5 månader

Då var du redan hela 5 månader gammal. Du kan nu rulla över från rygg till mage och tillbaka igen, gillar fortfarande inte speciellt mycket att ligga på mage. Men kan ändå ligga så ett tag innan du blir arg och vill göra någonting annat. Jag har fortsatt att tvinga dig att sitta och leka i babygymmet, för det är bra att kunna sitta, men detta är inget du föredrar. Ofta blir det situpsliknande övningar och så tippar du från sida till sida så att jag måste fånga upp dig. Du har ju fått en hoppgunga att stå i eftersom du uppenbarligen är en stå bebis, och den har du börjat gilla mer och mer och nu är du så pass rörlig att du får musiken att gå igång själv. Du har även provat racerbilen (gåstolen) och når nu precis ner till golvet. Än så länge lyckas du dock bara köra den bakåt.
 
Sen har du också börjat dregla ordentligt, och inte hjälper det att du alltid har handen i munnen. Mamma köper en massa dregglisar, men det blir aldrig tillräckligt. Trodde ett tag att det var på grund av att en tand var på väg, men jag har försökt kika i din mun medan du ler mot mig och kan inte se någonting. Så det är bara dreggel för dregglingens skull...
 
Du är en rutinbebis som följer hyffsat samma schema med mat och sovning varje dag och har precis börjat äta lite gröt till frukost och smaka på lite olika mat och frukt. Det blir alltid lite smågrimarser när du får smaka innan du fattat att det faktiskt var lite gott. Sen att det mesta fortfarande kommer ut är ju helt normalt. Jag försöker fint visa hur man ska göra för att äta, men du skrattar bara åt mig då.
 
Du är dock en väldigt glad och lite rastlös bebis. Oftast vill du bara göra saker i några minuter och sedan vill du byta aktivitet. Du tycker om att hjälpa mamma att träna och skrattar gärna åt oss båda när vi skrattar med dig. Och så tycker du fortfarande om alla människor och vill gärna vara i centrum hela tiden. Vilket du också oftast får, och skulle någon titta åt ett annat håll så är du bra på att leda tillbaka uppmärksamheten på dig själv igen. Älskade lilla skrutt!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback