Santorini

Lördag: Efter en flygtur på sisådär 3 timmar så landar vi i ett varmt och soligt Santorini. Bägge de incheckade väskorna har lyckats hänga med flyget och vi tar oss därefter till Apollobussen som ska köra oss till hotellet. Smidigt med charter ibland!  Efter incheckning på hotellet så fick vi oss en liten rundtur på hotellet och välkomstdrink i baren. Trevlig start på en honeymoon! När vi sedan blev visade till rummet så stod det kall champange och väntade på sin första skål. Så medan vi packade upp och bytte om så passade vi på att ta en liten skål!

Hotellet La Mer var riktigt bra. Det fanns både utomhus och inomhuspooler, servicen var toppklass och både i baren och i restaurangen blev vi positivt överraskade flera gånger!

Vi tog oss sedan till en restaurang i närheten där Apollo höll sitt informationsmöte, och passade på att boka in lite saker vi tänkt göra under vistelsen. Det var dock många som tänkt samma sak och det tog ett bra tag att få prata med personalen, men tillslut hade vi fått tipsen vi ville ha och bokningarna var gjorda. Så vi avslutade kvällen med lite go mat och utforskning av stranden! Vi fick även se många lösa hundar och katter som sprang omkring, men fick också veta att de flesta av dom faktiskt har ägare. De har bara en annan syn på husdjur än vad vi har. De öppnar dörren och låter dom springa lösa. Och att till och med djuren som springer omkring på uteserveringarna på restaurangerna faktiskt kan vara ägd av restaurangen själva. Så det var ju tur i alla fall :)

Söndag: Vi hade bokat in en fyhjuling - ATV, denna dag. Så det var bara upp tidigt på morgonen, äta lite frukost och bege sig ut. Vi valde att ta varsin, 35 euro var. Men det var otroligt skönt och fritt att röra sig med dessa. Ön är ju bara 2 mil långt, och Kamari där vi bodde ligger i mitten av ön. Så vi bestämde oss för att köra i den nedre delen av Santorini denna dag. Vi började med att köra upp på berget och titta på Ancient Thira, utgrävningar  från ca 3000 år sedan. Här kunde man se lämningar från hur de bodde, teatern och kyrkan.

Bra med skyltar där de visar hur de troligtvis såg ut på den tiden, och när man kan se hur det ser ut idag

Vi körde sedan vidare, efter snirkliga vägar och passerade många byar. De flesta så små att man knappt märkte att man passerade dem.. Vi stannade för lunch i Vlihada, och körde sedan vidare för att se Red Beach. Nästan alla hus i grekland är vita med blåa dörrar. Det vita är bra för att leda bort värmen, samt att deras flagga är vit och blå... patrioter helt enkelt :)

Därefter satte vi upp på våra fyrhjulingar igen och satte iväg mot fyren som ligger längst ut på udden. Det gick rätt så fort dit och fanns inte mycket att se där borta.. och dagen var långt ifrån över, så då passade vi på att köra till Fira, som är huvudstaden.

Hittade dessa kreationer efter vägen, vi funderade på om det kanske var för att hålla fåglarna borta?

Möra efter dagen bestämde vi oss för att äta middag på hotellet och energin vi hade kvar spenderade vi på att spela biljard och pingis i källaren. Middagen sedan var riktigt bra, där Daniel, hör och häpna, åt en riktigt god (hans egna ord) couscous till sin kyckling och jag fick en gigantisk portion av pasta med skaldjur. Denna kvällen regnade det också, inte så konstigt för oss kanske. Men hotellpersonalen var chockade, för regna i juni brukar det nästan aldrig göra tydligen.

Måndag: Nu skulle vi ut på utflykt med Apollo, Santorinis Pärlor hette den. Denna utflykt tog oss med buss till små byar såsom bland annat Pyrgos, som var huvudstad i Santorini tidigare. Där var det labyrintgator vi följde upp till en kyrka, som visade sig vara stängd. Så det var bara att promenera tillbaka ner och svalka sig med en smoothie. Pyrgos är byggt väldigt högt upp och därav används åsnor som hjälpmedel att transportera bland annat äldre när de behöver handla och liknande. Apollos reseguide tyckte ändå att dessa åsnor hade det rätt okej som arbetsdjur jämfört med de stackars åsnorna i Fira som får bära turister upp och ned för 260 meter (580 trappsteg). Dock så träffade vi på en stackars åsna i dessa trappor också, han såg så ledsen ut och sedan när vi kom ner så såg vi att det enda han skulle ner och göra, var att plocka upp turisters resväskor.. Jag hade nog valt att bära mina egna väskor

Sedan var vi även in till byn Megalochori (som tog ca 10 minuter att promenera igenom), och även upp till högsta punkten på Santorini, berget Profitis Ilias. Här fanns en liten kyrka man kunde gå in i.

Tydligen så är grekerna hyffsat vidskepliga, och hus som har förfallig eller förstörts på något sätt bygger man inte upp igen, för det betyder otur. Vilket också innebär att det på rätt många ställen finns övergivna hus. Sedan så bygger de inte heller mer än två våningar på husen, vilket är pga jordbävningar som kan uppstå.

Vi fick även ett litet stopp på Santo Wines för en snabb vinprovning. Tre viner, och här kördes det på rullande band så det var lite smått hetsig vinprovning. Killen pratade på tok för snabbt på lite knagglig engelska och vinerna hälldes upp i ett rasande tempo. Här skulle vi också skåla på grekiskt vis med ett kollektivt "Jamas".
Vinerna var väl helt okej, men det sista.. dessertvinet, som var ett vitt vin men såg rött ut pga soltorkade druvor, smakade rätt så vidrigt enligt mig.

Någon skulle gifta sig där på Santo Wines samma dag, troligtvis i solnedgången. Kan det bli mer romantiskt?

Sista stoppet var staden Oia, där man kunde sätta sig och äta middag och titta på solnedgången själv innan man tog bussen hem igen. Vi valde att följa med Apolloguiden till en restaurang de själva rekommenderade, och det var riktigt god mat där. När vi sedan skulle hitta ett ställe att se solnedgången på så fick det bli första bästa stället vi hittade, där vi kunde chilla med en efterrätt och lite dricka

Tisdag: Var en riktig chilldag, nu ville vi återhämta oss och bara ta det lugnt en dag. Så efter mycket bokläsning för min del, så solade vi och badade i poolen på hotellet. Självklart så brände vi oss också rätt så mycket... När jag och min rastlösa själ sedan inte kunde hålla sig längre så tog jag en promenad nere på promenadstråket i Kamari, tittade i butiker och pratade med mamma och syrran i telefon. Skönt det där med roamingavgifter som tagits bort. Kan man ringa och surfa hela tiden om man vill ;)
Hittade dock inget vettigt på denna shoppingrunda, som FYI blev hyffsat kort, då jag inte varit den smartaste vid valet av kläder. En kortklänning en dag som det blåser är inte att leka med!

Vi fick även besök på hotellrummet av den lilla ödlan (som jag döpte till Berit). Man tar bort lite av det läskiga när man döper sakerna.. Hon satt där på väggen en dag, och ja, vad ska man göra.

På kvällen så bokade vi in oss på Escape Game Kamari. Där vi valde rummet Sherlock Holmes, det var riktigt klurigt och många koder som skulle hittas. När man körde fast så kom det fram tips på en tv-skärm i rummet, så efter en massa tips och tillslut en minut över tiden så lyckades vi få upp det sista kassaskåpet med nyckeln ut. Så vi löste rummet! Sista uppgiften gissade vi oss till, vi hade ett par människor uppradade på en bild och sen hann vi ej klura ut hur man skulle välja person utan vi fick random prova 3 personer (man hade endast 3 försök och därefter skulle skåpet låsa sig i 30 minuter) och sista personen visade sig vara den rätta :)

Onsdag: Ännu en slappardag då vi egentligen inte skulle göra någonting. Men då vi blev så rastlösa att vi var tvungna till att göra någonting ändå. Så vi hoppade på lokalbussen till Fira för att byta buss där.. men då det var rätt så kaos på busstationen i Fira, så tänkte vi att vi lika gärna kunde stanna kvar där! Så, det var bara att börja strosa lite. Vi såg att det fanns en linbana ner till Old Port, och tänkte. Varför inte? Så 6 euro per person och väg blev det. Inte var det något speciellt med den linbanan eller hamnen heller för den delen. Det var alltså bara en hamn där de stora kryssningsfartygen hämtade och lämnade passagerare. Så det var bara att betala 6 euro till var för att åka upp igen. Var inte alls sugen på att ta de 580 trappstegen i 30 graders värme.

Vi hittade i alla fall ett mysigt ställe med gudomlig utsikt där vi fick i oss både dryck och mat. Jag valde bröd med olika tapenader, och oj vad gott det var!

Lyckades även hitta två klänningar. Egentligen var jag bara ute efter en, men när jag väl hittat den långa som jag var ute efter så frågade den trevliga säljaren om jag även ville prova en kort variant. Så jag plockade bägge och testade. Daniel tyckte jag skulle köpa båda, så han fick hjälpa till att välja färg på den kortare, då jag inte ville ha två vita klänningar.

Avslutade kvällen med utomhusbio på Open Air Cinema i Kamari. Vi såg Mumien på engelska med grekisk text. Jobbigt med text, för ögat dras ju till det hela tiden. Sedan satt vi i solstolar, jag valde stolarna längst fram eftersom de var stolar som var lite halvliggandes. Och tänka sig, jag somnade inte. Trots att filmen inte var så bra. Men vi hade en riktig myskväll i alla fall med drinkar och popcorn

Torsdag: Var vi bokade på en Sunset Cruise med Apollo på eftermiddagen, och jag kan faktiskt inte komma ihåg att vi gjorde någonting på dagen. Så jag gissar att jag satt och läste ett bra tag på balkongen. Själva utflykten var helt okej men kanske inte värt dom ca 1200 det kostat för oss båda. Man fick åka på en båt som åkte längs med Santorinis klippor - Calderan som det också kallas. Det fanns en guide med, men det var dåliga högtalare och hon pratade väldigt dålig engelska. Så man hängde inte riktigt med i allt hon sa. Vi åkte förbi Fira och Oia, för att sedan stanna till på vulkanön Thirassia, där vi blev bjudna på mat och lite vin. Daniel var inte alls vidare hungrig, då vi ätit ganska mycket tidigare under dagen. Men jag lyckades väl äta hyffsat mycket av maten som serverades, förutom efterrätten då som var typ Grekisk yoghurt med honung.

Här kan ni se den snirkliga gångvägen från Old Port för att ta sig upp till Fira

Vi fick därefter hoppa på båten igen och de visade oss vart de varma källorna man kan bada i vid vulkanöarna ligger. Sedan fick vi ligga och guppa en stund och vänta på solnedgången.

Väl tillbaka i Kamari så hoppade vi av bussen på en tidigare hållplats för att promenera tillbaka till hotellet. Det var också nu vi upptäckte att det faktiskt var jättemysigt på kvällen längs med strandpromenaden. Livemusiken på restaurangerna gjorde att jag inte alls längre var sugen på att krypa under täcket, utan vi satte oss istället och beställde partydrinkar och lyssnade på bluesmusik.

Fredag: Sista dagen hade vi återigen valt att boka fyrhjuling, denna gång den större för att vi båda skulle åka på samma. Visade sig dock att de hade problem med den större, så vi fick ta samma som vi kört tidigare. Det var trångt och obekvämt att sitta två... Denna dag så skulle vi köra lite åt andra hållet på ön, alltså mot Fira och Oia. Vi körde denna gång till en liten by som ligger strax utanför och ovanför Fira, Imerovigli. Där stannade vi för att ta en bananasplit (som var otroligt god) och bestämde oss för att det också var här vi skulle spendera kvällen för att fotografera Fira i mörkret. När glassen fått smälta ner i magen så blev Daniel väldigt sugen på att bada i havet, vi hade ju redan förberett för detta så vi hade packat med oss badkläder. Så vi tog fram googlemaps och valde stranden som låg på andra sidan ön (eftersom vi nu befann oss på klippsidan). Googlemaps ledde in oss på en grusig, stenig och sandig väg. Tack och lov att vi hade fyrhjuling, hade aldrig gått med bil!. Det tog sin lilla tid, men tillslut kom vi fram till en rätt så öde strand, bara några från lokalbefolkningen verkade ha hittat dit. Ombytet skulle därefter ske på en toalett, men som självklart var ett hål i marken och luktade otroligt illa, istället fick ske bakom några mopeder. Men tillslut fick i alla fall Daniel sitt efterlängtade dopp i havet

Vi lyckades som tur var hitta en annan väg därifrån, en asfalterad väg och körde därefter mot Oia. Denna gång skulle vi ner i Amoudi Bay, som ligger precis nedanför Oia. Väldigt mysigt tillhåll, där en kille snorklade i det klara vattnet, och restaurangerna avslöste varandra. Vi valde en av de sista restaurangerna, med ett bord precis intill vattnet. Tyvärr var ingen av oss riktigt hungrig, så det fick bli en sallad. Men annars är det fisk man ska äta här!

Vi strosade sedan en sväng i ett rätt så tomt Oia, gissar på att turisterna håller sig borta mitt på dagen och dyker upp först på eftermiddagen/kvällen.

Då det är rätt så korta avstånd på denna ö, så hann vi till och med tillbaka för att vila på hotellet. Innan vi begav oss ut igen och tillbaka till Imerovigli. Här spenderade vi kvällen med pizza och Gyros och fotograferade. Innan det var dags att köra tillbaka i mörkret.

Bra att veta i Santorini
* Romantisk ö, ta inte med barnen hit. Finns inte så mycket för dem att göra här. Hit kommer man för de romantiska utsikterna och atmosfären
* En vecka räcker gott och väl, ön är otroligt liten och man har gjort det mesta som går att göra på en vecka
* Vill man bada så rekommenderas badskor, det är nästan bara stenbotten. Är trots allt en vulkanö
* Hyr fyrhjuling, det är ett riktigt smidigt sätt att ta sig fram och otroligt roligt att köra.
* Räkna med att restaurangbesöken kostar som i Sverige
* Man åker inte hit för att shoppa i första hand, de flesta butiker har samma utbud om man går efter turiststråken. Ioförsig så såg man inte heller många butiker utanför turiststråken heller...
* Lokalbussarna går rätt så ofta och kostar 1,8 euro per person och resa. Bussarna går till Fira och där får man byta till annan buss för att ta sig vidare
* Utsikterna och de dyraste hotellen hittar man på Fira, Oia, Firestofani och Imerovigli. Medan man hittar stränderna i bland annat Kamari och Perissa