Prag

Måndag
Flyget gick på kvällen och vi fick ta ett propellerplan ner från Landvetter & tog strax över två timmar. Sedan hade vi bokat Prague Airport Transfer med en bil som tog oss till hotellet på ca 20 minuter. Kostade 550 CZK = 227kr. Vårt sällskap tog morgonflyget till Prag och bokade taxi direkt på flygplatsen, detta är inte att rekommendera då deras kostade närmare 900 CZK och så blev de avlämnade på fel sida stan med kommentaren att hotellet låg runt nästa krök..

Vi checkade in på Clarion Hotell Old Town som låg väldigt bra i gamla stan och hade AC, vilket verkligen behövdes i värmen, då värmeböljan nu var som värst och dagarna var närmare 40 grader varma. Vännerna bodde på Metropolitan hotel, runt hörnet från oss, dock utan AC och obekväma sängar. De hade glömt kolla om det fanns AC innan de bokade, man kan lungt säga att dom hade det lite kämpigt.

Men måndagen hann vi inte göra mycket, vi mötte upp de andra i närheten och åt på restaurangen i anslutning till deras hotell. Provade Gulashen och det var nog den vidrigaste soppa jag ätit, men hungrig som man var så fick jag i mig lite i alla fall. Daniel lämnade hela soppan, men behövde inte betala för den heller som tur var.

Tisdag
Vi började dagen med att ta oss ut till en Fashion Outlet som vi sett reklam för på flertal ställen, det visade sig dock snabbt att det var väldigt likt Hede Fashion outlet i Kungsbacka och med svenska priser, så det enda som inhandlades blev mat på donken som låg i närheten. Enda positiva var väl att man kunde gå in i AC och svalka sig lite. Vi tog oss därför ganska snabbt tillbaka in till gamla stan och mötte upp killarna. Vi promenerade över Karlsbron & tog en runda genom stan.

Vi tog sedan en riktigt god Milkshake på James Dean Bar, den milkshaken var så god att vi gick tillbaka dagen efter för att ta en till! Baren var riktigt fint inredd och vi valde därför att äta där senare på kvällen. De serverade mycket amerikansk mat såsom hamburgare, ribs och Mac & Cheese. Gott var det!

Vi tog oss sedan ut till torget i Gamla Stan, och det verkade vara här man hängde. För folk både stod i grupper och satt ner mitt på gatan och bara hängde i den varma sommarkvällen.

Sedan gick vi in på Sexleksaksmuseét som var i närheten. Här kunde man se sexleksaker genom tiden, med alltifrån antika trädildos till borrmaskiner och dammsugarmunstycken, och så stora maskiner som använts. Tänk vad mycket fantasi människor ändå måste ha för att komma på allt!

Onsdag
Var det dags för lite Hop On - Hop Off, och man kan säga att säljarna var rätt så på. Vi tog lite olika flyers och gick iväg för att diskutera vilket bolag vi skulle välja och helt plötsligt dök dom upp igen bakom oss. Det slutade med att vi tog det billigaste bolaget, vi var ju bara ute efter att slippa gå runt och ville inte ta båtturen (vi tog med båttur förra året och den var inte värd tiden..). Så då var det bara att invänta bussen. Medan vi stod där på torget så kom vattenbilen, det var alltså en typ lastbil som sprutade vatten på gatorna samt upp i luften som en vattenspridare. Det var oerhört skönt att gå under och få sig en liten dusch i värmen. Då orkade man lite till.

Vi hoppade sen på bussen en sväng, hoppade av för att äta glass och lunch och hoppade på den sen igen. Hatt & skydd för axlarna var viktigt att ta på sig.

Vi skulle sedan ta en liten siesta innan det var dags att ge sig ut igen, men varken jag eller Daniel hade ro att ligga på hotellrummet så vi hittade en bar vid namn The Banker som blandade till väldigt annorlunda drinkar, dock till svenska priser. Jag beställde in en Ruccola, som tydligen var full med vitaminer och faktiskt smakade ruccola. Som tillbehör så stoppade dom ner en salt ost i drinken. Spännande smak kan jag lova.

Vi tog sedan en promenad in till stan där vi tänkt äta på hyllade Mexikanska restaurangen Las Adelitas, men det var helt fullt. Så vi strosade några gator tills vi hittade en uteplats som hade ett bord ledigt. Det är ju inte det lättaste när man är ett sällskap på sex personer. Väl mätta efter maten så tog vi en promenad tillbaka mot hotellet (med en sväng förbi James Dean för att ta den andra Milkshaken). Jag och Daniel tog sedan en egen liten promenad längs med kanalen och in på en 80-tals bar innan läggdags.

Torsdag
Var den varmaste dagen och skulle bli nästan 40 grader. Vi hade planerat att ta en guidad tur om en Nuclear Bunker och andra världskriget, men då jag inte mådde så bra på morgonen så valde vi att hoppa den och tog en promenad till köpcentret Palladium som låg ett par minuter bort bara. Där var det rea i nästan alla butiker så jag hittade lite billiga plagg som fick följa med mig hem. När vi kände oss klara där och hade lite tid att slå ihjäl innan minibussen skulle hämta oss för att köra oss till flygplatsen så valde jag och Daniel att hyra varsin Lime (elsparkcykel). Kan säga att Prag inte är den ultimata staden för att köra runt med dessa, då staden till stor del består av kullersten. Så vi körde ut till kanalen och över på andra sidan där det delvis var asfalt i alla fall. Men vi fick oss en liten sväng i alla fall, och när vi väl skulle köra tillbaka över kullerstenarna så dallrade nog allt som jag inte visste kunde dallra exempelvis; under ögonen & kinderna..

Var ändå väldigt imponerad över hur de skötte dessa Lime. I Göteborg står dom överallt och är tre olika bolag som sköter det. I Prag fanns det endast Lime. De stod fint parkerade och uppradade och såg ingen som stod eller låg på ett dumt ställe.

Sen måste jag återigen få kommentera alla dessa människor som hyllar Prag för att det är så billigt. Det är det inte, det enda som känns billigt är ju öl. Resterande shopping, mat och sightseeing är inte så himla billigt alls. Exempelvis så tog vi en Espresso & Smoothie på en bakgata i Gamla Stan, betalade runt 50 svenska kronor. Lunch inne i Palladium gick på runt 250:- för oss. Så i genomsnitt ungefär 1000:- per person & dag för mat/dricka/sightseeing.