Sätta ett värde på sig själv

Det är så otroligt svårt att sätta ett värde på sig själv och vad man kan prestera, i pengar. Och det blir väldigt tydligt för mig nu när jag ska på en arbetsintervju på måndag när de vill att jag ska ta med mitt löneanspråk. Vad är jag och min erfarenhet värd? Självklart spelar ju även min ålder in, samt högskoleexamen. Sen att svenskar är väldigt dåliga på att prata pengar gör ju inte saken bättre. Jag försökte nämligen att fråga mina arbetskollegor om vad de tjänade som konsulter. Men de svarade bara att jag ska gå på min känsla och sedan lägga på lite mer, för att sedan komma i en bra förhandlingsposition. De tipsade mig också om att ringa facket och att googla. Men jag ville egentligen bara ha ett rakt svar av dem, ett ungefär på vad dom hade som ingångslön. Men pengar och politik är tydligen hemligt. Men vad beror detta på egentligen? Är man rädd för att veta om folk tjänar mer än en själv? Eller är man rädd för att folk ändrar sin syn på en om de vet hur mycket pengar man får i månaden?
 
Nej, att sätta en summa på sig själv är otroligt svårt och jag tror faktiskt att vi tjejer har en förmåga att lägga oss lite lägre än killar, då vi ofta har svårt att värdera oss själva högt. Det är väl den där självkänslan som spelar in, många killar har ju en tendens att kunna tro på sig själv och stå på sig mer.. Jag ska verkligen fösöka jobba på det hädanefter, värdera mig själv och mina kunskaper högre, stå på mig och tro på mig själv!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback