Dag 03 - Mina föräldrar

Min mamma kommer ursprungligen söderifrån, medan min pappa är född och uppväxt i Norrland, Älvsbyn. Själv skulle jag nog tro att det var tvärtom, då mamma har mer av den norrländska tillbakadragna egenskapen och pappa har lättare att ta för sig. Mina föräldrar flyttade isär första gången då jag gick i tvåan i grundskolan och vi bodde då varannan helg hos pappa, men det märkes att de fortfarande hade känslor för varandra då mamma ofta följde med hem till pappa när det var dags för oss att vara där. Så tillslut bestämde de sig för att pröva igen.

Vi flyttade då till ett hus på norrstrand, ett otroligt bra hus som vi tyckte sjukt mycket om och bodde där några år, innan det var dags att flytta igen, och denna gång insåg de väl på riktigt att de inte fungerade ihop. Mamma hade ju sitt stora intresse för hästar som tog upp det mesta av hennes tid, och jag tror att pappa hade svårt att anpassa sig till detta.

På Beccas student



Mamma
Att hästar är ett sjukt stort intresse för mamma går inte att missa, och gissa om hon blev överlycklig under uppväxten då vårt intresse också började växa. Vi hade en häst från början, och som sedan blev två (varsin), och som nu tillslut är sju stycken, tror jag (svårt att hålla räkningen).. Sen att hon också allmänt är en djurmänniska märks, och hon har alltid omgett sig av dem (kan tilläggas då att pappa inte är en djurmänniska). Hon har prövat att föda upp hundar, men tog det så hårt när de skulle säljas att hon inte kommer göra om det. Hon har även kärlek till växter och det skulle aldrig falla henne in att slänga en levande växt..för den lever ju!

Det som varit bäst med mamma under uppväxten var att vi alltid fick ta hem hur många kompisar som helst, och det var inga problem med övernattningar eller så, utan oftast så ställde hon sig och gjorde varma mackor till oss allihopa (mellan 6-10 pers).

Mamma är den som vill ha oss nära, och vill att vi ska stanna i Norrland, hon är verkligen hemmakär, och stannar hellre hemma än tar en utomlandsresa på semestern och har därför svårt att förstå varför vi inte vill annat än att resa. Gissa förresten om hon är glad nu när Becca bor hemma igen, men mamma njut av tiden sålänge den varar för hon kommer ju inte bo hemma resten av livet. Men mamma, du kan ju vara lugn för hur långt bort vi bor från dig så kommer vi alltid och hälsa på! Daniel och jag hoppas även på att ni har tid att hälsa på oss till sommaren!




Pappa
När vi var små så hade pappa ett intresse inom att bygga tågbanor och modellflygplan, jag har ett svagt minne utav en sorts verkstad till planet i källaren, och en tågbana i ett rum?. Men dessa intressen lades på is, och man skulle nog kunna säga att byggandet/renovering är hans intresse idag. När jag tänker tillbaka så renoverades första huset vi bodde i, strax efter det vart klart så flyttade de isär, när han flyttade in i nästa hus tillsammans med Mona så renoverades detta också och något år senare så flyttade de isär, och nu senast flyttade han in i ett riktigt renoveringsobjekt, alltså ett hus som ser ut att kunna ramla sönder närsom, som nu är ett stabilt hus med snygg övervåning men som inte lär bli klart än på ett tag. Men jag tror att han behöver det, en sysselsättning som man kan se resultat av.

Pappa har alltid varit den tekniska i familjen, vilket kan bero på hans yrke (lagar elektroniska apparater), och han är den man vänder sig till när saker inte fungerar som det ska. Han är också den som är mest allmänvetande inom min familj, så funderar man över någonting så ringer man till honom. Dock har han en förmåga av att stressa, hela hela tiden. Vilket man märker när man t ex ska gå och handla tillsammans, man får liksom öka takten otroligt mycket om man ska hinna med och försöka påminna honom om att sakta ner, för det spelar egentligen ingen roll hur stora steg jag tar, jag hinner ändå aldrig ikapp honom.

Han är en väldigt förnuftig man, och det är han som hela tiden berättar för oss att vi inte ska bo i norrland ännu, utan att vi ska resa omkring, se världen innan vi bosätter oss och fastnar någonstanns. Sedan att han alltid har kunnat ställa upp med skjuts, bilar och pengar när det krisar sig har varit till mycket hjälp. Han är helt enkelt en fixare.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback