Bildbomb från Zadar

Här är lite av det vi såg och gjorde i Zadar (nationalparkerna kommer i ett separat inlägg senare)

Måndag: Kom vi fram med flyget på kvällen, så det enda vi hann göra var att åka till vandrarhemmet och checka in, och sen ut och äta middag på stan

Tisdag: Denna dagen var det sämre väder, så vi passade på att springa till shoppingen på City Gallerian och Supernova för att shoppa. Sen när vi var klara där hade solen kommit fram och det var varmt och skönt igen. Men efter all shopping så var vi så trötta att vi inte orkade göra mycket annat än att hänga på vandrarhemmet och tjöta med roomiesarna och sen ut och äta i gamla stan.

Onsdag: Vi tog en sväng ut till Gamla Stan och havsorgeln för att bada tillsammans med Ruth och han vars namn jag inte kommer ihåg nu. Vi käkade lite glass och pizza tillsammans, för att sedan dela på oss. Jag och Becca åkte tillbaka till vandrarhemmet för att byta om medan dom gick på museer. Sedan möttes vi upp vid havsorgeln igen för att hänga i solnedgången, Zadar ska ju ha en av Europas vackraste solnedgångar. (Havsorgeln är en stentrappa som har stora rör under sig som med hjälp av vågorna gör vackra melodier) Sedan kollade vi även på Greetings To The Sun (som under dagen samlar sol och havsenergi för att under solnedgången och kvällen bli ett ljusspel på marken)

Torsdag:
Min födelsedag spenderades på nationalparken Plitvice. Det var tyvärr rätt så kyligt här, endast 16 grader (till skillnad från Zadars ca 30). Men väldigt vackert och trevlig park att vandra runt i. På vägen till bussen träffade vi även på en gul liten tjockis som promenerade över vägen! Fler bilder kommer senare

Fredag: Denna dagen tog vi bussen ut till Borik för att bada. Detta var dock en privat strand så man fick betala en summa för att komma in här. Det positiva var dock att det här fanns bryggor att hoppa i från så man slapp gå på stenbottnen och så fanns det att hyra vattenskotrar, rida på en banan bakom en båt eller hyra en egen liten trampbåt. När vi blev less på att sola och bada så tog vi en promenad längs med havet tillbaka till centrum (en låång och varm promenad, där vi stannade till för att både dricka drinkar och äta glass!) Under denna promenaden passerade vi även en annan strand som såg väldigt mysig ut, och den var till och med handikappsanpassad med ramper ner i vattnet. Coolt!

Eftersom vi blev så fascinerade av solnedgången tidigare under veckan, så passade vi på att se den en gång till, och även ta en promenad upp i ett torn för att se på utsikten över Zadar.
Vi hittade även det coolaste stället att beställa drinkar på "The Garden" där de både hade sittplatser och längor med madrasser som man kunde ligga ner och titta på stjärnorna till ett glas vin.

Lördag: Vi tog en tur med en båt som tog oss runt nationalparken Kornatiöarna, där vi fick se mycket hav, äta fisk, träffa jättesöta åsnor och sola massor. Men mer om detta kommer i ett senare inlägg.
När vi kom tillbaka med båten så var vi jättetrötta båda två, så efter att vi promenerat runt ett tag i stan så åkte vi tillbaka till vandrarhemmet för att sova lite, innan utgång på kvällen. Men jag somnade och sov i flera timmar och syrran ville inte väcka mig så det slutade med att vi bara sov.

Söndag: Denna dagen regnade det igen, men nu åskade det så ordentligt att inte ens vandrarhemmet vågade ha igång internet. Så vi fick snällt vänta ut stormen på rummet och sedan begav vi oss ut till Supernova igen för lite shopping. Blev ett par nya skor! När vi sedan var nyshoppade och superglada så tog vi oss in till stan för att äta lite lunch (jag åt en galet god fisk med hummus!), och så att Becca fick stilla sitt kattbehov och gå och köpa kattmat för att ge dom hemlösa katterna.

Sedan tog vi en promenad ner till havet för en fotosession och ut för en sista middag i Zadar. (Fotosessionen kommer i ett senare inlägg)

Måndag:  Var det bara fokus på hemresa, så det var bara att packa ihop oss och åka till busstationen för att ta flygbussen. Dock var det ju fler än vi som tänkte samma sak, så flygbussen blev full och de var tvungna till att ringa in en extrabuss. Varvid vi skyndade oss av den trånga bussen och tog den andra, medan de allra flesta stod kvar och trängdes och svettades, medan vi hade flera säten var att bre ut oss över.

Sedan var det bara en flygresa hem (trång och full med skrikande barn!). Men vad gör man inte för att resa billigt!