Tunisien 2014

Fredag: På kvällen bar det av till Landvetter för att flyga med detur till Sousse och hotell Kaiser= charter resa. Det tog ca 4 timmar att flyga dit, och maten som serverades på planet var väl lite sådär. Vi kom fram till hotellet runt tre på natten så det var bara att hoppa i säng direkt. Rummet var väl inget speciellt, lite dammigt under sängarna, väggarna var spruckna och man skulle sova med bara ett lakan som täcke.

Lördag: Vi träffade på en säljare på hotellet som sålde på oss lite olika aktiviteter för resten av veckan och så passade vi på att köpa en biljett på spa:et på hotellet också, som vi kunde utnyttja när vi ville under vistelsen (öppettider 9-17). Sen bar det ut på stan en sväng, promenad längs med stranden och sen köpte vi vatten, tittade i skobutiker och gick in en av de få shoppingcentrena som fanns där Ahla Center, med sex våningar, varav den översta våningen var ett fint café som sålde smoothies, milkshakes och glass. Becca köpte en handväska, tröja och en stressboll till Kiwii här inne. Sedan vidare in i Medinan, som var helt galen. Här var det trånga gator, en massa försöljare som vill få in dig i butikerna, och killar som raggar. Becca hittade tygställena i alla fall så hon blev happy!.

På kvällen träffade vi två svenska killar som fyi trodde vi var tunisier, som frågade om bästa nattklubben. Vi hade ju ingen aning så vi hängde med dom till Living (den största). Men alla bord var reserverade och det hade väl inte riktigt kommit igång så vi tänkte promenera vidare till den stora nattklubben under bar himmel istället Bora Bora. Promenerade i en evighet (tunisierna vi frågade efter vägen sa bara 5 minuters promenad, men det var väl snarare 20-30min) När vi väl hittade dit hade dom stängt pga något firande.. så istället tänkte vi att vi ville åka det lilla tåget som gick mellan Sousse och Kantaoi, såg roligt ut. Så vi tog taxi till "tågstationen i Sousse" och precis när vi kom dit så berättade tågchauffören att det var sista rundan han precis hade kört. Så det blev att gå hem och sova istället.

Söndag: Förmiddagen spenderades på en fyrhjuling. Vi var väl ca 30 pers som körde på led genom gamla vindruvsgårdar, och gamla sletna kvarter. Det var mysigt, men gick lite sakta. Därefter blev det ett kort dopp i havet, och sen åkte vi med de svenska killarna till Sehlol, som de själva sa var det bästa matstället och det låg utanför Sousse. Lite annorlunda mat här kan man som säga. Man gick först till slaktaren där man sa hur stor bit av lammköttet man ville ha. Han gjorde detta till småbitar med den största kniven jag någonsin sett. Sedan gick man med detta till grillkillen (här kunde man även peka på en fisk man ville ha, Becca valde Kolja. Sedan grillade dem köttet och fisken och kom ut med maten. Förrätten var sallad och bröd, huvudrätten, var köttet och bröd. Det var galet segt och jag hade jättesvårt att äta, så dom fick hjälpa mig att få det köttiga av benen.. Annorlunda, var ordet.
På kvällen ville dom ut igen, Becca hängde med dem bort till området Kantoui (där det förövrigt verkade vara mer drag och mer turister än i Sousse). Medan jag la mig i sängen och sov, var galet trött!

Måndag: Var det meningen att Kamelridningen skulle börja redan halv nio, men dom fick problem med bilar och dylikt så det blev framskjutet till eftermiddagen istället. Så vi tog en promenad in till Medinan så syster fick köpa mer tyg. Sedan tog vi det lilla tåget vidare till Kantoi där vi satte oss i skuggan och drack färskpressad juice, och sedan tåget tillbaka för kamelridningen. (det tåget var inte lika roligt som det såg ut, det guppade och svajade så mycket att jag blev åksjuk!)

