Repost! Dagen jag skakade hand med en mördare

Jag satt och scrollade igenom mina gamla inlägg och ramlade över denna från 2009.
 
På spårvagnen är det en äldre man som sjunger en låt på finska,  ingen förstår vad han sjunger. Människorna tittar bort, han fortsätter sjunga utan att bry sig.

Han går framåt i vagnen och jag känner att någon tittar på mig. Jag har också lärt mig att man ska titta bort när främlingar beter sig underligt och tittar på en. Sån är inte jag, jag klarar inte av att ignorera människor så jag vänder mig om och möter hans blick.
"Jag är inte som du tror att jag är" säger han och jag känner att han luktar sprit ur munnen
"Nehe?" säger jag frågande till honom.
"Jag är inte tokig, bara lite idag" svarar han på svenska med mycket finsk brytning och så sätter han sig på en sittplats snett framför.
Han berättar att han suttit i ett finskt fängelse i 14 år, och att det var längesen han berättade det för någon. De hade yrkat på 18 år, men pga hans höga ålder hade det bara blivit 14, men han tyckte ändå det hade varit lång tid.
I fängelset hade de försökt göra honom homosexuell, de hade varit grymma. En finskt fängelse är inte lätt att leva i, det hade dock blivit mycket enklare för honom när de andra fick veta att han var med i ett mc gäng.
"Jag blev inte homosexuell. Jag ska berätta för dig att jag runkade varje kväll och tänkte på min döda fru"
Han stannar upp lite och tittar på min lite halvförskräckta blick och fortsätter
"Nej, det var inte jag som dödade henne. Jag dödade en man"
"Du måste varit arg" sa jag tillbaka
"Jag var förbannad, men jag är snäll egentligen"
Sedan berättade han för mig att han tycker om ungdomar, för ungdomar har krut i sig, och det ska man aldrig tappa. Jag förstod inte riktigt vad han menade med krut, är det glöden han pratade om?  Sedan fortsatte han att berätta för mig att jag aldrig ska släppa in en människa i mitt liv om det känns osäkert, man ska bara släppa in människor som känns helt rätt från början, för annars kan det gå riktigt fel.
Var det detta som hände honom, var det därför han dödade den där mannen?
Någonstanns här sa han även till mig att jag kommer gå långt, bara jag tänker efter innan jag gör någonting.
"Eller du kanske är som jag?" säger han till mig, efterklok antar jag att han menar.
"Min dotter är så, hon är lite korkad" fortsätter han sen.
"Nu ska jag ta och sjunga lite, och högt ska jag sjunga" och så sätter han på sig lurarna till mp3 spelaren igen.
Han fortsätter sjunga på den finska låten, han sjunger högre än förut, sitter bredbent isär och spelar på en gitarr i luften. Människorna i vagnen fortsätter titta åt ett annat håll, vrider och vänder på sig av olust, men inte jag.
Innan jag går av skakar vi hand.
Ett möte jag sent kommer glömma.


Idag träffade jag en mördare och skakade hand med honom

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback