Belgrad

Istället för presenter på födelsedagen till varandra så köpte vi flygbiljetter med wizz air till Belgrad för 600kr var. Billigt var det, men då får man ju samtidigt räkna med lite jobbiga flygtider. Så fredagskväll begav vi oss till flygplatsen för att ta flyget som skulle gå 22.45, en timme efter beräknad avgångstid lyckades vi tillslut ta oss iväg efter att Landvetter personal krånglat av och på personer som behövde assistans. Oerhört frustrerande när man ser planet stå där och långsamt lyckas dom med hjälp av en container med lyftkran hjälpa personerna ur och i planet. Men tillslut så lyfter vi

När vi kommer fram till Belgrads flygplats så är det långa långa korridorer som ska passeras, en passkontrollen och lite fler korridorer innan vi kommer ut och letar upp vår chaufför. Han var lite sen så vi hann ju bli oroliga, nu när klockan var 2 på natten. Men tillslut dök han upp och vi fick åka i typ 140 till hotellet. Sen var det ju bara att sova.

Lördag var det dags att ge sig ut på stan. Vädret var fint och det skulle bli över 25 grader denna dag. Jag hade laddat ner google maps offlinekarta för Belgrad eftersom de inte är med i EU och så började vi vandra mot fortet. Självklart åt helt fel håll, men tillslut så närmade vi oss.

Vi kollade in turistshopparna efter fina kylskåpsmagneter och ungefär nu blev jag riktigt bajsnödig. Jag frågade den lila tanten efter en toalett och hon pekade på ett hus längre bort. Efter en lång kö, och en massa barn som skulle tvätta händerna och blockerade  ingången så insåg jag att det saknades toalettpapper. Det fanns inte ens en hållare för det. Så i panik fick vi börja gå snabbt tillbaka till centrum och in på första bästa köpcentrum, som tack och lov hade toalettpapper! Sen kunde vi börja sightseeing på riktigt. Först upp till fortet och spana in både pansarvagnar, vapen och utsikt.

Sedan strosade vi genom stan på huvudgatan Kneza Mihaila och gick vidare bort till den botaniska trädgården "Jevremovac", som kostade pengar och var pytteliten med mycket folk. Ganska bortkastat tyckte vi nog båda två.

Vi gick till bohemiska området Skadarlija och tog en drink i solen, innan vi spatserade tillbaka till hotellet och tog en paus i sängen.

Sen var det ut igen, dels för att Leta upp någon turistbåt på donau/sava och dels för att äta middag. Det visade sig att alla turistbåtar precis avgått när vi kom ner till floden. Så istället blev det en promenad längs med vattnet och en middag på en dyr restaurang. Med 26 grader i luften så blev det en sallad och lite vin, en promenad förbi parlamentet och några second hand butiker och sen tillbaka till rummet för att bubbla. Men tji fick vi, vattnet var kokande varmt och efter nästan en timme så fick vi tillslut ösa i kallvatten med sophinken för att det skulle bli badvänligt. Men tillslut fick vi oss ett litet bad innan det var dags att sova

Söndag blev vi upphämtade strax innan 8, för nu hade vi bokat en utflykt via getyourguide.se. Vi färdades i över 1,5h upp i bergen för att komma till en utsiktsplats över ett naturreservat och med utsikt över till Bosnien. Chauffören körde som en galning och fick sladd i en kurva, men inte verkade han nämnbart bekymrad utav det utan körde vidare.  Vädret var inte på vår sida och både regnmoln och dis följde oss upp för berget, men när vi tillslut kom upp så började det tillslut att lätta. Här i bergen så är de flesta jordbrukare och det vanligaste de odlar är tydligen hallon som de tillverkar olika typer av saft, sylt och marmelader och säljer till förbipasserande

Vi passerade sedan landmärket  huset på Drina

Efter en kort paus så fortsatte färden vidare över bergen, och nu skulle vi till Trästaden. Det var tydligen en känd regissör som byggt upp den för en av hans filmer och sen har den agerat som turistattraktion sen dess. Regissören bor fortsatt kvar i den lilla staden och den har faktiskt det mesta som kan behövas, biosalong, sportarena, restauranger, pub, kyrka och övernattningsmöjligheter. Den fortsätter vara väldigt populärt besöksmål året runt eftersom den ligger så nära naturområden där det även finns skidmöjligheter på vinterhalvåret.

Vi provade nu klassisk Serbisk mat, vilket inte var en höjdare. Rätt torrt faktiskt. Vi lunchade tillsammans med en av våra reskamrater, Linda från Österrike. Så fick vi även ta del av hennes liv som ensamresande tjej som reser runt hela världen och jobbar som sömmerska.

Vi fortsatte sedan färden till ett gammalt tåg. Ett tågspår som idag bara används för turister, vi stannade på utsiktsplatser och skramlade runt i 1,5h timme genom tunnlar och landskap.

Sen var det dags att hoppa in I minibussen igen och åka de 3h tillbaka till hotellet. En riktig heldagsutflykt. Vi avslutade kvällen med en riktigt god pasta och gick tillbaka och bubblade på rummet.

Måndag och sista dagen så var planerna tempel, shopping och museum. Så vi började med en promenad mot Sava Templet, en väldigt stor och pampig kyrka. Men på vägen passerade vi också lite annat bös.

Vi fortsatte sedan promenaden vidare till Tesla museet, som var väldigt rekommenderat på TripAdvisor. Serberna är väldigt stolt över Tesla, inte bilen utan han som uppfann växelströmmen. Så vi fick veta om hans livshistoria, se lite uppfinningar och även se hur några av maskinerna fungerade.

Därefter tog vi oss tillbaka till stan och skulle shoppa, men det visade sig att det endast fanns märkeskläder på shoppingcentret i stan. Klockan var nu knepigt mycket, för lite för att inte göra någonting men för mycket för att ge sig iväg och göra något större. Så vi gick tillbaka till hotellkorridoren där vi hade tillgång till wifi och försökte googla oss till alternativ. Vi bestämde oss för illusionsmuseet men hittade shopping på vägen. Så vi hann aldrig fram till museet innan det var dags att äta middag och åka till flygplatsen.

Lite reflektioner som vi samlade på oss under resan

* Dom är helt galna i trafiken och kör gärna 140 på 50 vägar, ligger i röven på bilen framför och gör onödiga och riskfulla omkörningar
* Längs vägarna såg man väldigt mycket reklam samt serbiska flaggor
* Vi stötte bara på sedlar och inga mynt alls under resan
* Lokala maten saknade sås
* Det var billigt att både äta och dricka trots att svenska kronan står lågt
* Det finns inte många hotellrum att hyra utan det är främst lägenheter
* Huvudgatan och gatorna bredvid är bilfria vilket gjorde det väldigt mysigt
* Det är en barnvänlig stad med många lekplatser, ett tivoli, zoo och dinosauriepark
* Alla verkar äga en hund, och det finns inget koppeltvång. Så väldigt många hundar springer omkring lösa överallt, så man ska inte vara hundrädd

Här såg vi ägaren säga åt hunden att stanna utanför medan hon gick in och handlade. Så den satte sig snällt och väntade