Budapest 2017

När jag fyllde 30 så valde jag mellan att ha en stor fest hemma på gården eller ta en weekend utomlands och jag kände väl att valet var hyffsat enkelt. En weekend i Budapest. Med mig på resan hade jag Daniel, syrran, Maria och Christian. Maria och Christian tog flyget hem en dag tidigare, då Maria inte kunde ta ledigt från det nya jobbet. Men det var sjukt roligt att dom ville följa med de dagar de kunde i alla fall! Billigt var det också i Budapest, både med nöje, mat och dryck. Me like!

Fredag: Flyget gick inte förrän strax innan tio på kvällen.. vilket är den tiden jag brukar lägga mig i sängen. Så vi var rätt så trötta kan jag säga! Sen att vi inte hade kollat upp dessa specialregler med flygbolaget Wizz Air heller.. Så Maria och Christian åkte på en avgift för incheckning på flygplatsen och vi åkte på en straffavgift på en av resväskorna (i handbagage storlek) som tydligen var för stor.. Sånt som händer. Men fram kom vi i tillslut i alla fall, tog ca 1h 50min i flygtid.

Väl på flygplatsen hade jag bokat shuttle till hotellet. Trodde det var en bra shuttle men det visade sig att man anmälde sig när man kom dit och sedan fick man stå och vänta på att ens nummer kom upp på en tavla.. Vi funderade på om vi skulle hoppa in i en taxi istället, men biljetterna var ju redan betalda så vi stod snällt där och väntade tills nummret dök upp.
Vi kom till hotellet City Hotel Matyas som låg väldigt centralt och nära huvudstråket i Budapest, men standarden var inte alls bra med fläckiga heltäckningsmattor och damm i taket. Maria och Christians rum luktade inrökt och var vattenläcka i. Men som tur var så skulle vi ju bara sova där!

Lördag: Jag vaknade tidigt och tog med mig Becca ut för att reka lite i området. Köpte vatten och tandkräm och hittade turiststråket. Därefter gick vi tillbaka för att äta frukost med alla..  Att vi valt hotell var ju delvis för att komma åt hotellfrukosten, men efter denna frukosten så kunde vi lätt ha valt lägenhet och gjort frukost själva!

Hursom helst så tog vi oss ut på huvudgatan och strosade lite i sovenirbutiker, Maria ville hitta en hatt. Vi reflekterade lite över att de hade otroligt mycket rysslandsgrejer i butikerna..  och en massa annat skumt!

Sedan hoppade vi på en sightseeing buss. Det var mysigt att åka runt och bara titta på omgivningen och få lite information i hörlurarna. Men varmt blev det! Lördagen blev 39 grader varm och plaststolarna vi satt i blev sjöblöta av svett tillslut. Helt galet! På ett av stoppen var vi tvugna att hoppa av bara för att lufta oss i skuggan och passade då på att äta lite mat. Men man blir ju inte riktigt så hungrig i värmen..

Vi tog oss upp till Budaslottet och "gamla stan" området i en liten shuttlebil.

Till Hop-On Hop-Off biljetten så fick man även en båttur som man kunde ta på kvällen. Så vi tänkte först äta innan båten, men klockan blev alldeles för mycket så vi gick ner till "hamnen" och ställde oss i kön medan Maria och Christian sprang in på donken för att köpa något snabbt. Det var fler som ville med båten på kvällen och vi hann bli lite oroliga att vi inte skulle rymmas på båten, men tillslut lyckades vi komma på en båt och fick se Budapest By-Night. Jättefint!

Vi avslutade kvällen på restaurang, men det blev bara jag och Becca som åt mat. De andra tog varsin efterrätt.

Söndag: Detta skulle bli vår slappardag, och därför började vi tjejer dagen på SPA. Vi valde det närmsta SPA:et som var en 10 minuters promenad över bron. Rudas SPA. Det var inte det lättaste att förstå vad vi skulle betala då man kunde välja olika delar av SPA:et och vi som ville låna en handduk fick hyra ett lakan.. Vad ska man med ett lakan till på ett spa? Vi badade i alla fall först i en större ljummen pool men spenderade resten av tiden i rooftop (väldigt varma) poolen när vi hittade den. Riktigt skönt var det och möra blev vi. Sen att försöka torka sig med lakanet när vi badat klart var inte det lättaste, man blev ju inte torr?!

