Jag fattar ingenting?

Jag får ju pengar ifrån A-Kassan nu, men när det nu gått 3 månader då jag varit arbetslös så ska jag tydligen gå programmet "Arbetsgaranti för Ungdomar", som är på 6 månader. Under dessa 6 månader får jag ersättning från Försäkringskassan istället för A-Kassan, trots detta så tickar mina dagar hos A-kassan?! Jag fattar ingenting!? När jag läser på försäkringskassan om detta program man går, så om man inte är med i någon a-kassa så får man endast ut 48:- per dag eller något liknande. Så okej, man ska vara med i en a-kassa för att få pengar. Men varför betalar inte a-kassan ut pengarna?

Sedan ringde jag till A-Kassan för att kolla om jag får en inkomstbaserad a-kassa den första Januari eftersom jag då varit medlem hos dem ett år, men nej, det kunde jag inte få veta. "Vårat system säger till när man varit medlem i ett år och vi behandlar och kontrollerar ärendet då"!
Men alltså seriöst, dom kan inte förklara för mig hur det ligger till och ersättningen kommer från försäkringskassan? Varför ska jag vara med i a-kassan då? Jag förstår inte, snälla förklara?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback