Hårborttagning, laser?

Under gårdagen så prövade jag att få min första laserbehandling, axillerna (under armarna). Detta är ett av de ställen som man är mest känslig på (bikini och ansikte är de övriga). Jag kan säga att det kändes annorlunda, det bränner och sticker och gör ont. Men som tur är så går detta över väldigt snabbt. En behandling går ju på bara några minuter. Så nu får jag vänta 6-8 veckor innan jag gör nästa behandling.

Tyvärr är det många som tror att man blir hårlös efter en laserbehandling, men det krävs nästan alltid mer än så, eftersom att håren växer i olika faser. När man laserbehandlar så får man med sig håren som är i tillväxtfasen medan man bara väcker de som är i vilande fas (vilket kan göra att man upplever det som att det dyker upp mer hår än vanligt till nästa gång).

Ofta krävs det mellan 4-7 behandlingar för att håren ska försvinna permanent, men det finns inga garantier på att det verkligen kommer fungera på alla. Lasern gör ju även att håren tunnas ut för varje gång, så tillslut så kommer vissa hår vara så fjuniga att de inte absorberar någon värme = de inte försvinner. Så ju ljusare hud man har och mörkare hår, ju bättre kommer håren att försvinna (mörk hud absorberar mer ljus av lasern). Sedan kan ju även t ex hormonella rubbningar göra att laserbehandlingen inte fungerar lika bra som den borde.

Om man funderat på att ta bort hår med laser så får man tänka sig för gällande sommar. För 4 veckor innan och 4 veckor efter behandlingen så får du inte sola på det behandlade området. Detta kan medföra att man får pigmenteringar. Sedan så ska du mellan behandlingarna inte vaxa eller liknande utan bara raka (vaxning gör ju håret tunnare och kommer även störa hårväxtfaserna).

En lasermaskin kan se ut ungefär såhär


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback