Lek med Becca

Den 2023-09-27, kl 07:41:02
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Erik var i Stockholm igår, så vi höll Becca sällskap efter jobbet. Vi lagade mat och gick sen ut och lekte på lekplatser. Det var skönt ute tyckte jag och Matteo, medan Becca tyckte det var kallt. 18 grader vet jag dock inte hur man kan använda mössa.

Vi avslutade sen kvällen med lite svtplay och "På rymmen i rymden", som är Matteos nya favorit. Jag tycker den är lite mysig att titta på eftersom att hela är på rim. Det är ju ändå något tillfredsställande med det

Då var det helg igen

Den 2023-09-24, kl 16:33:31
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Lördag så tog våran lilla familj en promenad till Södra Änggården Vulcano där dom hade lite evenemang. Vi strosade runt lite och vandrade hem igen. På kvällen kom Mia och Charlie och hälsade på. Det blev eldiga debatter och mys i soffan

Söndag så hade jag o Becca sett reklam för gårdssafari, med öppna gårdar som sålde hemodlat. Första gården var dock inget att ha, utan vi vände bara när vi kom upp till bostadsområdet i Angered. Men vi hittade I alla fall en gård med självplockning av hallon och lite grönsaker så där passade vi på att handla lite

Vi åkte förbi Lärjeåns trädgårdar och kikade in i skogen. En skog jag gärna promenerar i någon dag

Sen släppte vi lös den lilla på lekplatsen I backa innan vi körde förbi en liten gårdsbutik påvägen in mot stan. Avslutade med att åka in till Haga och strosa genom loppisen

Vabb

Den 2023-09-19, kl 23:34:52
Filed in Skeas Skrutt Matteo, Våran vardag | Kommentarer: 0
Söndagskväll fick lillen feber, så Daniel vabbade igår och jag vabbade idag. Idag hade han inte feber på hela dagen så det var en snabb omgång denna gång. Så idag tog vi en promenad till Slottskogen, vi pratade och skojade, lekte lite I lekparken och gick in på en second hand butik för att fynda. Jag fick sen ett infall att vi skulle gå och fika, ångrade mig när jag skulle betala men kunde inte med att backa det då. Så jag fick äta upp min skogsbärspaj med ångest. Men god var den ändå. Vi tog sedan spårvagnen hem och jag tänkte passa på att vila efter lunch. Men det ville inte lillen, så han öppnade mina ögon igen och sa till mig att "mamma du får inte vila". Jag satte igång Paw Patrol på teven och låtsades titta med honom medan jag tog en osynlig powernap.

Sen drog vi hem till syrran och pysslade. Matteo har ju ett eget litet pysselset, så vi fixade och trixade lite tillsammans. Mysigt var det och inte alls lika hysteriskt som det skulle kunna vara med en treåring och pyssel.

Snabb Kyckling i ugn

1 Rödlök
Rosmarin eller timjan

Färdig Tzatsiki som sås

1. Blanda lite soja, pressad vitlök, vitlökspeppar, salt och peppar i en skål.
2. Dela kycklingfiléerna på hälften och doppa i sojan. Lägg på en plåt på ena sidan
3. Klyfta potatisen och lägg på plåten på andra sidan. Ringla över olja och salta och peppra
4. Klyfta rödlöken och skär morötterna i tunna stavar. Lägg dom i mitten på plåten, ringla olja över och rosmarin. Blanda runt
5. In i ugnen på 200 grader i ca 40 minuter.
Servera med färdig tzatsikisås

Sovstund och skogspromenad

Den 2023-09-17, kl 18:29:09
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Mia och Emilia kom och hämtade Matteo runt lunchtid idag, dom skulle ut och prova lekplatser. Jag och Daniel fick oss lite egentid, som jag spenderade sovandes i soffan eftersom jag inte känt mig helt i fas varken igår eller idag. Så när Matteo väl kom tillbaka så tog jag och han en tripp till Sisjön. Vi parkerade på ena sidan, promenerade runt till badplatsen och doppade tårna I det kalla vattnet. Badkläderna var på, men ingen av oss klarade av att bada. Sen fortsatte vi slingan runt tillbaka till parkeringen. Solen sken, vinden blåste i träden och det enda som vi egentligen saknade var fågelkvitter. Vet inte riktigt var alla fåglar tagit vägen, men inte var dom runt Sisjön i alla fall

Lördag

Den 2023-09-16, kl 18:21:52
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Idag har vi varit förbi 421 på bildmässigt. Det fanns en hoppborg, gratis popcorn till barn och lite bilar. Det var inte alls så stor mässa som vi trodde det skulle vara, men några bilar tittade vi på i alla fall. Jag fastnade för en minibil med märket Ora, bilen hette Funky Cat. Fint med guld detaljer också. Jag och Matteo har samma smak på bilar också, så vi tittade ju annars bara på bilarna med fina färger

Sen tog vi en promenad med Becca och Erik i Hisingsparken. Gick förbi en 4H gård och hälsade på djur, och lekte på lekplatser.

Bajs på kylskåpet

Den 2023-09-16, kl 08:48:06
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Vi har haft en teckning hängandes på kylskåpet nu i några månader. Idag frågade vi vad den egentligen föreställde. BAJS svarade han. Ja, det hade vi ju ändå kunnat lista ut själva för det var ju ändå rätt likt

Zadar och Kuklijica

Den 2023-09-11, kl 23:20:44
Filed in Våra Resor, Våran vardag | Kommentarer: 0
Fredag när vi kom till Landvetter och satte oss för den tydligen obligatoriska flygplatsölen så såg Charlie i sin flygplansapp att planet precis lyft. Vilket vi då kunde räkna ut skulle innebära en försening. Så våra planeringar med att hinna en middag när vi kom fram till hotellet blev istället en snabb middag på flygplatsen och sen hoppade vi in i planet. Det gick helt okej att flyga förutom att Matteo pillade på fönstret så att innerfönstret lossnade. Snopet!

När vi kom fram till flygplatsen i Zadar så hade vi bokat transfer, så där stod en liten kvinna och höll upp mitt namn när vi kom ut. Hon försökte bonda med Matteo genom att be om en high fine. Han tog hennes hand istället och började gå. Hon skrattade gott.
 Väl på hotellet i gamla stan så visade sig att vi checkade in på ett ställe och bodde på ett annat. Så vi tog en promenad genom gamla stan till våra lägenheter. Det var party på gatorna som vi gick gebom och vi kände oss lite gamla och trötta när vi såg allt liv  Men vi kastade ändå in bagaget i lägenheten och tog en runda I gamla stan, klockan var väl runt 22 skulle jag gissa. Vi var ju inte direkt i fas för fest denna kvällen, plus att Matteo satt vaken i vagnen med stora ögon så när vi bestämde oss för att det var dags att sätta oss och ta ett glas innan läggdags så valde vi en restaurang på en lugn gata precis utanför lägenheten. Bekvämt ska det vara. Sen var det ju dags att sova

Lördag fick vi en liten sovmorgon till 8, och sen så var det dags att göra sig iordning. Det blev frukost på stan och sen lämnade vi in bagaget på hotellet för att ge oss ut en sväng. Gamla Stan, med gränder, restauranger och glassbaren. Daniel köpte solglasögon och hatt och Matteo fick välja sig en bil på marknaden, med max 10 euro på handen. Vi tog strandpromenaden och tittade på Greetings of the sun och havsorgeln

Vi tog sen en en drink på The garden lounge innan vi hoppade på båten ut till ön Ugljan. Man ser till och med ön när man går på strandpromenaden i Zadar, så den är inom vettigt räckhåll med hela 20 minuters båttur