Det var en bra bit bort kamelridningen, och när vi kom dit fick vi knutna ali baba sjalar på huvudet (kostade såklart 3 dinarer= 12kr att behålla dem på huvudet, så det betalade vi. Sedan skulle dom kasta upp oss alla på kamelerna, som var galet höga. En norsk kille var så stor så vi fick börja med att byta kamel med honom eftersom det var den enda kamelen som skulle orka honom och hans tjej.. Dom fick vara tre killar för att få upp honom på kamelen, och stackars kamel, han frustade och pustade hela vägen!
Efter en liten promenad så skulle dom såklart kasta ner alla igen, så att man fick ta kort med kamelen (för att senare köpa bilderna) och sen var det bara upp igen för att promenera vidare. När vi väl ridit ett tag så var det hela slut och det bjöds på lite bröd av en kvinna som bakade brödet i en stor typ lerkruka. Gott var det!
Men jag kan inte direkt säga att jag tyckte utflykten var värd pengarna, så speciellt var det inte.

Tisdag: Körde vi vattenskoter, galet roligt. Det var dock inte lika roligt med väntetiden, som dom glömde säga till oss. Dom sa bara åt oss att sätta oss i skuggan och ta det lugnt. Tog över en timme att bara sitta och vänta. Men själva körandet var superroligt! Kostade 70 dinarer för 2 pers 15minuter = 280kr

Sedan åkte vi till Aquapark i Kantoui, var också roligt. Och det var skönt då detta var den varmaste dagen som skulle vara på hela veckan. Det fanns några vattenrutschkanor, men de som man skulle åka på gummigrejer var det väldigt lång kö till gummigrejerna, så vi hann väl inte åka alltför mycket. Men det gjorde ingenting. I en bassäng hade de DJ som spelade och dansare som visade rörelser, hur man skulle dansa. Det var roligt!

Senare på kvällen hade det norska paret bjudit med några från hotellet till en restaurang och bjöd på lite tapas. Och sedan gick vi vidare till en liten nattklubb i en källare en liten bit bort, påvägen dit fick vi biljetter för en gratisdrink. På klubben var det kallt, hög volym på sprängda högtalare och drinken smakade galet mycket alkohol. Så jag gick hem och sov istället. Syrran kom inte långt därefter. Öronproppar behövdes inhandlas till nästa besök!

Onsdag: Hade vi bokat en båttur, med en stor piratbåt. Här spelades också galet hög musik från en sprängd högtalare så vi fick sätta oss på baksidan av den, så långt bortifrån den vi kunde komma. Så vi hamnade med ett gäng från Libyen. Efter att båten åkt en stund så var det dags att bada, men det var väl mer bara ett dopp än ett bad, då man skulle klättra upp igen efter några minuter. Sedan skulle de tillaga maten vi skulle få. Så dom kastade ankar och sen låg vi och guppade en timme, och både jag och Becca blev sjösjuka. Men dom Libyieska tjejerna var jättesöta och fick upp oss och dansade lite, och sen berättade hon även att hon hade en syster i Sverige, som bott i flera år. Hon hade försökt komma och hälsa på, men hon fick inget Visum till detta. (och det var flera stycken jag pratade med under resan som hade samma problem)

Det serverades två brödskivor, en liten liten sallad, och två pyttesmå hela grillade fiskar. Inte direkt gourmelunch, men det fick gå. Men när vi kom tillbaka till hotellet fick jag lägga mig och vila bort sjösjukan lite. och senare gick vi ner tillspa:et. Här fick vi först sitta i en stor bubbelpool och sedan in i en stekhet bastu. Därefter blev det en ordentlig skrubbning av en kraftig tunisisk tant. Hon skrubbade så jag verkligen såg hur den lilla färgen jag fått av resan bara korvade ihop sig på min kropp! Sedan blev det inpackning av håret i ett balsam och kropp och ansikte i en lermask och sedan in i bastun igen. När man var ren och klar blev det en halvtimmes helkroppsmassage som var väldigt skön!

På natten blev jag dålig i magen (hörde senare att fler på den båten blivit det, kanske var fisken?)

Torsdag: Hade vi tänkt åka till en djurpark som låg ca 45 minuters bilväg från Sousse. Men vi missuppfattade guidens taxipris, så när vi väl skulle åka iväg så fick vi veta att det skulle kosta 150 dinarer och inte 15 som vi hörde från början.. alltså 15=60kr 150=600kr. Så istället tog vi taxi till tågstationen där det skulle gå ett tåg dit istället, men när vi frågade så fick vi veta att dom bara gick på morgonen, så det var bara utesluta djurparken och ta en promenad in till centrum istället. Vi var trötta på alla försäljare så vi tog lille tåget till Kantaoui och satte oss i skuggan en stund för att vila och sedan promenerade vi längs med stranden och fotograferade lite.

Här ute i Kantaoui hittade vi också äntligen en djuraffär som sålde kattmat (det finns väldigt många lösa katter och hundar här och dom är väldigt väldigt smala, så Becca tyckte dom behövde lite mat).

Kvällen spenderades på samma restaurang och samma norska par, som denna gången bjöd på både tapas och en chokladtårta, då Tore nu fyllde år. Sedan gick hela gänget ut för att dansa, vi hamnade på ett ställe som jag tror hette the Barn. Där vi dansade en stund, men musiken var inte jättebra och den var väldigt hög, så efter ca 45 minuter gick vi och åt mat istället och sedan efterfestade dom på ett hotellrum, medan jag och Becca gick hem och sov istället, trötta som vi är!

Fredag: Hann vi en sväng in i några butiker och mata en massa katter, syrran fick så mycket kattmat över att hon gav bort det till en kvinna som verkade mata dessa katter regelbundet. Hon blev jätteglad! och sen var det bara att checka ut från hotellet och sitta i entren med Wifi och kolla på facebook tills bussen kom (13,55.. och sedan var vi hemma i Sverige 21,25). En riktigt lååång dag.

Lite kort fakta:
* Lilla tåget mellan Sousse och Kantaoui går en gång i timmen (alltså en gång i halvtimmen från vardera station, men är ofta väldigt sen) Kostar 2,5 d enkelväg och 3,5 d tur och retur.
* Alla som pratar med dig vill antingen ragga på dig eller lura dig på pengar, håll i dina pengar. Och om du ska ge någon några dinarer, vänd dig om när du tar upp pengarna ur handväskan, annars tar han det ur handen av dig och låtsas stoppa tillbaka det i handväskan.
* Dom är väldigt på, för att få in dig i deras butiker och går du väl in så förföljer dom dig runt och försöker pracka på dig en massa saker. Hittar du någonting, typ en väska, pruta ner till runt halva priset. För det är vad det är värt egentligen.
* Taxichaufförerna försöker alltid att luras. Kolla så att de nollställt taxametern när du sätter dig.
* Matkulturen är inget vidare här, mycket av maten är väldigt kryddig resten är pizza i olika former.
* Dom betalar mycket skatt i Tunisien, och det är meningen att detta bla ska gå till renhållning, det gör det inte. Det är skräpigt och sopor överallt.
* Tunisien är ett muslimskt land, men dom har tatt åt sig mycket av den västländska kulturen. Så alkohol säljs i matbutiker (men säljs ej på fredagar och försäljningen stänger i övrigt ca 8 på kvällen). Och dom själva dricker mycket alkohol. Alla kvinnor bär heller ej slöja, och på turistställena går folk i shorts och linne (jag och becca ville dock ha på oss mer kläder för att dämpa kommentarerna lite).

Frukosten på hotellet bestod av bröd, smör, en bredbar ost, ägg, tomat, mini youghurt och saker att dricka. Lite enformigt i längden....

Jag skulle rekomendera att åka dit som par, men inte som två tjejer. Vi blev så trötta på alla kommentarer om hur snygg och söt man var, tilloch med poliserna sa detta till oss, och killar som gick hand i hand med flickvänner. Dom ropade från bilar och mopeder, och det blev extremt tröttsamt tillslut. Becca fick höra både Barbie och Shakira. Och så medan vi väntade på vattenskotern, en kille som hela tiden ställde frågan "Why are you so beatuiful, tell me, why?".