Weekend i Lübeck

Torsdagmorgon så packade vi in oss i bilarna och brummade iväg mot Tyskland med första stopp Rasta på Hallandsåsen. Mat är ju det viktigaste som Maria säger. Så efter frukost fortsatte vi färden ner mot Helsingborg, tog 20 minuters färjan över till Helsingör och sedan rakt igenom Danmark på isch 2,5 h och så på Tysklandsfärjan mellan Rödby - Puttgarden. När vi bokade färjorna så var man tvungen att välja en tid på Tysklandsfärjan, vilket vi helst inte ville göra, för man vill ju inte stå och vänta där när man väl tagit sig dit. Dock visade sig att dom tiderna egentligen inte spelade någon större roll, det var bara att köra på ändå!

När vi tillslut kom fram till hotellet i Lübeck så checkade vi in och tog det lite lungt innan vi skulle ut på stan och käka middag. Dock visade sig att den lilla powernappen som Maria tog där vid 17-tiden istället blev en hela nattensömn. Så vi andra tog oss istället ut och hittade en tysk restaurang på ett litet torg. Jag valde salladen, och fick in en väldigt spännande blandsallad. Denna sallad hade allt möjligt i sig, det var vanlig sallad blandat med rivna morötter, pizzasallad, vindruvor, ananas & melon. Toppad med en gigantisk kycklingfilé. Jag orkade inte ens halva... Sen tog vi en promenad och hamnade slutligen på den mysiga hamngatan längst med vattnet i solnedgången. Där blev det lite att dricka innan det var dags att sova

Fredag var Maria fit-for-fight igen och vi tog oss ut på stan. Lübeck är ju en väldigt mysig liten stad, med betoning på liten. Passar alltså perfekt till en väldigt lung weekend. Denna dagen fikade vi på ett marsipan café där vi tyvärr råkade köpa en inte så god marsipanbit & vi åkte en riktig mysig kanalbåt med servering. Båten var ju en turistbåt, men de pratade bara på tyska, men inte gjorde det oss någonting, då kunde vi bara sitta och njuta av det fina vädret! Vi promenerade sedan mot fina gator & grönområden vi sett när vi åkte kanalbåten & drack drinkar. Vi avslutade sedan kvällen med att välja Italienskt som middag (vilket inte går så bra ihop med Maria och Christians LCHF) men det var ju ändå min och Daniels bröllopsdag. Så vi skålade med vin, och tryckte i oss pasta, synd dock att Daniels pasta var galet salt. Det var ju nästan som att de tappat saltkaret under tillagningen.

Lördag kände vi att vi egentligen hade sett det mesta av staden redan, så efter en liten shoppingrunda (köpte nya skor), så tog vi bilen till Hamburg som endast låg ca 6 mil bort. Dessa 6 milen tog lång tid att köra då det var stopp på motorvägen och gpsen tog oss in på några småvägar på landsbygden. Men hellre det än att köa i alla fall!

Vi åkte till det knepigaste stället i Hamburg, Reeperbahn. Hamburgs egna Red Light District. Här blandas nattklubbar och sexshoppar med porrklubbar och prostitution. Man blir ju rätt så fascinerad när man går där, tänk att det fortfarande finns sådana gator i Tyskland, att dom inte kommit längre än så? Och så mycket hemlösa på gatorna och misär. Knepigt. Hursom så strosade vi runt, gick in på gatan Grosse Freiheit & så gick vi även in på sexbutiken Boutique Bizarre. Man blir ju dock ändå imponerad, för att vara en fetish-sexshopp så var den ändå rätt så smakfull. Mycket montrar med diverse saker, korsetter och piskor. Kunde man inte tro.

Sen när det var matdags för Maria och Christian så började vi leta restaurang, jag och Daniel hade nu kommit fram till att två gånger om dagen på restaurang var lite väl mycket för våra magar. Så vi skulle bara dela något litet. Men hi hittade en väldigt cool restaurang precis utanför Reeperbahn. Här hängde det gitarrer överallt som kändisar haft, lite som Hardrock Café fast bättre! Se bara toalettdörrarna & baren

Väl tillbaka i Lübeck igen så tog vi oss tillbaka till Marzipan Speicher för att handla lite Marsipan att ta med hem & såklart in på en turistbutik för att köpa en kylskåpsmagnet. Man märker lätt att det är en turistvan stad eller ej, denna inte alls så turistvan. Fanns inte alls så många magneter att välja på!

Vi avslutade kvällen på en italiensk restaurang vi passerat med båtturen dagen innan. Denna restaurang var på en båt och såg riktigt mysigt ut, det låg ju även på andra sidan stan. Så när vi väl tagit oss dit och ser att de flesta platserna faktiskt är reserverade så tackar vi och tar emot när de tillslut hittar ett bord till oss. Dock utomhus i skuggan utan vindskydd. Det började ju blåsa till lite på kvällen och vi blev tillslut väldigt frusna allihopa. Så efter en riktigt god förrätt "friterat bröd" och en ordentlig pasta så valde vi att börja promenera tillbaka till hotellet. Då märkte vi ju också att det fortfarande var riktigt skönt i solen, så då fick man smälta lite. Vi avslutade i baren på hotellet, medan Maria och Christian gick till rummet, Christians mage ballade ur efter en overload av onyttigheter och pasta!

Söndag var det bara att packa ihop oss och bege oss mot Calles för att köpa alkohol. Gick rätt så smidigt och vi hittade det som behövdes hyffsat snabbt. Skönt också att vi var rätt så ensamma i butiken. Sedan var vägen hem riktigt smidig också, vi blev inte stannade i tullen eller någonting, det var bara att köra rätt hem till Göteborg, med ett stopp på Max för middag också såklart.

Tips i Lübeck
Hit åker du för att köpa Marsipan och ta det lungt, sen kan vi alla verkligen rekommendera kanalbåten. Som ni kan se på kartan så omringas ju statskärnan av kanaler. Så det är riktigt mysigt. De har också väldigt fina grönområden.

Vi bodde på hotellet H+ precis utanför stadskärnan bredvid Centralstationen. Det enda hotellet centralt med gratis parkering. Det var faktiskt väldigt fint och bra, och tog ca 5 minuter att gå in till centrum.

Missa inte Quandt-Linie-Lübeck Holstentor- Terrassen, vilket är gatan vid vattnet med många och mysiga uteserveringar. Kanske det även råkar vara livemusik och folk som dansar tango när man går förbi.