Indisk Kycklingcurry med raija och vitlöksnaan

 
Kycklingcurrygrytan
8 portioner - tar ca 35 min + 40 min kokning
 
1,2 kg kycklingfilé
2 msk matolja
1 tsk salt + 1/2 tsk svartpeppar
3 röda paprikor
2 gula paprikor
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1/2 dl finhackad färsk ingefära
2 citrongräs
2 tsk spiskummin
2 tsk mald koriander
2 tsk garam masala
2 tsk curry
1 krm fänkålsfrö
1 tsk chilipulver
50 g smör
2 burkar krossade tomar á 400 g
2dl vatten
1 1/2 dl vispgrädde
1 dl cashewnötter
 
1. Bryn kycklingen i olja i en stekpanna. Krydda med salt och peppar, lägg sedan åt sidan
2. Kärna ur och tärna paprikan. Skala och finhacka lök, vitlök och ingefära. Strimla citrongräset. Fräs allt utom hälften av paprikan i smör i ca 5 minuter
3. Häll i krossad tomat och vatten och låt småkoka under lock i ca 15 minuter
4. Tillsätt grädde, cashewnötter och alla kryddor. Mixa slätt salta och peppra
5. Lägg i kycklingen och småkoka utan lock i ca 30 min tills kycklingen blivit mör
6. Lägg i resten av paprikan de sista 10 minuterna och smaka av med salt och peppar
 
Vitlöksnaanbröd
10 bröd - 25min + 2h för jäsning
 
1/2 pkt färsk jäst
2 dl vatten
1 msk flytande honung
1 1/2 dl turkisk yoghurt
1 ägg
50 g smält smör
7 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 msk olja
 
1. Smula jästen i en bunke. Blanda med vatten och honung. Låt stå ca 5 min och rör om så jästen smälter
2. Tillsätt yoghurt, ägg och smält smör
3. Arbeta in mjöl och salt till en smidig deg
4. Täck bunken med plastfilm och låt jästa i rumstemperatur i ca 2h.
5. Sätt ungen på 250 grader. Ställ en plåt i mitten av ugnen så att den blir varm
6. Dela degen i 10 delar. Forma till runda bullar och platta ut på mjölat bakbord med oljade händer. Grädda på bakplåtspapper på varma plåten 10 min.
7. Pensla på smältsmör och pressad vitlök (man kan även ha färsk koriander)
 
Raijta
8 portioner

5 dl turkisk yoghurt 10%
1 dl hackad färsk mynta
2 msk honung
2 st vitlöksklyfta
0,6 st gurka
salt
peppar
ev vatten
 
 
1.Riv gurkan.
2. Blanda allt i en bunke. Smaka av med salt.
3. Blanda ev i lite vatten om den är för tjock.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback