Den stora högtiden

Jag och Becca diskuterade kring julen och kom fram till att det är den enda högtiden på året som är så utdraget. Tänk att man förbereder inför julen redan i november! Till detta finns det pynt och julmys som ska köpas, lussekatter och pepparkakor som ska bakas (eller köpas också för den delen), julmat, julmust, glögg, julklappar och diverse saker.
Hur kunde julen bli ett så stort firande egentligen? Var det butikerna som såg sin chans att tjäna pengar på detta, eller är det medias fel? Eller hur var det egentligen?
Men det är klart, genom media har vi fått lära oss hur julen ska se ut och vilka julklappar man kan ge. Media ger oss bilden av den perfekta julen, vilket många sen vill uppnå. Vem vill inte ha den perfekta julen liksom?
Jag själv har inget emot julen, julen är mysig, jag tycker om julskyltningen i alla butiker och hemma, det blir en viss stämning.. en mysig stämning. Julafton med all julmat och godis, vem tycker inte om det?

Men, det finns ju som sagt ingen annan högtid här i Sverige som är så pass stor och så pass ekonomiskt beroende.


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tycker verkligen att julen har spårat, med tanke på vad den egentligen innebär. Men jag tycker att det viktigaste och härligaste med julen är faktiskt att få vara samlad och bara umgås med familjen :)

2008-12-03 @ 11:39:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback