Halv åtta hos mig

Till denna indiska afton så hittade jag en duk som jag fått av Farhad för några år sedan som passar otroligt bra in i temat, så den fick sin fina plats på bordet. Sedan började jag med att göra desserten, indisk glass. Det gick otroligt snabbt att göra. Men eftersom jag ville ha gott om tid så började jag redan vid två. Sedan klockan tre började jag med degen till naanbrödet (som behövde jäsa i 2h) och fortsatte därefter med att förbereda huvudrätten. Det tog tid att hacka och göra iordning allt kan jag säga. Så när klockan var runt tjugo i sex med jäster som skulle komma klockan sex. Fick Daniel panikhjälpa med att hacka upp till förrätten, den heta tomatsalladen. När gästerna väl dök upp fick Daniel ta hand om dem medan jag gjorde klart förrätten och rostade papadums i ugnen.
 
Förrätten var riktigt stark då vi använt oss av två chili. Men så länge man hade turkisk yoghurt till gick det bra, för i övrigt så var den väldigt god. Huvudrätten, den indiska grytan blev väldigt bra. Dock var inte vår stavmixer tillräckligt bra så vissa bitar av citrongräset och cashewnötterna blev inte helt mixade. Men det var överkomligt ändå. Naanbröden och rajtan blev dock inte lika goda som jag förväntat mig, men helt okej. Men mätta blev vi. Helt galet mätta. Så efter middagen blev det att sätta oss i soffan och påbörja 2016 års quiz som jag förberett. Det var en salig blandning av frågor om vad som hänt i världen, svenska nyord, filmer och musik. Klart svårast var musiken, för där hade jag plockat låtar som legat på spotifytoplistan under året.
 
Vi tittade även på bilder från huset som Maria och Christian ska flytta in i till sommaren, samt bilder från Teneriffa och Santorini som är resmål för oss andra under året. Vi avslutade kvällen med sällskapsspelet "Med vilda gester" som är ett charaderspel fast man bara ska förklara ett ord eller låt, och får använda gester och ljud. Det blev väldigt mycket skratt under spelets gång, då vi hade Christians juckande när han febrilt försökte visa en vävstol, Becca som lät och såg ut som en fågel och sedan tog bort någonting från sig själv för att visa fjäder. Eller mitt "plupp, plupp" för att visa att jag var i havet. Ett återkommande ljud för övriga medspelare under kvällen. Efter en bra match så var det tillslut Patrik och Maria som tog hem vinsten, och det var faktiskt helt otroligt hur snabbt Maria såg vad Patrik försökte visa. Vi skrattade lite åt det och skyllde på att hon på dagis får tyda så mycket teckenspråk av barnen :)
 
Vi åt ju även av efterrätten under kvällen, Kulfi. Väldigt spännande smaker och otroligt mättande, kardemumma tillsammans med saffran i en seg glass var faktiskt riktigt gott. Den kondenserade mjölken gav ju väldigt mycket sötma till glassen också. Vi funderade på om det kanske hade varit bättre att använda sig av saltade pistachnötter för att få lite sälta, vi använde nämligen neutrala. Men whatever, det var gott i alla fall!
 
En mycket trevlig kväll och om cirka en månad är det dax för Becca och Patrik som kommer att hålla en vegetarisk kväll. Blir mycket spännande!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback