Behöver man se bra ut för att jobba i butik?

Jag och min jobbcoach diskuterade lite angånende detta ämne idag, och han berättade att nästan alla butikschefer han pratat med tycker det är otroligt viktigt att man har det yttre med sig när man jobbar inom butik och serviceyrket. Man ska se fräsch, inbjudande och ha ett fördelaktigt utseende. Detta är verkligheten och tyvärr finns det ju människor som fryses ut från branschen pågrund av detta. Det är väl inte rättvist? Alla människor är lika mycket värda, oavsett hudfärg eller utseende.

Men samtidigt, innerst inne så förstår man varför, för vi dras till vackra människor och utseendet är ju faktiskt det första man ser hos någon. Så jobbar man mot kunder så är det ju viktigt att se fräsch och tillmötesgående ut.


Men en sak som fastnade i mitt huvud och som jag inte kan släppa är; Vad räknas egentligen till ett fördelaktigt utseende? Finns det ens någon som kan definiera detta? och är utseendet så viktigt att man blir nekad till vissa jobb om man räknas till "de som inte har ett fördelaktigt utseende?.

Ska ens utseende begränsa ens yrkesval?




Bilder från Google, sökning Beautiful People




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback