Vis i Kroatien

Måndag var det dags att ta en liten båt till Vis, en mysig snabbare båt som endast avgick vissa dagar klockan 9. Så det var bara att stiga upp i tid och bege sig ner till hamnen. Själva båtfärden gick jättebra, passade på att lyssna på poddar och så tog den väl strax över en timma

Väl framme blev det taxi till staden Komiza. Som ligger på andra sidan ön, vilket tog ungefär 15 min. Så Vis är ju ingen stor ö, och själva staden Komiza är mindre och lugnare än Vis. Här hade vi bokat ett helt hus med pool. Huset var verkligen jättefint, med stort kök, uteplats och kändes väldigt nybyggt. Lite ofärdigt på vissa ställen då det hängde ut sladdar på alla möjliga ställen. Men fint var det ändå! Så när vi väl kommit fram så blev det en promenad ner till centrum, huset låg självklart längst upp i en backe (igen) och var väl nästan det huset som låg längst bort från centrum, men nerför tog det bara några minter att gå.

Utsikt från uteplatsen

Vi spanade in centrum, åt frukost och handlade mat. Kan meddela att centrum var väldigt litet och kompakt, med smala gränder, små butiker och en väldigt fin liten hamnpromenad. Mataffärerna var riktigt små och litet utbud, så när vi försökte handla utefter en inköpslista så fick vi besöka nästan alla butiker för att checka av listan.

Badstranden i centrala Komiza

Denna dagen skulle vi passa på att utnyttja köket och laga mat, eller rättare sagt Klas lagade en riktigt god pasta! Så där satt vi hela kvällen, åt mat, spelade kort och bara myste

Tisdag bestämde vi oss för att bestiga berget bredvid oss, samt leta efter den stackars åsnan som sorgset ropat ut sina sorger. Hittade honom instängd i ett litet skjul uppe på berget, vi visste dock att han fick mat då en gubbe passerade oss med hö tre gånger per dag och sedan gick upp på berget. Men ändå, stackars åsna!

Idag tog vi oss även ut på en liten vinprovning på en gård utanför staden "Rokis", vi fick en liten rundtur i deras bryggeri och sedan fick vi prova deras 4 viner. Servitören som berättade om vinerna hade passion, men gjorde det väldigt klart för oss att druvan och växten inte nått sin bästa fas än, det skulle nämligen ta 10 år innan den blir bra och nu hade det bara gått 5.. Så vinet var bra enligt honom, men skulle bli mycket bättre. Och vad ska jag säga om vinerna, vin smakar vin, bara mer eller mindre sötma och alkoholsmak. Så dom var väl okej.
Vi fick sedan in "peka" som vi beställt sedan tidigare. En rätt som kokas i lerkärl i flera timmar. De hade missuppfattat våran beställning som var 1kg kött, och istället gjort för 4 personer = 2kg så det blev dubbla priset. Men gott var det och dom fixade gratis skjuts till oss till och från gården i alla fall.

Kärlen värms upp över elden och sedan ligger köttet och gottar till sig i den varma lergrytan med aska på

Pekagryta på kalv

Onsdag hängde vi främst vid huset, för både Daniel och Klas åkte på en förkylning, och vädret var ju ändå riktigt bra. Så vi badade, solade, läste böcker och bara hängde egentligen hela dagen.

På kvällen fick Klas välja mat eftersom han fyllde år, så det blev lite blandade goa rätter! Dock så var korven något konstigt med, den smakade ölkorv till en början men sedan helt plötsligt så fick man en bit som var helt gräslig!

Men träffade på en cool katt i stan

Torsdag var det dags att lämna det fina huset, dock var det väldigt dåligt med båtar från Vis till Split denna dagen, så man kunde välja mellan 07 & 15.30, men värden för huset var snäll och lät oss stanna till 14 i huset, så vi kunde fortsätta hänga där tills taxin kom och hämtade oss. Vi tog oss då till andra sidan ön, Vis och passade på att äta och kolla runt i några gränder innan vi hoppade på den 2,5h långa färjan över till fastlandet... fortsättning följer