Vart tog kristendomen vägen?

Här kommer veckans fråga;


Svergie har ju varit ett väldigt kristet land, men som ni vet så är vi ju väldigt öppna för religioner och tro nu.
Men vad är det som egentligen har påverkat just vårt land att bli så?
För om man jämför med t ex de länder som istället tror på Islam, som t ex SaudieAraben, så har de fortfarande kvar denna tro väldigt starkt.

Hur kan det komma sig att vi svenska kvinnor är fria i vårt land medan kvinnorna i saudiearaben måste ha sällskap av en manlig släkting om hon ska resa? Beror detta endast på religionen?

Okej, nu behöver man inte dra det så långt. Min fråga är helt enkelt vad som gjort att Sverige inte längre är det kristna land det en gång var?


Kommentarer
Postat av: Benny The Hugger

Min teori är kort och gott att Sverige är ett föregångsland när det gäller utveckling osv.

Matriell framgång/välgång(eller vad det heter) tränger undan vårt behov av Gud..för när allt kommer omkring så är ju tron på en Gud något som hotar vår självbild, att vi skulle klara oss själva?

meeeeen, det är ju bara min lilla teori som sagt var..och jag har ju haft fel tidigare, så vem vet?

2011-02-07 @ 15:33:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback