Dubbelord

Diskussion på jobbet ang att vi svenskar upprepar vissa ord när vi pratar och jag kommer på mig själv att säga "Hej Hej" när jag svarar i telefon efter att kunden presenterat sig! När de sedan tackar för hjälpen så säger jag oftast "tack själv" "tack tack" "Det var så lite så" eller "varsego" och avslutar med ett "hej hej"?! Wtf detta ska tränas bort! "Ja ja" är också något väldigt använt och även "men men"....En annan sak som diskuterades är att vi svenskar ursäktar oss väldigt mycket för allt.. Ordet "tyvärr" är väldigt förekommande men rekommenderas att inte använda då det får en negativ klang på saker vi inte kan hjälpa till med. Istället ska det fokuseras på vad vi faktiskt kan hjälpa till med :) Men det är otroligt svårt att inte säga "tyvärr", det är som att man har det inprogrammerat!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback