Vilnius i Lithauen

Det är faktiskt inte många som vet vart Vilnius ligger, trots att det är huvudstaden i Litauen. Gamla Stan i Vilnius är en av de största i Europa (3,6 km²) & Unesco har tagit upp Vilnius gamla stad på sin världsarvslista.

Denna resa var min 30-års present till syrran, så vi blev tre tjejer som tog flyget tidigt från Landvetter till Arlanda i torsdags. Vi var något stressade på planet då vi hade en 45 minuters byte och jag inte lyckats checka in hela resan i SAS appen utan endast första, vilket skulle innebära att man behöver springa av planet och sedan genom hela Arlanda för att checka in på utlandsterminalen. Men vi hade turen på vår sida då:

1. Nästa plan var 30 min försenat
2. Vårt plan landade på utrikesterminalen
3. Precis när vi landade så gick det att checka in i appen

Så vi kunde lungt gå vidare till gaten. Sedan var det bara 1h 15min flygning tills vi landade i Vilnius.

Flygplatsen i Vilnius var hyffsat liten och låg väldigt nära centrum, så det var bara hoppa på en lokalbuss som stannade precis utanför och sedan köpa en vanlig 30 minuters biljett för en euro. Sedan tog det bara runt 15-20 minuter in till Gamla Stan där vårt boende låg.

Jag hade kollat på lite olika typer av boenden och innan jag visste att Emelie skulle med så bokade jag ett dubbelrum på ett annorlunda Hostel. Man vill ju gärna prova lite olika typer av boenden när man är borta. Så jag valde ett ställe som hade inomhusskateboard, restaurang, cool inredning enligt bilderna och en klubb på nerevåningen. Helt okej var det faktiskt.

Vi började dagen med en billig lunch på restaurangen, en pasta för strax över 4 euro. Det är ju verkligen ingenting?! Sedan checkade vi in och bytte om, för att sedan promenera ner till Gamla Staden och "Gate of Dawn".

När vi vandrat runt ett tag i Gamla Stan så kände vi att det var dags för middag, för senare på kvällen hade vi bokat en "Ghost Tour" som skulle vara i två timmar. Så det var läge att äta innan. Sen att det var lite tidigt för middag märktes, då det var alldeles tomt inne på restaurangerna! Men vi hittade restaurangen "Lokys" där vi beställde in olika rätter, snacka om att Emelie blev nöjd med sitt vildsvin. Det köttet var riktigt mört tillsammans med päronhalvor och potatiskrokettliknande med ost i mitten. Tjejerna beställde in ett kryddigt och traditionellt vin och jag tog ett lokalt semi-sweet. Jag fick in ett rött väldigt sött vin, och tjejerna fick in vad som smakade som kall glögg. Men det var faktiskt riktigt gott! Och självklart fick vi in en shot efter maten med traditionell sprit. Riktigt illa smakade den!

Sedan var det dags för Ghost Touren som vi hade bokat med "Vilnius with local tours". Där började det med att vi fick ta ytterliggare en shot med den smörjan 999 som den tydligen hette. Därefter begav vi oss ut på turen. Vi gick förbi förfallna byggnader och in i gränder medan hon berättade om olika myter och riktiga historier. Tyvärr var inte touren alls skrämmande, då alla berättelser hade en lösning samt logisk förklaring. Man hade velat att de kanske slutade med att "man hör ännu idag hur det..." men inget sådant tyvärr. Dock det som var mest creepy var att gå in i bunkern under kyrkan. Medan vi stod och lyssnade på ytterliggare en berättelse så fick vi veta att de små boxarna runt omkring oss i själva verket var kistor..

Efter touren så var vi trötta och begav oss tillbaka till vandrarhemmet för att sova

Fredagen börjades med att leta frukost på ett café, vilket inte var det lättaste då det visade sig att strömmen gått i några kvarter. Senare visade sig också att de flesta cafeér endast hade godsaker och inte alls så mycket mackor som vi önskat. Men vi lyckades hitta en crossiant med pålägg på i alla fall. Man behöver ju någonting i magen om man ska vara ute hela dagen!

Därefter tog vi bussen till centrum och KGB museét. Det kostade bara 4 euro var att gå in och var riktigt intressant .Lite mycket text att läsa bara, men detta museum ligger på en gammal KGB bas så i källaren kunde man se cellarna där de höll fångarna, tortyrcellar och avrättningscellen.

Efter museumet så tog vi en promenad på Gedimino prospektas, en av huvudgatorna. Där var det en riktigt lång marknad med massor av hantverk. Jag och Emelie köpte te

Sedan tog vi en lunch på kattcafeét. Vem tackar nej till att klappa goskatter liksom?

Efter lunchen så fortsatte vi promenera på Vilnius gator

Framme vid Cathedralen i Vilnius. Värt att notera är att staden är oerhört stolt över att påven Johannes Paulus II besökte dom 1993. Det fanns stora bilder överallt. Tänk då hur det kommer bli när den nya påven besöker dem i september i år?

Bakom katedralen och i anslutning till nationalmuseet ligger Gediminas Castle Tower. Gratis utsikt över staden. Vill man gå ännu högre upp så kan man gå upp i tornet, men då kostar det 5 euro. Så vi nöjde oss med utsikten från berget

Vi gick en sväng förbi Uzupis, en självständig stat i Vilnius. Så självklart gick vi förbi och läste deras konstitution som sitter upphängd på världens alla möjliga språk på en vägg.

På kvällen åt vi Armenisk mat som faktiskt var riktigt god. Becca blev dock riktigt tjock-mätt på dessa bröd.

På kvällen så tänkte vi ut på klubb, så vi hade googlat fram en klubb vid namn Salento som endast låg 12 minuters gångväg från boendet. När man är gammal vill man ha snabbt hem på kvällen. Men när vi kom till klubben visade det sig att de inte ens hade öppnat ännu. Utan öppnade först 23.00 så vi fick sätta oss på en liten pub mittemot och vänta en timma först. När vi väl gick tillbaka till klubben så var det i alla fall gratis inträde, men då var vi riktigt trötta. Så vi hoppade ut på dansgolvet och gick bananas i säg 45 minuter och sedan var vi nöjda och gick hem och sov. Då var det full fest på boendet. Visade sig att klubben under oss var ett rejv party. Inget vi ville vara med på direkt. Vi var dock så trötta att vi knappt märkte av festen ändå.

Lördagen var det spa på schemat. Men eftersom Emelie nyligt tatuerat sig så kunde hon inte bada så hon fick gå på museum. Medan jag och Becca bubblade ordentligt. Sedan möttes vi upp på stan och käkade innan vi gick vidare till Insight Out - Escape Room. När vi kom in till Escape Roomet och frågade efter ledigt rum så fanns det bara Poltergeist ledigt, vilket var ett litet småläsktigt rum fast med enkla ledtrådar. Så vi gjorde klart rummet hyffsat fort och fick då möjlighet att även köra det mycket svårare rummet Race Against Time utan extra kostnad. Som vi även lyckades klara, med några sekunder till godo och med några ledtrådar.
Sen att personalen var supertrevlig också och bjöd på godis!

Promenad på Literatu Street

En till sväng förbi Uzupis igen, på den lilla grusvägen jäms med ån

Gick sedan in i Botaniska Trädgården till den musikaliska Fontänen. Första låten som spelades till fontänen var riktigt dåligt. Men nästa vända när det blev klassisk musik som passade mycket bättre så var det fint att titta på i alla fall.

Vi tog oss sedan en promenad genom stan och letade efter restauranger. Vi hittade tillslut en liten Italiensk restaurang där vi åt sista middagen i Vilnius. Pasta går ju alltid ner! Sen var det plötsligt söndag och hemresedag. Men eftersom planet inte gick förrän strax efter två och utcheckning inte förrän 12, så hann vi ta en riktig frukost inne gamla stan. Både jag och Becca tog en riktig Engelsk frukost med bacon, bönor och ägg. Vi behövde mat för att orka hela dagen, och sen var det bara att bege sig hemåt.

Bra att veta om Vilnius
* Biljetter till lokaltrafik går att köpa av chauffören för 1 euro, och behöver stämplas i bussen
* Busschauförrer är inte så sociala och tycker att man är jobbig om man vill gå på fram. Så man ska istället gå på mitten dörrarna och sedan gå fram till chauffören för att betala.
* Många ställen kan du gå till då stan inte är alltför stor
* Många nattklubbar har öppet till 08 på morgonen
* Bra pris på mat och dryck
* Finns otroligt många Second Hand affärer runt gamla stan
* Kan vara värt att hoppa på en Tour with Locals. Där finns guidade turer som är gratis men som man självklart ska dricksa
* Se till att ha mynt på dig, vilket behövs till dricks och lokaltrafik