Att jaga en fågel

En anfådd, skrynklig liten gumma kommer och sätter sig bredvid mig på en bänk i väntan på spårvagnen. Mellan sina anfådda andetag får hon fram orden "såja" "håhå jaja" samtidigt som hon tittar omkring sig. Den afrikanska musiken som spelar på håll ganska högt störs hon inte alls av utan tittar på mig frågar om vi ska dansa och skrattar lite grann.
Hon verkar vara en mysig gammal tant, och jag pratar inte om sextio åldern, utan snarare 80+
Hon sitter där på bänken en stund och pustar ut, sedan letar hon fram ett mariekex i den stora handväskan och smular sönder i handen. Hon tittar sig omkring, i sökandet av fåglar, och konstigt nog är det få om den, den enda fågeln i närheten går runt på andra sidan spåret. Detta gör att den gamla tanten ställer sig upp och ställer in siktet på den grå duvan.
Långsamt går det för henne, för hennes ena fot vill inte riktigt hänga med som den ska. Men framåt kommer hon. Tyvärr är hon lite för långsam för fågeln, för den har redan hunnit hoppa iväg efter mat. Så den gamla skrynkliga gumman försöker länga stegen för att komma ikapp och jag kommer på mig själv att tycka att det ser lite komiskt ut. Jaga en fågel för att ge den lite smulat mariekex.

Det hela slutade i alla fall lyckligt eftersom gumman i sista sekund, kastade ut lite mariekex bitar över staketet, eftersom duvan redan hoppat ner på nästa spår. Så gumman fick tillslut mata en duva! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback