3,5 år

Månadens Favoritleksak: Julpyntet
Månadens Ätbara favorit: Ostbågar och godis
Månadens Favoritord: I Love You
Månadens Favoritprogram: Mysteriet på Greveholm 2

Nu börjar du bli stor på riktigt, du pratar och pratar och pratar och pratar. Det finns liksom inget filter mellan tankarna och munnen, allt kommer ut i en väldigt fart och det är också då man märker hur snabbt tankarna kommer och går. Mitt i en mening om kompisarna så börjar du fundera på månen och hur man ska ta sig upp till den, vilket plötsligt byter riktning till Charlie och hans radiostyrda bil, som slutar med en krok i taket, vad gör den där? Sen är du också nyfiken på ord, Alfabetet och siffror har vi börjat med mer och mer och nu. Jag tycker dock att det är lite klurigt hur vi ska träna på det, för böcker har du ju inte tid att läsa. Du älskar ju att hitta på saker och att busa, och springer alltid mellan A till B, det finns liksom ingen gångtakt på dig. Trotsperioderna är inte längre lika många eller lika många men du vet vad du vill och testar oss gärna nu och då. Vi försöker bygga upp tillräckligt med tålamod och försöka förklara att du är ett barn och måste lyssna på dina föräldrar. Mest konflikter blir det när vi tycker att det är dags att för dig att städa upp leksakerna som du hällt ut. Eller när vi ser att du är så kissnödig att du börjat åla och hoppa runt, men du vägrar gå och kissa. Helt plötsligt kommer det då ett "mamma du är inte min kompis längre", "mamma du får inte komma på mitt kalas" eller "mamma jag är arg på dig nu", när du tycker att jag är för tjatig. 

Du får mycket beröm på förskolan nu, tydligen har du väldigt mycket fantasi och hittar på lekar som du gärna bjuder in alla kompisar att leka i. Barnen står på kö för att leka med dig. Så din sociala kompetens och samspel är tydligen väldigt bra. Vi ser ju inte det på riktigt samma sätt, men ett exempel är väl när vi besökte en secondhand butik och lämnade dig på leksaksavdelningen tillsammans med en kille i samma ålder. Det tog 30 sekunder så hade ni blivit kompisar och börjat leka. Tänk om det varit lika lätt som vuxen att hitta nya kompisar!

Vi har nu också påbörjat projekt "sova hela natten i sin egna säng". Där steg 1 är att någon av oss sover på en madrass på golvet i ditt rum och än så länge fungerar det förvånansvärt bra. Så peppar peppar..

Men sen har vi projekt "sluta äta sand och jord" som går mindre bra och eskalerar i perioder. Du vill verkligen inte förstå att man gör sandtårtor och sandglassar och att man sen ska låtsasäta dom. Det resulterar ju i en dålig mage, som gör att vi emellanåt får vabba en dag. Utöver det så vabbar vi ju knappt längre, peppar peppar.

Du har också upptäckt en ny grej, Kullerbyttan. Oj, var många kullerbyttor du gör i soffan och på madrassen på golvet, Fram och tillbaka. Jag som bara klarar av en åt gången och sen 15 minuters paus emellan har svårt att förstå hur man kan rulla så mycket! Du är också uppmärksam och snappar upp saker fort. När jag behövde träna lite hemma så bad jag Matteo om lite tid för att göra det "mamma behöver träna för att orka bära och lyfta dig". När vi sen var ute och shoppade och han ville att jag skulle lyfta upp honom så att han kunde kolla översta hyllan så svarade jag att mamma har ont i ryggen. Men den gick han inte på. "mamma du har ju tränat idag, då kan du lyfta mig". 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback