Budapest

Fredag
Flyget gick klockan 10 med wizz air. Vi hade ju hittat superbilliga biljetter för ca 150kr var, med endast väska som går in under sätet framför och onumrerad plats. Självklart hamnade vi i olika delar av planet, men platsbokningen kostade ca 400kr så det var verkligen inte värt för att få sitta tillsammans. Istället så gillade vi läget och chillade på varsin plats, dock med lite försening pga en busschaufför som försvann en sväng efter att han kört ut första vändan med folk till planet. Men det var en överkomlig försening i alla fall. Väl framme på flygplatsen i Budapest tog vi oss till lokalbussen 100E som kostade 1500 Huf per person in till stan. 1500 Huf = 40kr. Ni fattar att det var knepigt att räkna om pengarna här, så vi fick använda valuta.se konstant!

Men det var i alla fall bra att dom har en app nu för tiden "Budapest GO" där man enkelt kan köpa biljetter till all typ av lokaltrafik, och Bolt taxi som vi använde ett antal gånger

Vi tog en promenad från hållplatsen där bussen stannade in till hotellet och passerade två julmarknader påvägen. Sen kastade vi oss i sängen på hotellet och chillade en stund innan vi begav oss ut och tittade på fler julmarknader runt om i centrum. Det var otroligt skönt att vi valde att lägga lite mer pengar på boendet för att bo mitt i smeten. Vi skulle sen gå ut och äta pasta och hade valt ut restaurangen med bäst recensioner i närområdet, när vi kommer dit visare det sig att det är stängt för "private event". Besvikelsen var stor och vi fumlade runt lite men upptäckte snabbt att det var rätt så fullt överallt. Så tillslut kom vi på att vi gått förbi ett thai ställe, så det blev en pad thai tillslut. Sen köpte vi med oss lite chips och vin till hotellet och chillade där resten av kvällen. Så det blev en kort kväll, men det var skönt att få sova

Lördag
Vaknade vi tidigt såklart, men vi passade på att chilla lite och sen gå ner och äta frukost. Tyvärr var frukosten lite snål och man saknade vissa saker man är van. Men den var väl helt okej i alla fall. Därefter tänkte vi ta oss till ett shoppingcenter, men klockan gick så långsamt att vi tillslut valde att promenera bort. Vi promenerade då längs med Donau som delar på Buda och Pest. Vi gick förbi  monumentet "skorna" som är ett minnesmärke för judarna som sköts ihjäl vid donau under andra världskriget.

Vi passerade även parlamentet och hoppade tillslut på en buss för att ta oss hela vägen till Westend Shopping Center, med hela 400 butiker. Det var galet stort, men eftersom vi endast reste med liten väska så gick det ju inte att shoppa så mycket. Det blev i alla fall varsin ny väska (eftersom våra var så slitna), en liten bil till Matteo och glass. Men att bara strosa runt och titta på kläder och julsaker är ju mysigt! Sen tog vi en Bolt-taxi upp till Budaslottet där vi tänkte gå ner i labyrinterna. Men det visade sig att dom endast tog kontanter och förbjöd fotografering. Så då sket vi i det och tog en runda uppe på berget och till Fiskebastionen som är otroligt tjusig byggnad.

Tanken var att vi skulle strosa där uppe fram tills att det mörknade, men klockan var på tok för lite. Så efter att jag försökt dricka varmt vin som var fruktansvärt äckligt så begav vi oss ner istället. Nu tänkte vi gå på retro museum istället nere i stan. Men det var stängt för ett "private event". Så vi fick istället ta oss till hotellet och vila innan det var dags att bege sig ut igen. Denna gången åkte vi till Margreteön och gick på Lumina Park, som var en ljusinstallation.

Sedan hade vi blivit riktigt hungriga men tänkte åka och spana in en ruinbar, så vi fick ta första bästa ställe på vägen, vilket blev ett sunkigt pizza/pasta hak. Men maten gick att äta och sedan kunde vi traska in på Szimpla Kert, populäraste ruinbaren såklart. Så det var trångt, så vi stannade inte så länge utan kikade in en sväng på stället brevid, som tydligen var ett food court. Men där regnade det in och nu hade det börjat SPÖ regna, så beställde snabbt en Bolt-taxi tillbaka till hotellet där vi tog en drink i baren innan vi gick och la oss

Söndag
Gick vi ner lite tidigare till frukosten och det var det ju värt, för då fanns det både någon typ av mannagrynsgröt, mer pålägg och bröd att välja på. Så nu var ju frukosten faktiskt mycket bättre än gårddagen. Därefter tog vi oss till Retro museet när dom öppnade och strosade lite. Tyvärr stod nästintill all text endast på Ungerska, men det var i alla fall ett väldigt coolt museeum

Sen tog vi oss bort till New York Cafe, som sägs ska vara superfancy och fint. Men den långa långa kön gjorde att vi tillslut gav upp och försökte hitta ett annat ställe i närheten istället. Så det slutade med att vi hittade ett cafe som serverade Gulash. För självklart måste man ju äta gulash när man ändå är i Ungern. Den var god, men stark så att jag började gråta.

När vi var klara med lunchen så bar det av mot det populära och rekommenderade spat Szechenyin Spa, och det var inte alls vad vi förväntade oss. Kön ringlade otroligt lång och man var tvungen att ha med eller köpa både tofflor och handduk (som tur var så hade vi tagit med oss små handdukar hemifrån som vi kunde kasta efteråt). Vi bytte om på ena sidan av byggnaden och det fanns utomhuspooler samt pooler och bastu på andra sidan byggnaden. Så vi fick hoppa i utepoolen och ta oss genom den och sen springa in till andra sidan och hoppa i en pool. Inte heller var det så varmt som vi hade önskat, men tillslut lyckades vi ju hitta en pool med 38 grader där vi satte oss länge länge. Det kändes dock mer som ett badhus istället för spa och det kan ju dels bero på att det var så otroligt mycket folk och blev väldigt hög ljudvolym i den gamla byggnaden med högt i tak. Man saknade spa musiken. Men gubben bredvid oss i poolen var så avslappnad att han somnade, så det kanske bara var vi som hade lite andra förväntningar än de övriga som var där.

Efter badet så tog vi en promenad i parken bredvid, där visade det sig också vara en julmarknad och en eldshow. Så det var ju ett trevlig avslut på resan.

Sen var det dags att äta lite innan vi begav oss till flygplatsen igen, vi var där i mycket god tid eftersom att planet inte skulle gå förrän 22.25. Så vi passade på att ladda mobilerna och vila lite. Tyvärr blev det ju också förseningar så jag klev väl in genom dörren hemma runt 01.30 på natten. Mör efter resan och jobb dagen efter. Men vi hade en riktigt trevlig resa med lite tråkigt och regnigt väder