Fiskebäcksmiddag

Den 2024-07-31, kl 19:51:00
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
När man avslutar kvällen perfekt vid havet med en pizza, och sen lite radiostyrd bil igen

Bergsjödals badplats

Den 2024-07-31, kl 19:49:00
Filed in Skeas Skrutt Matteo, Våran vardag | Kommentarer: 0
Efter både radiostyrd bil körning och fika så åkte vi vidare för att bada. Jag o Daniel var dock inte så badsugna, men det stoppade inte Matteo

Jonsereds Trädgårdar

Den 2024-07-31, kl 19:46:47
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Ett fikastop på Jonsereds Trädgårdar. Matteo tryckte snabbt i sig min blåbärskaka som han bara skulle smaka lite på. Sen kikade vi på humlor och fjärilar och luktade på blommor innan vi begav oss vidare

Radiostyrd bil på bana

Den 2024-07-31, kl 19:42:45
Filed in Skeas Skrutt Matteo, Våran vardag | Kommentarer: 0
Idag var vi i Jonsered och provade köra på en bana. Matteo och Daniel tyckte det var jätteroligt!

Fjällbacka

Den 2024-07-30, kl 18:14:12
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Söndag förmiddag packade vi bilen och körde upp till Fjällbacka. Där togs vi emot av Maria, Christian och Victoria och började med en god grill lunch. Vi promenerade till havet och byggde sandslott, det var ju lite för blåsigt för att bada. Men ungarna var glada ändå

Ett dopp i poolen blev det också och mycket lek, innan vi avslutade kvällen med rester och en jädrans massa gott som Maria plockade ihop

Måndag sken solen och vinden hade lugnat sig lite, så efter lite körande av radiostyrd bil så tog vi bilarna till Sälvik för ett snabb bad innan lunch. Här tog till och med jag ett dopp i havet.

Sen vart det lunch på bryggan i Fjällbacka och så fick jag och Maria sitta kvar och ta ett glas vin medan resten gick tillbaka till huset för att bada i poolen.

När det var killarnas tur att ta en öl i stan så tog vi med barnen till en liten loppis i närheten. Varsin leksak och en tomte fick dom köpa

Sen blev det tapasmiddag på restaurang med hungriga barn. Vi hade oturen att minihamburgarna och köttbullarna som barnen beställde dröjde innan de kom in, så dom blev lite otåliga. Men tillslut kunde vi få en lugn stund med god mat

Tisdag var sista dagen och vi packade ihop våra saker och rastade barnen i klätterställningen i lekplatsen innan vi åkte tillbaka ut till Sälvik. Nu var det dock molnigt och kyligare, men Christian offrade sig och hoppade i från bryggan.

Sen fick barnen leka lite, Matteo lite mer entusiastiskt än Victoria. Så tillslut så åkte dom tillbaka till huset och gjorde iordning lunchen medan Matteo fick leka färdigt. Helt plötsligt tittade solen fram och jag o Matteo tog oss ett dopp

Väl tillbaka i huset så packade vi ihop bilen och åt en kycklingsallad innan det var dags att bege sig hemåt! Alltid lika trevligt med den årliga Fjällbackaturen!

Utflykt Halmstad

Den 2024-07-27, kl 16:44:00
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Först åkte vi mot Olofstorps djur och Trädgårdar och tittade på getter och alpackor, strosade i trädgården och myste. Charlie o Klas mötte också upp oss och ville titta på alpackorna

Sen blev det en sväng förbi Tesla supercharger där Klas skulle provköra en ny Tesla och då vi passade på att gå in och handla på systemet och lite lördagsgodis på Hemmakväll. Vi försöker ju faktiskt hålla oss till lördagsgodis så gott det går. Sen körde vi vidare in till Halmstad för dyrlunch på torget och ett glas vin i solen

Påvägen hem svängde vi förbi Vallarnas lekplats och lekte en stund. Dom hade en fin lekplats, minizoo och balansbana som vi provade innan vi åkte hemåt

Leos och middag

Den 2024-07-27, kl 10:38:51
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Igår var det dåligt väder och Matteo som hade önskemål om Leos Lekland under semestern fick tillslut sin vilja igenom. Jag sprang runt med honom och klättrade, åkte rutschkanor och hoppade studsmatta tills jag inte orkade mer. Då orkade han en timme till...

Men Matteo tyckte det roligaste av allt var att skjuta kabomber (som det heter enligt honom)

På kvällen bjöd vi hem Charlie o Klas och bjöd på tortilla pizza, kladdkaka och jordgubbar.

