Paris

Denna hemliga resa var underbar. Daniel visste ingenting, utan bara att han skulle ta ledigt måndag och att han skulle packa en resväska (jag sa att det var för två nätter, men att packa extra mycket)

Fredag
Becca kom och hämtade oss 05.40 och skjutsade oss till Landvetter. Väl där när vi checkade in så fick Daniel veta att det var Paris vi skulle till, och sen var det bara att kasta oss på planet. Med en mellanlandning i Köpenhamn och en total restid på 4 timmar så gick det rätt smidigt (dock kan jag bara konstatera att SAS är rätt så budget, med sina upprätade stolar och litet benutrymme. Lite Ryanair känsla faktiskt)

Efter att vi landade på Charles de Gaulles flygplats så valde vi att ta en buss in till Operan (kostade 10,5 euro per person och tog runt en timme). Sedan var det bara att ge sig ner i tunnelbanan och vilset leta sig till hotellet som låg i Montreuil. Tyvärr var väl standarden på hotellet inte den bästa, och det var ett trångt rum med ordentlig aircondition, gick inte att få det varmt i rummet.

Denna dagen var vi rätt så trötta av allt resande och gjorde först en liten utflykt till köpcentrat som låg vägg i vägg med hotellet, och strosade nedför gatan lite. Sedan blev det en snabb sväng in till Operan och promenera där i krokarna. Stannade sedan till för att äta på en liten italiensk restaurang som visade fotboll på tv, högljutt, ja det kan man lugnt säga. Jag fick in en jättestor laxsallad (tyvärr dränkt i vinäger), men ätbar! Sedan var vi så trötta att vi bara åkte tillbaka till hotellet för att sova!

Lördag
Vi steg upp någorlunda i tid och åkte in till Eiffeltornet för att fotografera lite och sedan ta oss vidare på en Hop on Hop off buss. Så då passade vi på att se det mesta man ska ha sett i Paris. Hoppade av vid Triumfbågen för att strosa lite nerför Champs-Elysées, kolla in i dyra märkesbutiker och titta lite på snygga bilar inne på Mercedes. Sedan tog vi oss vidare, gick av vid Notre Dame och in i Latinkvarteren, som var ett livligt men mysigt kvarter med mycket restauranger, barer och souveniraffärer. Vi tyckte väl att det var galet mycket ljud överallt denna dagen, live musik överallt. Det var så konstigt, ena gatan var det en orkester som spelade, några meter därifrån, ett hårdrocksband.. Det visade ju sig senare att det var en musikfestival i Paris just då, under denna festival så får alla som vill gå ut på gatorna och spela sin musik. Så det var livat kan jag säga!
Vi strosade runt länge, satte oss på en restaurang och lyssnade på en massa musik.

Vi vandrade omkring länge denna eftermiddag, gata efter gata med musik. Helt plötsligt kom vi in på en gata där klubbarna körde sin partymusik utanför klubben, med konfetti och rökmaskiner och galet mycket folk. Helt hysteriskt!

Vi började känna oss ganska trötta i huvudet, men jag som hade kvar en överraskning på vår 4års dag ville så gärna att vi skulle hitta ett lugnt ställe så vi vandrade vidare. Ner mot vattnet, där hade tyvärr alla parker stängt och överallt satt det fulla människor och det spelades musik. Daniel föreslog att vi skulle ta överraskningen dagen efter istället, och motvilligt började vi vandra mot tunnelbanan.

Men då lyckades vi hamnade inne i en tyst gränd och jag såg en port med trappa som man kunde sitta på (parkbänkar finns inte i Paris, utan dom finns inne i parkerna, och som jag skrev tidigare så hade dom stängt). Så denna lilla trappa i en liten urinluktande gränd blev perfekt för hans andra överraskning. Så jag plockade fram ett kort jag skrivit till honom, spelade Bruno Mars "Marry You" från telefonen och tog fram min lilla hemmasnickrande ask och gav honom. Ringarna var ju bara symboliskt och kommer bytas till riktiga ringar när vi hittat något vi tycker om!

Söndag
Trötta och sletna efter lördagens liv så vart detta en liten slappar dag. Vi började dock med att bege oss till Montmarte och upp till kyrkan Sacre Coeur, som var en väldigt fin kyrka och utmärkt utsikt över Paris. Vi gick även in i kyrkan en sväng (det var gratis och den var väldigt fin, man fick dock inte fotografera här inne). Sedan vandrade vi ner till Moulan Rouge, bara för att ha varit där och tog sedan tunnelbanan till parken Jardin Du luxenburg. Påvägen stannade vi och köpte ett rosevin för att fira våran förlovning. Men då vi väl kom in i parken, så var det väldigt strikt, mycket poliser som vandrade omkring, man fick inte sitta på gräset utan var tvungen att sitta på parkbänkar eller stolar som var utplacerade. Och vi fick smygdricka vårat vin då vi inte visste om det var tillåtet eller inte (dock var det ingen annan som drack någonting så vi antog att detta var förbjudet). Kan dock säga att om man bara vandrar igenom denna park så kommer man såsmåningom till en del där det helt klart var tillåtet att sitta i gräset och äta och dricka. Men här ska man inte vara rädd för närhet, för dom låg nästintill på varandra som sillar på gräsplättarna som fanns.

Vi fortsatte strosa vidare, satt lite på restaurang och bara hade det gott i värmen, och därefter åkte vi tillbaka till hotellet, åt lite efterrätt i hotellrestaurangen och packade väskorna.

Paris var superfint, finns hur mycket fina gamla byggnade som helst att titta på! Däremot upplvede vi att det var väldigt högljutt, att hitta en uteservering som inte låg vid en trafikerad väg var inte det lättaste och priserna mycket höga. Och, att det luktade urin överallt var ett stort minus (vi såg till och med flera personer som ställde sig vid väggar och kissade..)
Men hursom, vi hade en awesome weekend! <3

Tips! En stor marknad utanför hotellet (port de Montreuil hette hållplatsen med tunnelbanan, här sålde de allt och väldigt billigt.