbokad taxi som tog oss direkt till hamnen där vi skulle med en Katamaran vidare till ön Hvar. Rekommenderas att förboka taxin då det blir mycket billigare, samt att boka båten i förväg då den kan bli full & det gör man exempelvis här. Jag blev lite sjösjuk på båten men eftersom den bara tog strax över en timma så överlevde jag i alla fall!

När vi tillslut kom fram till lägenheten så mötte värden oss där, denna bokades via airbnb, en liten lägenhet med två sovrum, balkong och ett kompakt kök. Men det passade oss perfekt, vi var ute efter en balkong med havsutsikt & det fick vi. Nackdelen var dock att den var placerad högt uppe på ett berg, så det blev lite kämpigt under vistelsen när man väl skulle dit. Men det var ändå överkomligt!
Trappan ner från lägenheten

Vi passade på att promenera längs havspromenaden, vilket var riktigt mysigt och in till centrala Hvar. Där provade vi en restaurang som vår värd hade rekommenderat, och jag provade en kroatisk fiskrätt "gregada" som visade sig vara en fisk badandes i vatten och potatis. Lite underligt men gott var det!

Fredag så promenerade vi ner till stan centrum en sväng och strosade runt bland kullerstensgatorna

Vi tog också en taxi upp till fortet. Självklart hade vi kunnat gå dit, men vart inte så sugna i 30 grader värme att bestiga ett berg. Vi strosade runt där ett tag och tog en drink innan det var dags för middag. När vi väl skulle ner så började vi promenera men kom fram till att det var längre att gå än vi trodde. Så vi lyckades få tag på en taxi som passerade, som körde oss gratis ner till lägenheten igen. Mycket snällt, men det låg nog ändå påväg mot hans mål

Middagen blev på restaurangen precis nedanför lägenheten, och kan säga att det var så gott att vi åt där en kväll till sen!

Lördag hade vi hyrt en liten motorbåt som vi (Charlie & Klas) turades om att köra runt. Vi stannade till på Milini Beach, som var oerhört fint. Så där spenderade vi större tiden av dagen. Jag hoppade till och med i och badade i havet tillsammans med dom andra, och låg sedan i skuggan och lyssnade på poddar. Daniel råkade även dyka med sin iphone här, och var väl i havet runt 45 minuter. Som tur var så överlevde den och fick sedan duscha av sig lite saltvatten när vi kom tillbaka igen..

Vi hyrde också en baldahin med egen badstege, så det var riktigt lyxigt

Lunchen blev en grillad fisk, med huggtänder! Daniel kom också på att han nu tappat bort mobiltelefonen. Visade sig att han hade tappat den inne på toalettgolvet, och den låg snällt kvar och väntade där

Tog även en promenad över ön till andra sidan för att se den stranden. Det var också fint och med möjlighet att hyra kanoter och dylikt. Men det var mycket mer människor och liv så vi gick snabbt tillbaka till lugnet på Milini

Kvällen spenderades igen på samma restaurang, nu blev det buffelmozarella, foccacia (eller som jag kallar det, pizzabröd) och sallad

Söndag var sista heldagen i Hvar så vi passade på att strosa lite mer i gränderna, bada i havet och sedan köra en avslutningsmiddag på en restaurang som fått riktigt bra recensioner på Tripadvisor. Så det positiva var att de hade bra mat, det negativa var väl att Daniel inte fick beställa köttet well-done så han fick ta kyckling istället.

Vi passade även på att boka båtbiljetterna till vis inför måndagen (som vi blev rekommenderade av turistbyrån på ön). Man kunde ta en taxibåt som kostade 500 euro, eller den reguljära färjan men den åkte bara vissa dagar. Så istället fanns en mindre båt för strax över hundralappen var. Så det var ju bra! Fortsättning följer...