Thai festival och Frihamnen

Den 2024-07-26, kl 07:04:02
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Jag, Becca och Matteo tog en sväng till bananpiren och Thai-swe festivalen. Men det hände inte så mycket där inne, ett klädstånd, ett krydd och växtstånd och sen en massa matstånd. Så det blev en pad thai lunch ute vid älven

Sen promenerade vi till Frihamnen och släppte lös lillen i lekplatsen. Han sprang runt och provade allt, men roligast var nog ändå när vi gick bort till vartenleken där han fick springa igenom duschen.

Råda lekplats

Den 2024-07-24, kl 18:56:01
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Idag blev det en utflykt till Råda Rum, och där mötte vi upp Timea, Zoe och Damian som ändå var i närheten. Matteo blev superförtjust i Zoe och ville göra allt som hon gjorde, så barnen var supernöjda. Mammorna också!

Ut i solen

Den 2024-07-23, kl 12:35:00
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Solen lyste och vi tog bilen till Bergsjödals badplats i Alingsås. Väldigt fin och mysig badplats och lite folk.

Piteå

Den 2024-07-22, kl 07:58:41
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Efter en lång tågresa och mycket spring i benen på morgonen så kom vi tillslut fram på stationen i Älvsbyn där Pelle hämtade upp oss och vi brummade mot Lillpite. Vädret var på vår sida och solen både värmde och lyste. Matteo satte direkt igång med att leta fram leksaker och traktor medan vi tog oss lite mackor. Efter en stund kände vi att vi borde göra något i det fina vädret och drog iväg till Svensbylida, där vi promenade runt och kollade på den gamla kvarnen och djuren på gården. Vi avslutade med en glass på det mysiga caféet.

Resten av dagen tog vi det lugnt. En liten promenad med radiostyrda bilarna blev det och sedan chill på altanen

Torsdag vaknade vi till regnet och kollade regnradarn för att se vart vi skulle ta vägen för att hålla oss torra. Så vid lunch bar det av mot Skellefteå. Där blev det en lunch i stan och sedan strandpromenaden ner till Kyrkholmen café och sen genom den gamla kyrkbyn Bonnstan påvägen tillbaka.

Fredag så vaknade vi upp till ännu en grå dag, så vi passade på att ta en promenad med radiostyrda bilarna innan regnet började ösa ner. Vi bjöd sen över Helene och Timmy på en playdate och ungarna hade jätteroligt tillsammans, så vi lyckades ju ändå prata både minnen, nutid och allt där emellan

När sen klockan började bli mycket var det dags att börja göra iordning maten, för Pappa och Eva skulle dyka upp klockan 18 och en turkisk gryta som skulle stå 2h i ugnen gjorde inte sig själv. Så det var bara ställa sig och skala, hacka och krydda. Sen satt vi hela kvällen och diskuterade allt mellan himmel och jord, där det bland annat började delas erfarenheter av lumpen med tanke på att William ska rycka in I Augusti.

Lördag bestämde vi oss att bestiga ett berg, det var ju kanske inte ett så väldans högt berg. Men utsikt fick vi ändå! Promenaden var på steniga stigar i lagom lutning tillsammans med mygg, knott och bräms. Det blev en kort paus på toppen för utsiktens skull men sen vandrade vi neråt igen för att inte bli helt uppätna

Vi hamnade i en regnskur på vägen ner från berget så det blev bara att åka tillbaka till Lillpite och byta om innan vi åkte vidare ner till stan. Vi tog oss en promenad genom centrum och vidare mot badhusparken, där lillen fick köra lite radiostyrd bil och leka i lekparken innan det var dags att bege sig tillbaka för att laga middag

Efter middagen blev det dags för en revanchomgång av kortspelet Chicago.

Söndag så kom äntligen solen och värmen. Mamma låg med ont i magen, så vi lånade bilen och drog först till Beas rökeri och åt en riktigt god rökt fisk. Men vi var verkligen inte ensamma där.

Sen hoppade vi in i bilen och åkte till Piteå Havsbad, där vi tog en glass och badade fötterna i havet

När vi sen kom tillbaka till Lillpite igen så hade mamma piggnat till och lillen fick prova rida. Han tyckte det var väldigt roligt! Sen avslutades vistelsen med lite bilkörning

Sen var det dags att bege sig till tågstationen i Älvsbyn och kliva på nattåget igen.

Shopping och åka tåg

Den 2024-07-17, kl 08:34:13
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Tåget gick ju inte förrän 18.24 igår, så vi hade en hel dag på oss att shoppa, städa, göra iordning, klippa och leka. Tiden har ju en tendens att gå super långsamt när man har en bokad tid sådär och Matteo tyckte det var en evighet tills vi skulle åka.
Men vi följde med Daniel på Dressman en sväng och lekte i provrummet..

Sen fick Matteo klippa sig på Frölunda Torg i en sån barber-shop

Sen tillslut var det dags att ge sig iväg till centralen. Där hoppade vi på X2000 mot Stockholm och hade ett 15 minutersbyte efter lite förseningar. Vi sprang och när vi klev på tåget och in i kupén inser jag att jag saknar en ryggsäck. VaAFAN, det ligger kvar på X2000 hinner jag tänka och springer ut på perrongen. Ser på mobilen ett missat samtal från okänt nummer så jag ringer upp. "Hej, tågvärden här, kan det vara så att du har glömt en ryggsäck. Vilket spår är du på så kommer jag och lämnar väskan till dig?" Sicken tur! Väskan hann med nattåget! Jag och zmatteo delade på sängen längst ner, det vart jättetråkigt så jag bestämde mig för att vi skulle ligga skavfötters. Så det gick väl ändå helt ok att sova

Utflykt Onsala

Den 2024-07-15, kl 10:07:00
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
I söndags så mötte vi upp Charlie o Klas på en husvisning i Onsala och passade då på att ta en promenad med bilarna. Det var blött i gräset och när vi tagit oss igenom rätt så mycket pölar och ett gäng kor bestämde vi oss att ta oss upp på stenarna och berget istället. Det blev en rolig utmaning för oss alla!

Packa igen

Den 2024-07-15, kl 07:53:11
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Knappt har vi packat upp och tvättat allt från Kolmårdenresan innan det är dags att packa för Piteå resan, för imorgon hoppar vi på tåget och åker upp! Jag funderar just nu på hur vi ska packa på bästa sätt, radiostyrda bilarna ska packas i en ullaredspåse, barnvagn ska med, en ryggsäck med fika, tandborste, underhållning, ett ombyte för lillen, laddare och tandborstar och sen antingen varsin (för dom vuxna) handbagage rullväska, eller så åker jag till Rusta och köper en mellanstor rullväska som vi kan dela på. För att minska antalet väskor vi ska släpa på. Hade det bara varit tåget från Göteborg så hade det kvittat, men nu är det ju byte i Stockholm också som gör det lite jobbigare..

Att packa är ju alltid lite jobbigt, just om man packar för en resa inom Sverige. Då behöver man få med både kläder för 16 grader och regn, och 25 grader och sol. Och om man utöver det packar för en 4 åring som är överallt så är det svårt att beräkna hur många ombyten man använder per dag. Men en sak som jag har lärt mig är att man aldrig kan packa ner för lite sockar till en liten. Så det kommer jag slänga ner en hel hög. Sen får då min packning lida eftersom vi delar utrymmet jag och lillen. Behöver jag verkligen ett ombyte per dag, eller kan jag snåla och återanvända linne/byxor i flera dagar?

Tyvärr ser ju inte vädret ut att vara med oss nu när vi ska upp till Norrland. Dom har ju samma väder som oss, regnskurar. Så vi får väl klura lite på vad vi ska hitta på då. Nu har vi ju redan varit på Teknikens Hus, så får spana in om det finns något museum eller så istället vi kan hänga på.

Kolmården och flygvapenmuseum

Den 2024-07-14, kl 22:00:00
Filed in Våra Resor, Våran vardag | Kommentarer: 0
I torsdags satte vi oss i bilen och körde mot Jönköping, där vi tog en lunchpaus påväg mot Norrköping. Efter en god lunch och dyr glass fick barnen leka en stund i lekparken innan vi fick springa till bilarna när regnet kom

Sen gasade vi vidare mot Norrköping, checkade in i stugan på campingen och tog en promenad till sjön medan vi väntade på Maria, Christian och Victoria som tog en lekpaus i Linköping. Stugan som vi hyrt var två stugor i samma hus med separerade ingångar. Ett sovrum med två våningssängar och ett vardagsrum med bäddsoffa

På kvällen blev det grillat på den lilla altanen

Fredag åkte vi iväg till Kolmården till öppning. Vi började med att åka gondolen över savannen, vilket var väldigt mysigt och skönt med vinden. Men när vi halvvägs igenom fick ett "jag är kissnödig" av Matteo så blev det jobbigare. Så fram med vattenflaskan och tömma ut ner i träden och kissa i flaska... Vad gör man inte när det blir akut?! Och ungarna är gosiga och ska göra allt tillsammans, kramas gör dom gärna också.

Sen en promenad genom parken och spanade in alla djur och hoppa med käpphästar på käpphästbanan. Vi stannade en sväng och spanade in min favorit också, den röda pandan. Barnen var dock inte lika imponerade, men uppskattade att klappa getter på Barnens lantgård

Sen var det dags för Bamses Värld och lite karuseller. Det var svettigt att stå i kö, så det blev bara två karuseller Sen orkade inte vi vuxna mer

Vi promenerade sedan igenom resten av parken med lite skugga och glasstopp.

Avslutade kvällen på restaurangen på campingen innan barnen skulle sova för natten. Vi hängde sedan kvar en stund på altanen och njöt av kvällsolen. Morgonen efter var det dags att packa ihop och städa. Städningen gick snabbare än räknat, men det hinner ju faktiskt inte bli så skitigt på två nätter, så vi kom snabbt iväg mot Linköping där vi skulle släppa lös barnen på flygvapenmuseet.

Barnvänligt och intressant, dock hinner man ju inte läsa på så många skyltar medan man jagar runt efter 4 åringar... Timmarna försvann dock snabbt och det vart dags att hoppa in i bilarna och ge sig av hemåt igen. Detta vart en väldigt bra resa och barnen tycker verkligen om att leka och hänga tillsammans nu och det är ju väldigt roligt att se. Däremot kostnadsmässigt så var det en väldigt dyr resa, där både stuga och Kolmården var snuskigt dyrt. Så det lär ju dröja innan man gör en sådan resa igen.

World of Volvo

Den 2024-07-10, kl 18:50:25
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Vi var på World och Volvo och började på family fun avdelningen där det fanns lego, radiostyrd grävmaskin och uppträdande.

Sen köpte vi inträde och gick in på utställningen också. Tittade på bilar och sprang igenom de interaktiva utställningarna. Lillen fick köra grävmaskin i bollhavet och var nöjd några minuter men mest sprang han runt som en yr höna och skulle se allt, och när han fick syn på brandbilen i caféet nedanför så var det kört. Utgång = hemgång och han skulle absolut till brandbilen. Så då var vi tydligen klara på museet för idag.

Liseberg

Den 2024-07-10, kl 08:49:24
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Cyklade en sväng till Liseberg. Matteo började direkt med att leta efter monster, som han fortfarande kom ihåg från Halloween. Så vi gick genom trädgården o kikade i buskar men hittade bara en robotgräsklippare. Han ville även låna kameran och fotografera Becca o Erik, så det fick han prova. Snart dags att köpa en egen kamera till honom, för min är ju en lite för dyr leksak..Sen fick lillen köra bil och leka i lekplatsen tills klockan var så mycket att det var dags att cykla hem igen

Havet

Den 2024-07-10, kl 08:45:17
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Igår åkte vi till Amundön och fiskade krabbor och Daniel lyckades få upp två stycken och en räka. Matteo tyckte det var lite spännande men eftersom han studsade runt på stenarna så halkade han och slot i knät och tån. Vi fick då trösta oss med lite jordgubbar.

Disco

Den 2024-07-09, kl 08:26:46
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Vi köpte en discolampa när vi var på Klädkällarn i söndags och han älskar den. Så igår när vi tog promenad till Emelie för att mata Loki så fick både högtalare o lampa följa med

Loki fick sig lite disco

Imorgon så fort Matteo vaknade så gick han och hämtade lampan. "Mamma, jag tänkte att du vill ha lite disco". Så vi låg kvar i sängen en stund och hade ett tyst sängdisco

Första semesterdagen

Den 2024-07-07, kl 07:55:00
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Då har semestern börjat och vi gick ut hårt med en bilpromenad i en timme jag o Matteo. Blev en sväng mot Slottskogen och en väg vi inte provat hem.

När vi tagit oss uppför trapporna och lillen fått gå själv så blev han less. Mamma jag orkar inte, kom och hämta mig

Efter lite ärenden och vilande så var det dags att åka till Charlie o Klas. Där bjöds det på pasta carbonara, glass och jordgubbar och spel

Ny mobil

Den 2024-07-05, kl 18:32:09
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Samsung s24 är beställd eftersom min gamla s10e nu har krossad kamera och riktigt dåligt batteri. Men kom ju på att det inte bara är mobil som behövs, utan fick sätta mig o kolla på nytt headset och nytt mobilskal också. Nu blir jag ju av med hörlursuttaget o måste köra Bluetooth eller via ladduttaget istället...

Nya skalet blir man ju också väldigt glad av att titta på.

Bröllop i september

Den 2024-07-02, kl 09:28:28
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Satt och kollade på klänningar inför bröllopet med Bryan och Emma i september

Tillslut efter att ha kollat recensioner och bilder så bestämde jag mig för rosa med långa ärmar

Beställde även en outfit till lillen

Vabb och Trädgårdsföreningen

Den 2024-07-01, kl 16:35:17
Filed in Skeas Skrutt Matteo, Våran vardag | Kommentarer: 0
Efter febern i helgen så passade vi på att ta den feberfria dagen i Trädgårdsföreningen tillsammans med Maria och Victoria. Barnen lekte och sprang omkring tillsammans. Det blev en lunch på rosencafet och sen dopp av fötterna I fontänen. Där lekte vi ett bra tag, tills Matteo trillade i. Då blev det ombyte och lek i gräset istället