Piteå 2023

I onsdags hoppade jag och Matteo på X2000 från Göteborgs Centralstation. Jag var lite orolig att det antingen skulle bli helt hysteriska 3 timmar eller att han skulle somna halvvägs in på resan. Men trött var han då inte. Han tittade ut genom fönstret och berättade glatt allt han såg, han sjöng, han tittade på paddan och tåflörtade med passageraren mittemot. När det bara var ca 30 minuter kvar av resan så blev han plötsligt trött och ville hem och sova, men då var det ju försent för en sovstund. Jag hade ju valt bort barnvagnen pga flygresan tillbaka, så smidigast hade ju varit om han kunde gå själv till nattåget på bytet i Stockholm. Så då var det bara att hålla honom vaken hela vägen fram, vilket också fungerade med lite hjälp av medpassagerare.

Så tillslut krånglade vi oss av tåget och bytte perrong och hittade vår kupé. Det var vi, en kvinna från Umeå och 3 tyska tjejer påväg till fjällen, där jag bokat båda undersängarna. Vi bäddade upp direkt och alla la sig för att sova, alla utom Matteo då. Han skulle prata, sjunga, fråga efter vad alla nya ljud var och absolut inte sova, så det blev ju ett extra stresspåslag men tillslut lyckades han gå med på att blunda i alla fall. Natten var längre än vad den brukar vara och lillen sov oroligt och kastade sig runt i sängen. Som tur var så hade jag ju räknat med det och inte lagt honom i en egen säng utan innanför mig så tur var väl det för annars hade han nog dunsat ner i golvet. Men om jag tyckt att natten var lång så var morgonen ännu längre, eftersom de tyska tjejerna valde att ta lite sovmorgon. Så efter attjag lyckades få honom att titta en kort stund på paddan så var det bara att klä på sig och utforska tåget i 2 timmar  Vi vandrade fram och tillbaka genom tåget, tittade på loket och ritade i restaurangvagnen tills vi gick tillbaka till vagnen för att äta lite frukost. Trots den otroligt långa resan så gick det ju överlag bra tycket jag och Matteo var supertaggad och sprang till mormor när vi mötte henne på perrongen

När vi kom fram till Lillpite och började komma iordning så var det bara att jaga upp William så att vi kunde åka ner till stan och äta gemensam lunch. Becca behövde köpa trosor som hon upptäckt att hon missat att packa, och vi köpte en liten pool till lillen på rusta. Sen var det dags att rensa i förrådet. Dels för att Leta fram leksaker till Matteo, men dels också för att göra av med lite skit som bara står och tar plats. Så det rensades och sorterade och vi hittade en massa spännande saker

På kvällen så mötte vi upp Verran, Anders och Tyra på pensionatet och körde ett 00-tals musikquiz. Det passade oss ju perfekt och vi har nog aldrig haft så många rätt på ett quiz förut, men självklart var det inte bara vi som kände så, så vi vann ju inte. Eftersom det var så sjukt mycket folk där så valde vi sen att köpa pizza på pizzerian bredvid och ta med och äta ute vid kanalen. En väldigt härlig kväll!

Fredag så hälsade vi på alla djur och så började vi fylla upp poolen till lillen, han fick hjälpa till själv också

På kvällen var vi bjudna till Pappa och Eva, de bjöd på grillat, vin och jordgubbstårta. Jag o Matteo tog en promenad ner till vattnet som ligger en kort bit ifrån och det blev lite spontanbad för den lilla. Sen fick Matteo prova köra gräsklippare och traktor med Morfar, överlycklig liten kan man lungt säga. Vi satt ute hela kvällen och tjötade

Lördag så började vi dagen på Piteå Havsbad med att doppa tårna I havet, det var kallt. Vi mötte sen upp Pelle och William på gokartbanan på motorstadion och körde ett varv, jag o Matteo i dubbelkarten. Upptäckte snabbt att klänning var ett dåligt alternativ och jag flashade trasorna för publiken flertal gånger trots att jag försökte kila ner den under låren. Jag blev också orolig över Matteo eftersom han ett tag släppte ratten och bara hängde med armarna, men det visade sig sen bero på att han tyckte att bilen ändå körde av sig själv och inte lydde hans kommando helt, jag trodde ju ett tag att han typ kvävdes av säkerhetsbältet. Han tyckte i alla fall det var roligt men vi vann inte kan man lungt säga.

