Rom

Dag 1 - Torsdag
Reste direkt på morgonen till flygplatsen och tog oss utan problem till Rom med Norweigan. Väl framme på Fiumicino flygplats lyckades vi hitta tågbiljetter till stadsdelen Trastevere där hotellet låg. Självklart så var tåget försenat, och tåget som skulle gått tidigare dök inte alls upp. Så det var galet trångt där i tåget! När vi kom till stationen så köpte vi oss varsin 3 dygnsbiljett (ca 16 euro var) på lokaltrafiken. Och sedan ställde vi oss och väntade på bussen, det var ju inte långt bort vi skulle, men vi var inte riktigt säkra på vägen, så det var lika bra att ta en buss. Dock så tog det lååång tid tills den dök upp. Detta var också ett återkommande problem för oss, lokaltrafiken.

Hotellrummet var fint, det var hjälpsam personal och frukosten var guld värd. Så vi hade det gött där på hotellet. Dock så var det lite för få solstolar på taket vid poolen, så blev inget hängande där tyvärr.

I övrigt så hände inte mycket den dagen, vi var så trötta av resandet. Så det blev bara en promenad runt i området och sedan mat på restaurang, tyvärr inte en så bra restaurang, maten var inte att hylla över och servitören verkade ny på jobbet, och hans kollega var irriterad och arg på honom, skällde och pekade. Och stackarn, han sprang runt som en yr höna!

Dag 2 - Fredag
Efter en riktig hotellfrukost så gav vi oss iväg till tågstationen för att ta ett tåg mot Vatikanen. Dock så dök ju aldrig detta tåg upp, så vi fick lite panik tillslut då vi hade en bokad guidevandring. Så vi fick gå ut och försöka hitta en taxi.. lättare sagt än gjort. När vi väl hittat stället där taxin skulle gå ifrån, visade sig att man helst skulle ringa taxibolaget och be dem komma. Say What?! Men som tur var dök det upp en taxi tillslut. Så efter en oerhört stressig morgon kom vi tillslut till Vatikanen och den guidade rundturen med RomBiljetter.se (474:- st). Vår guide var en väldigt pratglad kvinna som pratade mycket om historian om de olika påvarna, hur allting byggdes och en massa annat intressant. Dock blev det alldeles för mycket att ta in tillslut så hjärnan min slutade lyssna. Men vi gick igenom Vatikanmuseet, Sixtinska kapellet och Sankt Peterskyrkan. Det var mäktigt!. Men därefter var mina fötter döda, jag kokade av svett och magen var sjukt hungrig, så vi fick gå därifrån och leta upp någonting att äta istället. Synd, för det fanns hur mycket som helst att utforska därinne!

Vi åkte sedan tillbaka till hotellet och tog lite att dricka i baren, innan det var dags att ge sig ut igen. Nu åkte vi till Fontana Di Trevi, vilket var en stor besvikelse, då det endast bestod av en stor byggarbetsplats. Så vi promenerade vidare till Spanska Trappan istället. Så där satt vi, i solen och käkade glass. Hittade även en mysig restaurang på toppen av trappan, där vi chillade i solnedgången med en drink, i väntan på att vi skulle bli så hungriga att vi kunde äta på restaurang. I Italien äter man ju tydligen middag mellan 20-24. Så när det sedan blev dags, så promenerade vi tillbaka till områdena kring fontänen, då det var mysigare och mindre turister där. Hittade en mysig liten restaurang på ett hörn och prövade en ravioli med spenat och ricotta, mycket god!

Dag 3 - Lördag
Idag skulle vi ta oss till Colloseum, och hoppade av på den hållplats som såg närmast ut. Det var den inte. Vi fick gå runt hela området för att hitta in! (ta hållplats Piazza Venezia för gudskull). Väl utanför Colloseum

så valde vi att hoppa på en guidad tur. För att få lite mer historia och för att skippa den långa kön för att ta sig in. (25 euro var). Men det var det faktiskt värt. Vår guide berättade massor med intressant historia bakom gladiatorer, Colloseum och hur det hade utvecklats med tiden.
Många delar av Colloseum är ju avstängt, pga att det rasat i en jordbävning, men vi fick även en liten rundtur i Forum Romanum med en annan guide.

Dock så öppnade sig himlen och regnet bara öste ner. Så vi kom ifrån de andra och gömde oss under ett träd för att inte bli blöta... Men blöta blev vi ändå. Som tur var sprang försäljare runt med paraplyer, så fick tag i varsitt för att försöka hålla kamera och mobil torrt.. Guiden hade tänkt visa utsiktsplatsen, så när regnet började avta så passade vi på att promenera uppför berget för att hitta denna utsiktsplats. Dock så var det absolut inte färdigregnat. Det började ösa ner igen, åska och blixtrar från alla håll. Så vi studsade under första bästa träd vi hittade (fanns inte så många att välja på, uppe på ett berg med en massa gamla stenlämningar. Så där stod vi, på ett berg, under ett träd, med varsitt paraply i en åskstorm. Och gissa om vi blev rädda när blixten slog ner i trädet bredvid.. Hela kroppen skakade till av smällen. Helt Galet! Men vi stod kvar en stund till, innan vi vågade springa över den öppna ytan till närmsta buske. Kändes lite bättre! Tillslut började i alla fall regnet att avta och vi tog oss till utsiktsplatsen, där en mås satt och chillade. Vi fortsatte promenera en stund till i parken, men var så fruktansvärt blöta att vi tillslut fick ta oss tillbaka till hotellet för att torka och vila en stund.

På kvällen tog vi oss ut igen, in på en fotoutställning med David La Chapelle. Han är så grymt duktig, imponerad! Därefter blev det en promenad i mörkret ner mot Colloseum för att fotografera lite i mörkret. Hittade en hel del coola grejer på vägen, men Colloseum var inte alls lika upplyst som jag hade hoppats på!
När vi tillslut bestämde oss för att vi borde äta middag en sista kväll i Rom, trots att varken jag eller Daniel var så värst hungriga. Men vi valde vi ett ställe i närheten. Alltså ett turistställe. Maten var sådär, servicen, nja.. Notan, runt 700 kronor. Kändes inte alls värt

Dag 4 - Söndag
Jag har läst så mycket bra om denna marknad som finns i Trastevere på söndagar, Porta Portese. Så dit begav sig jag och Daniel. Det var en stor/lång marknad. Men de flesta säljarna verkade ha ungefär samma grejer. Priserna var jag inte alls särskillt imponerad av, då det går att beställa samma kläder från Ebay billigare. Försökte hitta ett par vita ballerina skor, men det var inte så lätt, som att leta en nål i en höstack. Och när jag väl hittade ett par jag tyckte var okej, så hade de bara storlekar mellan 39-41. Har italienarna väldigt stora fötter?. Ville man fynda kläder så fanns det bord med högar med kläder för 1 euro. Men då skulle man få leta i evigheter. Så köpte bara en lite scarf till syrran och en långkjol till mig själv. Sen hade vi lite tid över, så kastade oss på första bästa buss och åkte in och såg Pantheon och åt glass. Det var rätt så coolt därinne. För det var väldigt mörkt, men fanns ett hål mitt i taket som gav ljus.

När vi sedan skulle ta oss till flygplatsen igen så såg vi till att åka i god tid till tågstationen. Eftersom man aldrig vet när tågen har tänkt dyka upp. Denna gången var det hyffsat i tid, så vi tänkte att vi skulle softa på en restaurang och kolla i affärer. Men när vi kommer fram till flygplatsen visar det sig att Norwegian inte har någon Self Check-in. Inte heller går det att checka in via nätet. Så vi fick gå och köpa en macka och ställa oss i check in kön ändå. Gissa om vi var bittra att vi hade kommit dit så tidigt! Men vi hann i alla fall få i oss riktig mat innan flygresan hem. Hela flygresan satt jag och läste en bok. Den var väldigt bra och spännande faktiskt.

Så, hur tyckte vi då om Rom?
* Det var fint och mysigt och fanns väldigt mycket historia, på varenda gata hittade man en fin gammal byggnad
* Lokaltrafiken var inte att lita på, busstidtabeller på hållplatser är inget som finns heller
* Allt kostar bra med pengar; mat, kläder, boende, inträden.
* Guidade turer är att rekommendera om man inte själv kan historian bakom allt
* Vill man äta något litet finns inget stort utbud; pizzaslice, varm macka eller glass. Man blir rätt trött på det tillslut...
* Det blir mycket promenerande, mellan sevärdheter och in i mysiga gator. Så bekväma skor är att rekommendera
* Italienare är rätt så kassa på engelska, även i en sådan här stor stad. Kanske är bra att ta reda på några fraser innan man åker dit
* Vill man hinna se allt, så får man antingen stressa sig runt på en lång weekend eller ta några fler dagar. Finns massor att titta på!

Men vi hade det i alla fall hur mysigt som helst jag och Daniel! Det var några grejer som vi inte hann med att göra och vi hade lite otur med restauranger.. But it was an awesome trip anyway :)