Hittade ett fint vattenfall påvägen till spaet

Killarna tog en sväng till ett Terror Museum under tiden. I denna lokal har det faktiskt fängslats människor ända fram till 1989. Det har funnits tortyrkammare, förhörsrum och fängelsehålor därinne som kommunisternas och nazisternas hemliga polis använt. I källaren fanns det mycket av detta kvar som man kunde gå in och titta i.

Vi möttes sedan upp allihopa på en jättemysig restaurang efter den populära gatan och åt gulashsoppa i bröd och anka. Mycket gott!

Efter maten tog vi en promenad till Synagogan som tydligen skulle ha ett silverträd som Maria hört talas om. På detta trädet var det inristat namn på judiska personer som avrättats. Vi betalade inträde till Synagogan för att gå in och kolla på detta, tyvärr var själva kyrkan stängd mitt på dagen så de tyckte vi borde komma tillbaka senare. Men Maria och Christian skulle ju med flyget på eftermiddagen så vi gick in och tittade på gården ändå. Visade sig att vi kunde sett trädet utifrån om vi bara promenerat runt området. Men men..

Därefter fick vi tacka av våra vänner, plocka ut vårt bagage och bege oss mot vårt nya boende. Eftersom hotellet var så dåligt så bestämde vi oss för att byta sista natten och bokade en lägenhet via Booking, Exclusive Budapest Residence. Så vi fick en superfin lägenhet vid parlamentet istället.

På eftermiddagen tog vi en promenad till ett Kattcafé i närheten. Därinne fanns det både mat och dryck men vi bestämde oss för att bara dricka lite. Kelade lite med katterna och kollade runt i trevånings lokalerna. Väldigt roligt café måste jag säga. På mitten och övervåningen så var det kattleksaker, och cafémöbler medan det på källarvåningen fanns toaletter för både människor och katterna. De hade stängt in katt toaletterna i egna rum med bara kattdörrar vilket också stängde in lukten därifrån. Alltså tänk vad häftigt om man kunde öppna detta i Sverige?!

Efter lite kattmys så gick vi vidare till en ruinbar som hette Szimpla Kert. Som är en av de största ruinbarerna i Budapest. Den var otroligt cool och vi gick bara runt och var imponerade. Grejer överallt att titta på och det var väl runt 9 barer på dessa två våningar.

Vi tog sedan en taxi tillbaka till Parlamentet och kollade lite på det. En så pampig byggnad måste man ju bara se på nära håll också!. Men nu hade det börjat storma, regna och blixta så vi fick snabbt ta oss tillbaka till lägenheten för att kolla fönstrena som Daniel lämnat uppe för vädring.

Söndag: Eftersom vi nu bodde i en lägenhet istället för hotell så ingick ju ingen frukost. Så istället tog vi oss ut till ett närliggande fik för att äta lite och sedan en promenad ner till vattnet för att se skorna. Monumentet symboliserar minuterna innan judarna sköts och föll i floden, då de alltså tvingades ta av sig skorna på kajen

Vi lämnade därefter packningen på hotellet och begav oss till Budapest Zoo. Det var ett väldigt stort zoo i centrala Budapest med massa roliga djur såsom småapor, lejon, isbjörnar, sengångare och kängrur. Becca var tvungen till att köpa en energidryck för att orka dagen!

Vi chillade sedan en stund utanför Zooet och käkade lite mat på en restaurang som låg precis bredvid en liten damm. Visade sig att det levde sköldpaddor i dammen så Becca passade på att mata dom med lite sallad.

Vi fick sedan bege oss tidigt till flygplatsen då det visade sig att Putin skulle komma och inviga något Judo mästerskap.  Så vi fick hänga på flygplatsen med Timea och Zoe några timmar tills planet äntligen lyfta (förseningar pga Putin)