Sen blev det studiebesök på Pelles jobb, han jobbar på ett företag som gör färdigmonterbara hus i trä.

Därefter åkte vi tillbaka till Havsbadet en sväng till och släppte lös lillen på lekparken

Nu var det dags för surströmmingskvällen som vi brukar försöka ha när vi är uppe. Pelle och mamma tycker ju inte om det så dom flyttade grillen till framsidan och grillade istället medan vi ockuperade baksidan. Det gick ju jättebra i början, men sen kom fluginvasionen så Sara och Becca som tryckte i sig det sista fick ställa sig i varsitt hörn på altanen och äta upp det sista.

Söndagmorgon så fick jag väcka upp Matteo när han lyckades sova till efter 8, för vi höll på att duka upp frukost på utsidan och tänkte att det blir lite tokigt om han vaknar upp senare när huset är tomt. Han blev ju inte särskilt glad av uppvaknandet men upp kom vi, och en liten vattenkräks på golvet blev det. Men verkade som tur vara något tillfälligt bara, för en timme senare var det full fräs på honom så då gick vi runt och hälsade på djuren på gården i väntan på Helene och Timmy

Tillslut dök dom upp så barnen kunde leka med bilar och poolen tillsammans medan vi kunde komma ikapp med vad som hänt sedan vi pratade för ett år sen

Efter en himla massa lek så var det dags för kompisarna att åka hem igen, och Becca o Erik ville rida lite. Främst Erik då som ville provrida lite inför Islandsresan då dom har bokat en ridtur på Islandshästar. Så vi satt och kollade lite när alla red runt och tillslut fick även Matteo prova ett varv. Överlycklig

Avslutade kvällen med grillad lax och lite tävlingar. Kubb var vi riktigt dåliga på allihopa och jag lyckades till och med träffa kungen mitt under spelet när vi ledde, snopet. Vi provade också kasta små sandsäckar i ett hål. Egentligen skulle avståndet vara över 8 meter, men det var högst omöjligt så vi fuskade oss fram en liten bit

Måndag och varmt väder, så självklart ska det badas. Så vi packade väskorna och tog oss till Hammenviken, tyvärr glömde vi puffarna och Matteo har tydligen ingen respekt för vatten. Han bara kastade sig konstant i djupt vatten så att vi fick rädda honom, Så mormor fick köra hem och hämta puffarna för att inte Matteo skulle drunkna..

Sen var det bara åka tillbaka till Lillpite igen och laga mat, för nu skulle vi bjuda över Pappa och Eva på vegetarisk lasagne och rabarbercheesecake. Jag ansvarade för lasagnen och Becca för cheesecaken och det blev jättebra!

Tisdag var hemresedagen och flyget gick 14.20, direktflyg till Göteborg. Men innan vi hoppade på flyget så gosade vi med djuren, Matteo lånade också kameran och tog lite bilder på mig o valpen och så tog vi en cykeltur bort till kraftverket. När vi letade efter cykelhjälmen så hittade vi ju även en tramptraktor så den fick komma fram nu sista timmen innan flyget skulle gå.

Sen var det bara att åka ut till flygplatsen i Skellefteå. Vi tog direktflyget med BRA, som visade sig vara ett rätt så litet propellerplan. Så rätt så skumpigt och högljutt, och jag var väldigt trött. Matteo verkade ju också trött, men alldeles för exalterad för att sova så han öppnade och spände säkerhetsbältet, drog upp och ner på solskyddet i fönstret, tryckte på alla knappar han kunde hitta, terrorisera paret som satt bakom oss och lät mig inte alls vila. Han var som ett litet vilddjur hela resan, tur i oturen var väl att min inte var det enda vilddjuret i alla fall... Men hem kom vi tillslut i alla fall och vi är väldigt nöjda med resan båda två