Danmark

Måndag så satte vi oss I bilarna och körde 2 timmar till Helsingborg och hoppade på bilfärjan, som tar 20 minuter över till Helsingör. Vi hade diskuterat tidigare vilken väg vi skulle ta, bro eller båt. Men med en liten som behöver lite pauser så fungerade ju båten som en naturlig bensträckare för honom. Att vi lyckades köra 2 timmar utan paus berodde på att jag förberett innan med att köpa lite bilar på second hand åt honom. Så när han började bli otålig så kom plötsligt en ny bil fram och lugnade honom en stund. Så det fungerade bra. Vi märkte dock att 2 timmar nog är smärtgränsen, för det började bli gnälligt strax innan vi körde på båten. Efter den korta båtresan så var det ju bara att hoppa in i bilarna och köra ca 45 minuter till Köpenhamn och vårt första stopp på resan. Vi hade bokat ett billigt hotell som låg 15 min gångväg från Tivoli och centrala köpenhamn. Men eftersom incheckning inte var förrän kl 15 så parkerade vi bilarna och gav oss ut för att hitta lunch, så jag spanade in restauranger på Google maps och såg ett som fått väldigt höga poäng som låg i närheten. Så vi promenerade dit och det var verkligen ett kanonställe som de byggt ute i vattnet. Så där hängde vi tills incheckningen öppnade, och så fick vi turas om att ta Matteo på utflykter.

Efter incheckning blev det lite slappande på hotellet, i våra små rum. Det var verkligen yttepytterum och det var ju tur att vi bara skulle sova där en natt.. För den lilla hade ingen yta att röra sig på. Så när det började springa i benen på honom så var det dags att ta en promenad. Så vi promenerade runt i Köpenhamn, tittade på slott, lekte I lekparker och bara tittade runt innan det var dags för middag.Vi hade spanat in vädret sedan tidigare och visste att det skulle komma ordentliga regnskurar under kvällen, så när det började droppa så skyndade vi oss att hitta en restaurang där vi rymdes. Tur var väl det för sen kom ösregnet. Vi lyckades sedan få i oss mat på Matteos första restaurangbesök utan några större problem, men sen fick Klas ta ut Matteo och upptäcka vattenpölar en sväng för de andra restauranggästernas skull. Men vi blev positivt överraskade över att det ändå gick hyffsat!

Vi fortsatte sedan genom Köpenhamn och den lilla fick springa ur benen ordentligt och därefter tänkte jag att han skulle somna I vagnen. Lättare sagt än gjort, somnade gjorde han. Men eftersom regnskyddet satt på så vägrade han ligga ner, så han vaknade när jag försökte fälla ner honom. Så han fick sitta med oss en stund innan vi promenerade tillbaka till hotellet för att sova.

Vi vaknade runt 03 tiden av att brandlarmet satte igång, så det var bara att klä på sig och gå ut. Troligtvis nån full gäst som rökt på rummet.. Men Matteo fick se brandbilar så han var rätt så nöjd, bara svårt att somna om efter det.

Tisdagmorgon var vi rätt så möra men lyckades kliva upp och få i oss lite hotellfrukost innan vi hoppade i bilarna och körde ner till Knuthenborg Safaripark på Själland. Så vi körde in och började med att släppa lös den lilla på leklandet. Dom hade stor lekpark, ett litet vattenland och två åkattraktioner (som han var för kort för att åka). Men han var väldigt nöjd ändå. Sen tog vi en sväng runt i parken och spanade på djuren, på vissa ställen fick man kliva ur bilen och hälsa på djuren. Men det var ju ett zoo som det är meningen att man skulle köra igenom med bilen och det var väldigt trevligt att åka runt och kika på djuren. Matteo ville bara sitta i Charlies knä i Teslan så vi fick åka själv I våran bil.

Vi checkade sen in i tigerstugan och den var verkligen en söt liten stuga. Vi grillade kött på kvällen och kikade på en tiger som vandrade förbi fönstret flera gånger. Sen hängde vi i stugan resten av kvällen, spelade spel och drack gott.

Onsdagsmorgon så checkade vi ut från stugan och fortsatte upptäcka parken. Vi var en sväng förbi dinosaurieparken (som var väldigt bra gjort), och fortsatte titta på alla djuren innan vi rullade vidare. Kan verkligen rekommendera denna djurpark, väldigt mysig och barnvänlig. Dock var lillen kanske inte så intresserad av djuren ännu, han tittade mest bara på bilarna som körde omkring i parken

Vi körde nu vidare, tillbaka till Lolland, och Alpacka House som jag hittat på Airbnb. Vi blev lite konfunderade när vi kom dit, för det såg väldigt slitet ut utifrån och gammalt på insidan. Men kök och badrum var ändå bra, men man får inte vara rädd för spindlar om man bor där, för dom var överallt. Vi hälsade på alpackorna som stod utanför dörren, 3 stycken, tog promenader i närområdet och lagade mat.

Torsdagsmorgon så kom värden och hämtade oss, det var nu dags att mata alpackorna. Dom var superförsiktiga och jättesöta. Men inte alls så vänskapliga som jag trodde. De hade en alpacka man kunde klappa på och som gärna nosade i ansiktet och hälsade, övriga var gärna nära oss men ville inte hälsa. Matteo såg snabbt traktorn de hade på gården och vart överlycklig när han fick klättra upp och sitta där. Jag fortsatte klappa på alpackan och fick lite mer information om dom. Dom hade hela 47st alpackor på gården och 4 bebisar påväg. Båda hade tidigare arbetat heltid inom IT men under pandemin så hade frun i huset börja jobba med alpackorna på heltid istället. Dom berättade om att det finns ca 1000 alpackor i danmark medan ca 4000 i Sverige och att de märkt av ett ökat intresse för djuren de senaste åren. Det var mycket trevligt att prata med värdarna (trots att de bara pratade danska), och det märktes att dom var passionerade alpackaägare.

Sen var det dags att hoppa in i bilarna igen och bege oss till Bakken nöjespark. Charlie drog med Matteo i en berg och dalbana direket, men det var kanske ingen hit. för han blev lite rädd och började gråta. Men det löste sig väldigt fort när han såg bilattraktionerna istället. Så han fick åka massor med bilar. Det var väldigt behagligt att vara där när de öppnade, för sen mitt på dagen blev det sjukt trångt I parken. Dock var det ändå förvånansvärt korta köer till barnattraktionerna. Och att stå i kö gick mycket bättre nu, än när vi var på Liseberg tidigare I år. Det var ett mycket lyckat besök och vi var nöjda allihopa.

Sen brummade vi tillbaka till alpackagården och kastade ihop lite mat och gick runt och letade efter traktorer.. Sista kvällen fortsatte vi spela spel och quiz och gick och la oss tidigt. För sen morgonen därpå var det ju bara att käka frukost, städa och hoppa i bilarna och köra hem till Göteborg igen. Här står vi på färjan tillbaka till Sverige och väntar på att Charlie och Klas ska handla färdigt i bordershoppen. Teo ville inte vara med mig där.. bara med Charlie o Klas, så han var inte alls så fotovillig.