Warszawa

I fredags var det dags för min födelsedagsresa tillsammans med Becca. Vi begav oss denna gång till Warszawa med Ryanair, för ca 125kr resan/person. Ganska lagomt pris helt enkelt! Flygplatsen som man kommer till, Modlin, ligger sedan ca en timme bort från Warszawa centrum, men det går flygbussar precis utanför flygplatsen och denna kostade oss runt en hundralapp för bägge. Bussen stannade sedan utanför Kulturpalatset och centralstationen, vilket var perfekt då vårt hotell låg i krokarna

Lyxigt ska vi bo, tänkte Becca och bokade 5-stjärniga Intercontinental Warszawa". Så 22;a våningen med en bred dubbelsäng till oss!

Sedan var det dags att ge sig ut på sightseing, men inte hann vi gå alltför långt innan vi valde att ta första drinken!

Därefter vidare in mot Old Town, dock började det åska och regna som tusan. Så vi fick hitta skydd på en uteservering och käka fisk. Just polsk mat har väl aldrig varit min favoritdirekt.. Middagen fick dock ett arubt slut, då Becca hittade en minispindel i sin sallad på tallriken.

Vi vandrade sedan vidare till den riktigt fina fontänparken och hittade fina ballonger vi ville ha. Tyvärr så fick säljaren precis böter av några poliser när vi gick förbi, annars hade vi kanske köpt med oss en!

Hittade även en staty som Becca först trodde var en unicorn, vilket ändå stämde bra från en specifik vinkel

Lite vandring i mörkret

Sedan tog vi oss tillbaka till hotellet för att byta om, nu var det dags för utgång.. Denna gång skulle vi lyckas tänkte vi. Det har ju varit mening nu varenda gång vi rest, att vi faktiskt ska ut någon kväll. Men har de senaste åren slutat med att vi varit för trötta och stannat på hotellet. Men denna gång så tog vi oss faktiskt ut en bit i alla fall, vi valde först att gå till en Skybar på ett närliggande hotell. Där var det redan mycket människor så vi fick ej fönsterplats som vi velat. Sedan skulle jag vara modig och beställa in en drink jag inte testat tidigare och valde en med namn Candy. Visade sig dock att det var whiskey i den, och jag trånade snabbt efter en bordsgrannes mojito. Vi gick sedan vidare till närmsta klubb, vilket var Club Mirage inne i Kulturpalatset. Visade sig att dom hade koreanskt tema denna kväll = k-pop all the way. Vi beställde varsin mojito, som saknade socker och musiken var så hög att vi fick skriva till varandra för att kommunicera. Vi försökte även ge oss ut på dansgolvet en sväng, men musiken var så skränig på högsta volym att våran öron inte stog ut. Så vi begav oss över vägen rätt in i sängen istället. Men vi lyckades vara ute någon timma i alla fall!

Lördagens frukostbuffé akompanjerades av en harpasolist. Inte ofta man äter en macka till harpa musik direkt! Vi tog oss sedan vidare till spa;et för att värma upp oss medan vi tittade ut på regnet. Denna dag skulle det regna rätt så mycket, så därav var den dedikerad till shopping och spa. Spa;et var definitv mindre än väntat och bestod egentligen bara av en större motionspol, en bubbelpool och två bastu. Bubbelpool är ju dock det viktigaste, så där satt vi ett bra tag och passade på att stretcha till dagens shoppingpass.

Sedan begav vi oss till Torgowiko Bakalarska, en oerhört stor marknad med kläder och skor. Där hittade vi både klänningar och skor, likadana till och med. Plus att vi hittade världens gulligaste partyskor med kaninsvans och öron. Inget som fick följa med hem, men ändå!

Sedan tog vi oss tillbaka mot Gamla Stan där det skulle finnas en ytterliggare marknad, vilket inte fanns.. besvikelse då det tagit 45 minuter att ta sig dit. Så istället blev det mat på Italienskt och en längre promenad vidare till shoppingcentret Arkadia. Detta är en av de största shoppingcentrumen i Europa, vi var dock måttligt roade, då det var väldigt mycket folk plus att det var galet stort att gå i. Så när vi kände oss klara där åkte vi till hotellet och vilade fötterna och provade sedan lyckan på köpcentret runt hörnet, Zlote Tarasy. Det var mycket mysigare, mer koncentrerat över fler våningar och nästintill samma butiker. Men här hittade jag i alla fall en skinnjacka och Becca en klänning och mössa. Öppettiderna kan man inte heller klaga på när de gäller köpcentrum, exempelvis denna hade öppet från 9-22 varje dag förutom söndagar då de istället stänger 21.

Hittade stora hästar på vår promenad

Vi avslutade dagen i bubbelpoolen, det var inte bara vi som hade tänkt den tanken dock, då det var rätt så trångt i spaet, men vi knödde ner oss! Men det blev i alla fall en mysig avslutning på resan. Sedan kröp vi ner i sängen, satte klockan på 5.40 och somnade gott!

Utsikt från spaavdelningen på 43;e våningen

Bra att veta i Warszawa
* Lokaltrafik är billigt och man kan köpa biljetter som gäller 20, 75 eller 90 minuter och dessa kostar bara några kronor. Glöm inte att stämpla biljetten i maskinen på spårvagnen/bussen så att biljetten blir giltig. Tänk också på att maskinerna där man köper biljetterna inte finns på alla stationer så det kan vara värt att köpa fler när man ändå handlar
* Det är hyffsat långa avstånd i stan, så värt att åka lokalt, uber eller taxi om man inte klarar av att gå längre sträckor
* Mat och dryck är billigare än i Sverige, trots att man är på huvudgatan. Exempelvis så tog vi pasta och varsitt glas vin där notan slutade på 250kr för bägge
* Dom är tyvärr fortfarande rätt dåliga på engelska på många ställen i Warszawa, även i butiker i köpcentrum samt på fik på flygplatsen