Roadtrip Del 2 - Österrike

Efter att vi besökt slottet Neuschwanstein på måndagen så sätter vi oss i bilarna och åker vidare ner i Österrike (med stopp på bensinmack vid gränsen för att köpa ett tiodagars kort man ska klistra på bilen). Denna gången styr vi bilen till Innsbruck som ligger ca 2h bort. Vi åker genom små byar och har otroliga utsikter hela vägen.

Innsbruck ligger väldigt fint då det är helt omringat av berg och vi har även sådan utsikt från hotellrummet (dock glömde jag fotografera det). För när vi väl kom fram till hotellet (som FYI också var under renovering..) så var det bråttom. Vi tjejer skulle ju hinna förbi Primark innan dom stängde. Så jag och Daniel fick kasta i oss lite mat och sedan sprang vi iväg och shoppade medan killarna hittade en bar som visade fotboll.

Det blev ju en väldigt kort visit i Innsbruck då vi redan nästa morgon skulle ge oss iväg, denna gång åt med bilarna åt olika håll. Killarna till Örnnästet och tjejerna till Hallstatt, för att sedan mötas upp i Linz. Maria hade kollat upp vädret och det skulle vara sol och uppehåll i Hallstatt mellan 11-14, och då detta var nästan 3h bort så fick vi ta oss iväg efter att vi köpt lite frukost.

Hallstatt var en otroligt mysig by och absolut värt att besöka trots att det var oerhört turistigt. Men mysiga gator, fina vyer och dödskallekyrkan var en upplevelse. Denna by är också en av Unesco World Heritage Sites.

Visade sig att killarna också besökte en oerhört turistig plats, Örnnästet. Tyvärr fanns inte mycket av historian kvar på platsen då Tyskarna själva har valt att ta bort mycket av det. Men utsikten var fantastisk, och killarna var väldigt nöjda med det besöket också.

Tisdag eftermiddag så möttes vi upp i Linz, där jag, Daniel och Becca hyrt lägenhet och Maria och Christian hotell. Lägenheten vi hyrt stod att den var ganska central, vilket den inte var plus att den såg fräsch ut på bilderna och skulle ha mer rum än den hade... Så vi bodde trångt och tråkigt kan man säga... Tur att det fanns ett UNO liggandes som vi kunde hålla oss sysselsatta ett tag.

Vad ska man säga om Linz, well, det var en industristad som inte var speciellt intressant. Anledningen till att vi valde denna stad var ju egenligen bara för att det låg med bra avstånd mellan Innsbruck och Wien, samt koncentrationslägret Mauthausen. Linz är ju även den tredje största staden i Österrike, så här fanns det lite shoppinggallerior och liknande, men första kvällen var vi dock oerhört trötta så vi tog oss bara in till centrum och käkade middag innan vi tog taxi tillbaka till lägenheten för att sova.

Onsdagen skulle vi gå på Mauthausen. Detta koncentrationslägret var ett av de mest brutala, då fångarna som kom dit skulle arbeta i granitstenbrottet tills de dog. Lägret fungerade både som ett koncentrationsläger och en avrättningsplats för motståndare. Det passerade nära 200 000 fångar genom lägret. Omkring 119 000 av dem dog i lägret.

När man går runt på Mauthausen så kan man antingen ladda hem en app som berättar historian, alternativt hyra en audioguide (det är precis samma information i bägge). Och något av det bör man göra, för det var väldigt intressant och gripande att få informationen samtidigt som man står framför och inne på ställena man får höra om.

Efter denna gripande upplevelse så åkte vi tillbaka in till stan för att få i oss lite mat. Killarna skulle sedan se lite fotboll, så då passade vi tjejer på att upptäcka Linz. Kan dock säga att det inte var så mycket att upptäcka. Vi strosade lite så att Maria fick köpa lite stenar, tog lilla sightseeingtåget runt stan (som bara pratade om saker som finns att göra och uppleva i Linz och nästan ingen historia, "och nu passerar ni en av Europas finaste torg" vi tittar ut och ser inget speciellt med torget. Men vi fick i alla fall se några mysiga bakgator som vi annars hade missat. Så någonting gav det i alla fall. Men drinkställen fick vi leta efter, enda drinken de verkar servera i Europa just nu är Aperol Spritz, skittråkig drink på Prosecco

Vi hittade även en cool kyrka som vi passade på att besöka

Torsdagen vaknade vi i lägenheten tidigt och tog bilen vidare till Wien, en resa som tog strax över 2h. Maria och Christian skulle ta det lugnt på morgonen men fick även problem med bilen så de behövde snurra runt och leta efter en verkstad som kunde lite engelska, vilket tog ett par timmar!

Väl I Wien så började vi sightseeinga lite, köpte ett dygnskort på spårvagn och började titta runt. Här var det ju meningen att vi skulle spendera två dygn.

Vi passade även på att beställa in lite lunch och efterrätt (andra bilden är en marzipan Kartoffel, förfärlig enligt mig).

Hursom helst så hade vi bokat en lägenhet via Airbnb där vi allihopa skulle sova. Jag hade försökt kontakta uthyraren redan någon dag innan för att bestämma en tid för incheckning men inte fått svar. Så precis när efterrätten kom in så får jag svar från henne att det blivit en läcka från ett rör i hennes lägenhet och att vi inte kommer att kunna bo där denna vistelse. Så det var bara att bege sig tillbaka till bilen för att googla fram andra alternativ. Efter lite dividerande med Maria och Christian så kom vi fram till att befintliga alternativ i Wien var oerhört dyra och vi hade hittat bättre alternativ i Prag (som skulle vara vårt nästa stopp, medan Maria och Christian egentligen skulle bege sig hemåt efter Wien). Så då bokade vi en lägenhet för oss allihopa i Prag istället. Så det var bara hoppa in i bilarna och köra de ca 4h vidare mot Prag (med stopp på bensinmack för att köpa klistermärke för Tjeckien).

Jag kontrollerar parkeringsplatser och övrig bra att ha information om Prag