När vi tagit bussen till Kukljica, vilket var vår slutdestination så tog vi lite lunch på en lokal restaurang, och tänk att priserna skilde så mycket från Zadar och här . Priserna i Zadar var turistiga medan det lokala haket tog 2 euro för ett glas vin och 13 euro för Risotto. Överkomligt tycker jag. Självklart kom dom även och serverade någon typ av sprit efter maten. Inget jag ville smaka på

Tillslut tog vi en promenad till huset och möttes av en jättetrevlig familj som visade oss runt. Huset var väldigt fint med både tvättmaskin och diskmaskin, cyklar, och så hade de lämnat lite lokaltillverkad olivolja och likör till oss. På kvällen gick vi ut i byn igen och testade en annan restaurang. Det finns ju ändå hela 5 restaurangen att prova på. Kvällen avslutades med lite vin och kortspel

Söndag så tog vi oss ut till en badplats. Vackert men otillgängligt med barnvagn, så en del av vägen fick Matteo gå för att vi inte ville riskera barnvagnens liv. Hade varit otroligt tråkigt att ta sönder den under semestern... Vi hittade tillslut ett litet ställe där vi var helt själva och kunde gå i. Badskorna på, för här fanns det sjöborrar. Charlie o Klas hade även med cyklopen och tittade på sjögurkor, koraller och fiskar. Jag fick erbjudande att låna cyklopen, men nej tack. Jag är gärna ovetande om vad jag badar tillsammans med när jag väl tagit mig i. Vi fortsatte sedan vidare till den mer officiella badplatsen med en rutschkana. Men där var jag för mesig för att låta lillen åka.

Vi bor utmed huvudleden på Ugljan, som går genom alla byar. Här är hastigheten egentligen låg men alla verkar köra som galningar.

Sen blev det lite bad I poolen och vila, innan jag och Klas tog en längre promenad längs strandpromenaden och tittade på bron som går över till nästa ö Pasman

Måndag firade vi Klas som fyllde år, så det blev en promenad ner till det centrala badet. Vi köpte en cyklop till Matteo påvägen eftersom han tyckte det var så himla spännande med Charlie o Klas cykloper. Men det slutade med att han bara hade den på huvudet ändå, han förstod inte riktigt hur den skulle användas. Vi tog sen drinkar och lunch på beach baren som låg precis vid vattnet. Jag provade beställa en fisk specialitet som visade sig vara en massa salta grillade fiskar, och tja. Det var väl okej. Matteo var ju först väldigt skeptiskt, men sen åt han dom som chips.

Kvällen till ära så var det dags att prova en annan restaurang i byn. Nu provade jag beställa in svärdfisk, jag fick snabbt en kompis som satte sig nedanför och ville prova smaka. Matteo var otroligt glad över sin nya cyklop så han satt hela kvällen och höll på med den

Tisdag tog vi bussen till Preko, vilket är den lite större byn som båten från Zadar anländer till. Nu blåste det otroligt mycket, vilket gjorde det svårt att hitta en badplats, så vi gick och gick och tillslut så hoppade dom i och badade i vågorna. Vi trodde att detta skulle vara en mycket större by med mycket mer serviceutbud. Byn var längre, den var längs med en lång strandpromenad och det varvades med badplatser och restauranger. Men ingen shopping förutom några likadana turistshopar. Här fanns det dock möjlighet att hyra båt, jetski och fyrhjuling. Fyrhjuling ville vi ju gärna hyra för att kolla in ön, men tyvärr fick inte barn under 12 åka.

Onsdag så ville Charlie o Klas ta det lungt i huset runt poolen men för oss med en treåring så vet vi ju att det inte finns något som heter ta det lugnt runt poolen och det blir mycket lugnare för oss om man ger sig ut på upptäcktsfärd, så vi hoppade på bussen åt andra hållet till ändhållplatsen Tkon. Det var längre än vi trodde dit och tog väl en sisådär 30 minuter. Väl framme så upptäckte vi att detta också var en liten by med samma typ av utbud. Så vi åt lite lunch, tog ett dopp på den centrala stranden, torkade oss på en pub vid havet, åt glass och tog bussen tillbaka. Någonstanns i allt detta så tappade jag även min ena badsko, jag svor åt mig själv en stund för så himla onödigt att köpa nya dyra på turistshopen. Men det fick jag ju göra dagen efter ändå.

Kvällen spenderades på sista restaurangen i vår by och denna kväll provade jag Bruza=musslor. Det var gott, men jag hade hoppats på att få det serverat i någon spännande sås som jag sett i ett turistblad i huset. Men nej, det var vanliga musslor och lite sky i botten på tallriken. Detta blev ännu en sen kväll för lillen som inte kom i säng förrän efter 22. Stackarn har ju samma syndrom som jag FoMo (Fear of missing out)

Torsdag fick vi börja dagen med att gå ner och köpa färskt bröd i butiken och köpa ett nytt par badskor, 12 euro fick jag snällt betala och det kändes oerhört surt, men jag behövde ju dom så det var bara bita ihop. Sen promenerade vi 1 km över till andra sidan ön för att bada i havet. Vi hittade en liten dunge under ett träd på en stenig strand och jag väntade in i det sista med att gå i. Jag är ju så oerhört frusen och badkruka, men tillslut kom Matteo och bokstavligen tog tag i min hand och släpade ner mig i vattnet så jag hade inte mycket till val. Vi badade en stund och satte oss sedan på stenarna för att torka. Min rumpa tyckte ganska fort att underlaget inte var helt optimalt, men Matteo var sysselsatt. Han lekte med sina små traktorer och forslade bort sten, kastade sten I vattnet och så hittade dom en liten kräfta som promenerade mot havet. Vi misstänkte också att vi hamnat på en nudiststrand så Charlie fick aldrig plocka fram drönaren och filma den mysiga lilla viken vi var i, vi tror inte att det hade uppskattats nämligen.

Efter lite lunch, poolhäng och tupplur så var det dags för middag. Denna kväll passade jag och Daniel på att ta en liten datenight ute på byn medan Charlie, Klas och Matteo gick iväg till en annan restaurang. Denna gång provade jag grillad bläckfisk, som ska vara en av de lokala specialiteerna. Den såg ju kanske inte så rolig ut, men var godare än väntat  Bläckfisk har jag ju alltid haft svårt för pga segheten, men dom små bläckfiskar var knapergrillade. Så vi satt där, pratade om himmel och jord tills resten av sällskapet var färdiga med sin middag och kom förbi och tog ett glas vin med oss

Fredag
Började vi med att gå ner och bada vid stranden som låg nära strandbaren i centrum av byn. Här var det redan lite folk på plats och lillen fick bada av sig lite. Denna gång var alla i och badade, till och med jag. Vi spanade in båtar och torkade lite i solen

På eftermiddagen när solen inte värmde lika mycket så tog jag och Klas en cykeltur till fortet Saint Michael och ärligt talat så var det det jobbigaste träningspasset i mitt liv. Första biten cyklade vi längs med havet genom byarna Kali och Preko, men sen blev det uppförsbacke. När vi trodde vi tagit oss nästan upp till toppen så ser vi fortet och det ligger fortfarande långt bort. Så det var bara kämpa på, stundvis fick vi leda cyklarna för att det var så brant lutning och sista sträckan kunde jag bara ta typ 3 steg  åt gången och sedan mikropaus för lårens skull. Men tillslut kom vi upp på toppen. Det var fint där uppe. Men sen var det dags att ta sig ner igen, Klas hittade en genväg på kartan, som inte alls var en genväg visade sig sen. Stenigt och jäkligt. Men tillslut hittade vi asfalten och tog oss hem i alla fall.Avalutade kvällen på restaurang där jag provade en kroatisk specialitet, svart risotto med bläckfisk. Vi antog att den var svart pga bläcket från bläckfisken, men det var nog också det som gjorde att den smakade väldigt mystiskt. Så första gången jag faktiskt inte klarade av att äta maten på tallriken.

Lördag så hyrde vi motorbåt + skeppare som för 280 euro plus bensin skulle köra runt oss hela dagen. Så på morgonen hämtade han upp oss i hamnen nedanför oss och så drog vi iväg till en fin vik han rekommenderade. Matteo var först inte alls särskilt förtjust i båtåkandet eftersom det blåste så förfärligt i hans ögon

Men när vi sen åkte vidare till nästa vik för att bada så fick han sitta fram med Charlie och Klas och då helt plötsligt så blev det mycket roligare. Vi lyckades ju köra in i ett stim av delfiner som hoppade runt och lekte, så det var ju riktigt roligt att se och sen blev det lunch på en restaurang på en ö längre bort

Vi åkte även förbi en tunnel som användes under sovjetkriget och hittade fler vikar att bada i, innan det var dags att åka tillbaka igen. Båtutflykten var absolut värd pengarna!

Söndag var det dags att checka ut från huset och vi fick hjälp att tyda bustabellen. Vi fick även sällskap av den äldre gubben som bodde i huset bredvid till busshållplatsen, som bara låg 4 minuter gångväg från huset. Tur var väl det, för hade vi promenerat ner till hållplatsen som låg mitt i byn så hade det inte kommit någon buss till oss. Så vi hoppade på bussen och tog oss tillbaka till Preko. Nu skulle vi vänta på båten i 2,5h och tänkte ta oss lite frukost att äta på en närliggande restaurang, men det visade sig att restaurangköken inte öppnade förrän 12. Vi ville inte släpa runt väskorna i onödan så vi parkerade oss vid havet och tog ett dopp medan vi skickade iväg Klas för att leta frukost till oss.

När vi tagit båten över till Zadar igen så var det bara att ta sig till lägenheten jag hyrt i gamla stan och lämna väskorna och vila lite. Sedan strosade vi runt. Charlie, Klas och Matteo gick upp och tittade på utsikten från tornet en sväng, medan jag och Daniel satte oss på en uteservering på torget, drack lite vin och spanade på människor

Sen tog vi över lillen och fick oss en joggingtur genom gamla stan och över den långa bron till stan.  Vi avslutade kvällen med en solnedgång och grillad fisk

Måndag var det bara packa ihop oss, ta en frukost på stan och dra till flygplatsen. Allt gick supersmidigt och vi överlevde flygresan hem

Sammanfattningsvis så var det toppen att hyra hus med pool när man har en badtokig unge. Han älskade det verkligen! Men det var dyrt i Kroatien nu, även när vi pratade med killen som körde båten vi hyrde så sa han det att sen dom gick över till euro helt (årsskiftet) så har priserna stigit ordentligt överallt. Så det blev en dyr resa! Det hjälpte ju inte att vi bodde på en ö, där priserna på matvaror var så höga att det  nästan vart lika dyrt att äta ute på restaurang som att laga maten i huset. Sen så tog det emellanåt oerhört lång tid att få maten på restaurangerna. Jag misstänker att dom dragit ner på kökspersonal såhär efter turistsäsongen, vilket kanske inte lirar bra med en 3 åring. Men havet som var kristallklart och värmen gjorde det värt pengarna. Lillen är då supernöjd med resan.

Kroatien

Den 2023-09-09, kl 19:05:02
Filed in Våran vardag | Kommentarer: 0
Vi har det gött här i Kroatien, vädret är perfekt mellan 27-32 på dagarna, vi äter god mat, badar och njuter av den sista semestern. Vi har gjort dagsutflykter, havsutflykter och haft en massa poolhäng. Vår husvärds svärmor har också bakat både kaka och gjort pannkakor med Nutella till oss. Så vi kan ju inte klaga alls här borta, enda nackdelen är väl att semestern snart är över och vi ska packa ihop imorgon och bege oss tillbaka till Zadar för en sista natt i stan.